Information om hingstar (sammlingstråd)

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 685
  • Visningar Visningar 110 508
Sv: Hrannar von Svaða-Kol-Kir!

hittade inget på islandshingstar.se om han ska tävlas men tack för tipset!
en ytterligare fråga för er som har tid att hjälpa mig: mitt femgångsto har mycket bra tölt, pass och skritt men sämre trav och galopp, tror ni att detta kan funka med hrannar? någon som vet om han har bra trav och galopp? det jag är ute efter är en femgångare( dock ingen 250 meters pass häst) utan en som har 5 starka gångarter på helst hög tävlingsnivå ( det finns det dock ingen garanti för och det vet ja =) ) tack för alla svar!

Hrannars bedömmning från 2001 är följande:
Ridegenskaper
Skritt 7,33
Trav 8,17
Tölt 8,5
Pass 8,0
Galopp 8,33
Temperament 8,5
Vilja/karaktär 8.67
Vilja 8,5
Form 8,17
Totalt ridegenskaper 8,29

Exteriör
Huvud 8,33
Hals 8,67
Rygg/kors 8,17
Benkvalité 7,83
Benställning 8,17
Hovar 8,0
Proportioner 8,33
Totalt exteriört 8,22
Totalt 8,26

Vad hans blup är på alla gångarter vet jag inte, kunde inte hitta det. Han har en fin bedömning med åtta över allt (förutom skritten, som dock är urhäftig!) vilket är en jämn och fin bedömning. Han ska bedömmas om i år.

Jag föreslår att du kontaktar Hrannars ägare, berättar om ditt sto och frågar om han tror att Hrannar är lämplig. Förhoppningsvis är han så proffesionell så att han säger sanningen. Lycka till!

Hrannar är fin och vet ni vad jag såg nu? Min häst och Hrannar har samma morfar :) Kjarval fra Sauðárkróki! Det visste jag inte, det är samma med Faldur frá Syðri-Gróf, han har också Kjarval som mf.
Fick bara lov att säga det :rofl: vart så glad när jag såg det ;)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Min häst Svalurs pappa heter Trukkur frá Vogum, men tyvärr är han kastrerad fast jag vet att han finns någonstans i södra Sverige.
Däremot är han barnbarn till Hlekkur frá Hofi och Stigandi frá Saudárkróki, en massa fina hästar hittade jag i hans stamtavla på World Fengur.
Svalur har bra skritt som sin fina farfar.

Ljúfur frá Vindási

varför står det på islandshingstar.se att han är försatt ur aveln??????????????????????????????????????????????

Sv: Ljúfur frá Vindási

nån som vet varför caroline egentligen sålde honom? berkade ju som han skulle bli hennes nästa tävlingshäst?

Han får väl ändå räknas som att han faktiskt VAR Agerhills tävlingshäst? Nu är han ju inte längre någon nyponros och de ville väl kanske ha in nytt blod i sin avel/tid med yngre förmågor/fick ett bra pris - möjligheterna är många. Vill du veta så får du väl fråga!

Ljúfur är inte längre bort än i Danmark nu.

Han var ju igentligen svensk mästare, men diskades. Så nog gjorde han en bra insats på tävlingsbanan!

Efter vad jag har förstått så är det just att få in nytt blod eftersom de hade så många avkommor efter honom osv. =)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

*lånar*

Dökkvi frá Mosfelli. Någon som har erfarenhet av honom?
Lynne? Avkommor etc?

Týr V. Rappenhof

Nån som äger släktingar till Týr Vom Rappenhof??
Eller har interssant fakta om honom?
Själv har jag en avkomma till honom, ett 3-årigt sto, hon är fux med vita hår i pannan, ganska tunnt byggd, ganska så lång i kroppen ca 140 cm hög, brukar trava i hagen å då rör hon sig fint har tyvärr inte sett så mkt galopp då hon mest bockar;)

Sv: Týr V. Rappenhof

Jag har inte själv någon Tyr-avkomma, men ger gärna mina synpunkter utifrån dem jag har träffat. Det verkar vara överlag så att många avkommor faktiskt blir av den mera lättbyggda typen, det verkar också som om många avkommor är mycket diagonala och därför inte visar tölt så snabbt. Självklar beror det även på vilken typ av sto man har användt, Tyr själv uppvisade tölt i ett mycket sent skede men den blev också ack så flott.:)

Många av dem jag har träffat har varit lite tuffa och lite lata, men i gengäld haft en enorm gångartsbegåvning. Några har varit mycket sena i sina gångarter, men istället varit fullt utvecklingsbara långt upp i åldern. Personligen och detta är endast min personliga reflektion, så har många varit svaga i ländrygg och bakben. Det har givit sig i uttryck såsom svårigheter med tölten, onda ryggar och överansträngda bakben. Har man kolla på detta, så tror jag att man kommer att få en mycket trevlig ridhäst.

Hingstar...

...är nyfiken på följande hingstar. Finns det någon här som har kunskap eller bilder på avkommor eller åsikter i största allmänhet? Hur och i vilka gångarter rör sig avkommorna? Exteriör och storlek?

Viglundur frá Vestra-Fiflholti

Godi frá Audsholtshjáleigu

Feykir från Knutshyttan

Hrimfaxi frá Hvanneyri

Oddur från Mörtö

Sv: Hingstar...

...är nyfiken på följande hingstar. Finns det någon här som har kunskap eller bilder på avkommor eller åsikter i största allmänhet? Hur och i vilka gångarter rör sig avkommorna? Exteriör och storlek?

Viglundur frá Vestra-Fiflholti

Godi frá Audsholtshjáleigu

Feykir från Knutshyttan

Hrimfaxi frá Hvanneyri

Oddur från Mörtö

Du kan läsa om alla hingstarna på www.islandshingstar.se

Vi har en avkomma efter Hrímfaxi som är och kommer förbli fin.
http://www.pixbox.se/pic_show_id4411293.html

Han blir skimmel och har precis fällt sin fölpäls. Har tyvärr ingen bild på honom som kan ser ut nu.

Tyvärr vill inte Marie sätta Hrímfaxi på station så hon har honom hemma på fribetäckning men han ska ex. ställas på semin nästa år.

/Jenny

Sv: Hingstar...

De avkommor jag träffat efter honom (7-9 st kommer inte riktigt ihåg) är trevliga och rör sig fint. De var iofs bara 7 månader då. Alla visade mest tölt förutom skritt.

Fina exteriört och inte för "på" och inte för reserverade.

Hingsten i sig är nog den lugnaste häst jag träffat. Han blir inte hingstig förrän det väl gäller. Lätthanterlig och verkar även föra det vidare till sina avkommor.

Har för mig det finns en här på bukefalos som köpte en avkomma efter Godi, Armur.. Sök på Armur frá Sveinatungu här på bukefalos så kanske du hittar henne =)

En bild på en Godi-avkomma:
prinesessa.jpg

Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki

Är det någon som vet något om hingstarna Foldi frá Reynifelli och Hrafnketill frá Saudarkroki? Vi har två hästar efter dessa hingstar, men hittar inte så mycket information om dem.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon... 2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur