Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki

Foldi är en gammal farbror nu som jag såg på tävling på Wången så sent som i augusti i år. Femgångshäst med pass som bästa gångart. Han är sparsamt använd i avel och ffa använd som gårdshingst till egna ston hos ägarna. Då dessa råkar bo i närområdet har jag sett en hel del avkommor till honom. De är samtliga ganska korta och kompakta med dito halsar. Ok gångarter, ofta femgångare med ganska mkt pass.

Hrafnketill var ju själv en enastående passhäst och de avkommor jag har sett efter honom har kännetecknats av mycket starka passanlag, medelgoda rörelser och i vissa fall mycket styv länd.

Hur är dina avkommor efter dessa hingstar?

Det enda jag har att erbjuda är bilder på dom (dock inga bra)

Foldi
FoldifraReynifelli.jpg

Hrafnketill
HrafnketillfrSaurkrki.jpg

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Är det någon som vet lite om Flugar fra Torfastöðum? Har bara hittat bilder och det som står på WF.

Dom avkommor jag sett efter Hraf..... är ganska heta och lite svåra. Nu kan det ha varit ryttare som inte klarade av dom , men som sagt inga nybörjarhästar.

Och alla Hraffeavkommor som jag har träffat på har varit särdeles lätthanterliga.
Men de har ju haft mycket vilja.

Varifrån har du fått dessa bilder?
Jag tänker nu på Copywriten.
Bilden på Hraffe tror jag att jag vet vem som äger.

Isold, har du mera att berätta om Foldi får du gärna bidra eftersom även jag har en häst efter honom.

Jag tror de flesta av Hrafnkettils avkommor är femgångare. De är oftast stora och välresta.
Han är far till de godkända hingstarna Soldan från Storhagen (fyrgångare) och Feykir från Östra Greda (femgångare) och morfar till Solfari från Oviksfjällen och Kólgrimur från Slätterne.
Hans BLUP är 100.

Och den avkomma efter Hraffe jag känt bäst var en riktig klippa (efter viss tillridning dock, mkt pga tidigare ägare), han gick på turer och lektioner med nybörjare. Dock blev han lite less och såldes som familjehäst. Lite svårt för tölten, underbar rund galopp och klockren trav. Inte en av de intelligentaste hästarna jag mött men väl ett hjärta av guld när man lärt känna honom. :)

Och den avkomma efter Hraffe jag känt bäst var en riktig klippa (efter viss tillridning dock, mkt pga tidigare ägare), han gick på turer och lektioner med nybörjare. Dock blev han lite less och såldes som familjehäst. Lite svårt för tölten, underbar rund galopp och klockren trav. Inte en av de intelligentaste hästarna jag mött men väl ett hjärta av guld när man lärt känna honom. :)

Får man fråga vad denna häst heter? Det låter väldigt likt våran häst efter honom. :)
Tack alla för era svar! Jättekul att få reda på mer om dem.
Vet någon var dessa hästar står idag? Lever Hraffe än?
Har någon sett hans bedömning?

Visst får man det. :) Han gick mest under namnet Benjamin, vet dock inte om han står reggad som det dock.

Visst får man det. :) Han gick mest under namnet Benjamin, vet dock inte om han står reggad som det dock.

Då är det han! :) Min mamma köpte Benjamin för snart 1½år sen. Han är reggad som Benjamin från Rolsta.
Vad roligt att höra att du tyckte om honom! Vad hade du för relation till honom?

Lever Hraffe än?
Har någon sett hans bedömning?

IS-1976.1.57-006 Hrafnketill frá Sauðárkróki

1987-06-01

Totalt : 8,15

Exteriör : 8,06
Ridegenskaper : 8,23

Huvud : 8,5
Hals-Manke-Bog: 9,0
Rygg och kors: 7,5
Proportioner : 8,0
Ben (kvalitet): 7,5
Benställning: 8,0
Hovar: 8,0
Tölt: 8,0
Trav: 8,0
Pass: 9,0
Gallopp: 7,5
Vilja: 8,5
Lynne: 8,0
Helhetsintryck: 8,5
Skritt: 8,0

Bed. hämtad från WorldFengur.

Varifrån har du fått dessa bilder?
Jag tänker nu på Copywriten.
Bilden på Hraffe tror jag att jag vet vem som äger.

Har faktiskt ingen anning. Sparar på bilder och har flera tusen dock flest på travare men började gå över att spara islänningar för ett år sedan. Det är kanonroligt om man går till "sin" häst härstamning och kan se hur de såg/ser ut.

Sv: Hingstar...

...är nyfiken på följande hingstar. Finns det någon här som har kunskap eller bilder på avkommor eller åsikter i största allmänhet? Hur och i vilka gångarter rör sig avkommorna? Exteriör och storlek?

Viglundur frá Vestra-Fiflholti

Godi frá Audsholtshjáleigu

Feykir från Knutshyttan

Hrimfaxi frá Hvanneyri

Oddur från Mörtö

Jag har en unghingst efter Feykir från Knutshyttan och har sett ett antal andra avkommor som föl. Hans föl verkar vara ganska stora som fölungar, men jag vet inte hur de förhåller sig när de blir äldre. Feykir har ju dock stort bakom sig (morfar var 147 cm) och är själv 143 cm. Alla avkommer jag träffat verkar ha ärvt Feykirs utmärkta hals-manke-bog och sett välresta ut. De avkommor jag har sett har föredragit trav, men även visat tölt och en och annan passrepa.

Bilder på några av hans avkommer finns på islndshingstar.se

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

*Lånar*

Hej!
Jag undrar om någon har bild på Freyfaxi frá Thoreyjarnúpi?
Verkar helt omöjligt att få en bild på honom, sökt överallt!
/Glittnir

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 333
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka