Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Så fort som man laddar med något som man inte har fått, så är det stöld.
Oavsett om man laddar ned till sin egen dator eller till ett privat konto på en fotosite.

Sv: Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki

Tyvärr så finns han inte mera.
Och det tog slut helt nyligen.

Nämen usch så hemskt! Hraffe var ju den Sveriges första passlegend!

När då??? Ungefärliga mått är helt ok... 1 vecka, 1 månad eller 1 halvår?

Senast ändrad av en moderator:

Vi fick tyvärr ta bort Hraffe förra vintern, han fick en tumör. Annars var han väldigt pigg.
Överlag har våra avkommor efter Hraffe haft mycket vilja, men ingen dum vilja. Alla har varit väldigt sällskapliga och lätthanterlig. Inga problem vid inridning. Dom flesta har blivit femgångare men även en del fyrgångare. Ska leta upp lite bilder på några av våra avkommor efter Hraffe.

Till alla:

Någon som vet något om dessa hingstar?

Hrannar frá Selfoss

Geisli fra Sigla

Nökkvi frá Höfðabrekku

och lite extrainfo om Jarl frá Buðardal... :D Har avkommor till dessa hingstar

Till alla:

Lýsingur frá Kotströnd är det någon vänlig själ som har kort
på han?

Glenna frá Kotströnd är det ng som har bild på henne (mindre troligt, men man kan ju hoppas :)

Hrannar var en liten svart femgångshingst med mycket vilja (9,5).
Född 1973 e Gustur frá Kröggulfsstödum u Hrönn frá Hlödutúni
Han har stått i Danmark, Holland och Sverige. Flest avkommor har han i Danmark. I Sverige har det funnits en godkänd hingst efter honom, Hrekkur Hrannarsson som är far till Steini från Ekastorp.

Tack så mycket!

Viljan verkar ju ha nedärvts i alla fall :p :D

Kan du resten av bed?

huvud 8,5
hals, manke, bog 8,5
rygg och kors 9
proportioner 8,5
benkvalite 8,5
benställning 8
hovar 8
exteriör 8,44

skritt 8
trav 8
tölt 9
pass 8
galopp 8,5
vilja 9,5
lynne 9
hållning under ryttare 9,5
ridegenskaper 8,72

totalpoäng 8,63

Vi har ett sto efter Tyr här, en helt underbar dam som rör sig utav bara h-vete, hon är 1:klass bedömd fyrgångare.
Tyvärr har hon fång och går bara som fölmärr, men det gör hon med den äran!

Hur går det? Kan hon gå på bete med övriga hästar eller hur gör ni? Handbetäcks hon hos hingsten?
Har nämligen ett sto som vi ska betäcka nästa år som har haft fång, så det är därför jag är intresserad.

Sv: Eldur frá Hólum!

Eldurs far är kände Tháttur 722 frá Kirkjubae, som själv hade eksem, och hans mor heter Elding 5225 frá Hólum och bedömd till 8.24.

ja har en häst från eldur =) väldigt trevlig (Helgi från nedergården:love: ) =)
ja kände eldur me ;P :) köpte mina andra hästar därifrån sen hade vi dom där i några år =) men han va en mycket trevlig häst =)
har ridit elding med =) ;P :d

Sv: Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki

Är det någon som vet något om hingstarna Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki? Vi har två hästar efter dessa hingstar, men hittar inte så mycket information om dem.

http://www.pixbox.se/pic_show_id5777803.html

Det är en bild på min isis som är efter Hrafnketill fra Saudarkroki.
Han är en fyrgångare. Han hoppar suveränt. 1.10 har vi klarat tillsammans. Han är mycket lättlärd och snäll vid all hantering. Han är väldigt bra till nybörjare men han kan hitta på bus som att bocka ibland.

*kl*

http://www.hestar.net/?aAction=showMore&nID=3854

I denna artikel står det att Atli frá Syðra-Skörðugili har gått ur tiden.

"Den kände hingsten Atli 1016 från Sydra-Skördur har blivit avlivad i Sverige. Han var efter Hrafn och Maria. Han var född 1980 och i fjol betäckte han 10 ston.

Atli har 411 registrerade avkommor men den mest kända avkommerna från honom är Venus fra skardi med poängen 8,26, Fjölnir fra Kopavogur, Dis fra Örvik 8,36 och Gestur fra Stallgården. 8,18. Atli själv fick högsta poängen 8,22 i Sverige"
(överättning ur en annan tråd på "det andra forumet").

/Malin

*KL

Puttar upp denna tråd lite!
Äntligen så har jag hittat lite bilder på Barkis far; Léttfeti frá Hvassafelli. Men jag saknar fortfarande en extriörbild. Någon som vet var man kan hitta en? Kanske kan maila annars till de som har honom och fråga. Vore ju hemskt kul att se.

Hur får man veta något om betäckning med Oddur från Mörtö 2007?
Som jag förstått det står han hos Johan Häggberg. Kan någon pm:a mig hans hemsida så man kan skaffa sig information? :bow:

Johan och Caroline har ingen hemsida. Information om Oddur hittar du på islandshingstar.se

Johan och Caroline har ingen hemsida. Information om Oddur hittar du på islandshingstar.se

Det verkar inte som om de som äger Oddur vill ha honom tillgänglig för avel för utomstående, då det inte finns någon information att hämta om honom förutom stamtavlan. Ingen kontaktperson heller.

Det verkar inte som om de som äger Oddur vill ha honom tillgänglig för avel för utomstående, då det inte finns någon information att hämta om honom förutom stamtavlan. Ingen kontaktperson heller.

Just nu matchas han väl för tävling och mästerskap så det begränsar hans tillgänglighet i aveln. Annars så ägs han väl av uppfödaren Karl-Åke Kjellberg och Johan Häggberg. Bäst är väl att helt enkelt ringa till Johan och höra sig för. Eller att använda hans far Askur som kommer att vara betydligt mer tillgänglig under 2007 (står på semin på Stenholmen).

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 333
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring