Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Carla skrev:
*knapplån*

Någon (med WorldFengur?) som kan ge mig lite info om dessa hingstar:

Þór frá Hólum
Jarl frá Búðardal
Greipur frá Miðsitju
Kveikur frá Miðsitju
Óður frá Brún
Ófeigur from Flugumýri

Tack på förhand!
/Carla

Jag har inte worldfengur men jag hittade lite om Jarl frá Búðardal på Margaretehofs hemsida;
(IS91138001) A-Premie för avkommor!
Välrest hingst med exceptionellt bra lynne och enastående ridegenskaper. Högst bedömde 5-åring på Fjórðungsmót-96 med 8,47 totalt för ridegenskaper. OBS!! 2005 tar Jarl endast emot ston med bedömningen 7.75 och över. Vissa undantag kan göras för god härstämning eller exceptionella egenskaper hos ej visade ston.

e: Kolfinnur frá Kjarnholtum 1 IS81187020
ee: Hrafn frá Holtsmúli IS68157460
eu: Glókolla frá Kjarnholtum IS74288560
u: Rispa frá Búðardal IS81238008
ue: Eldur frá Leiðólfsstöðum IS72138010
uu: Rauðblesa frá Svarfhóli IS66238500

Ridegenskaper:
Huvud: 7,50
Hals/Manke/Bog: 8,20
Rygg och kors: 7,80
Proportioner: 7,70
Benkvalitet: 7,30
Benställning: 7,30
Hovar: 7,30
Totalt exteriör: 7,74

Tölt: 8,80
Trav: 8,80
Skritt: ---
Pass: 7,70
Galopp: 8,50
Vilja: 8,30
Lynne: 8,20
Form under ryttare: 8,50
Totalt ridegenskaper: 8,47

Total Bedömning: 8,10

Sv: Dagur fra Thvera

Är mamman Sunna också isabell, jag tror att jag vet vilken det är?

Här kommer en bild på Thengill:love:
pernilla79

Dagur.. Åh mina drömmars häst.. :love:
Första gången vår bil rullade in över slätternes gård va han det första jag såg.
Han stog i en hage på sluttningen vid bortre kortänden av ovalbanan och spejade.. Bilden av honom när han travade i väg efter staketet är föralltid fastpräntad i min hjärna.. Han va magnifik! :love:

Åh sunna! :D har massvis av bilder på henne liggandes här hemma, mysig häst :)

Hur gammal är kusen undan henne?

Jo Sunna är isabell hon oxå,vart är hon nu är det någon som vet?Min kille som är undan Sunna är 4,5 år.Han är under inridning nu väldigt lyhörd och duktig på alla sätt och vis.Gör sitt bästa utan protester.Han är stor och maffig var hingst tills i maj förra året.Min kille är född på slätterne men är en moderlivsimport.Vore kul att veta om det finns lite släktingar.

Sv: Hingsten Siggi fra Ase

Jag har också en avkomma efter honom.
Mycket trevligt sto, född 96. Har en enorm personlighet :love:

Men som du skrev, så lite mer go i henne skulle inte vara fel :d

Det verkar finnas en del avkommer efter honom ?

Trostan skrev:
Jo Sunna är isabell hon oxå,vart är hon nu är det någon som vet?Min kille som är undan Sunna är 4,5 år.Han är under inridning nu väldigt lyhörd och duktig på alla sätt och vis.Gör sitt bästa utan protester.Han är stor och maffig var hingst tills i maj förra året.Min kille är född på slätterne men är en moderlivsimport.Vore kul att veta om det finns lite släktingar.

Om det är den Sunna jag tror att det är så bor hon nu i Östhammar. Hon ägdes innan av Familjen Berg, jag tror att hon såldes 2002 till en tjej i min ålder (15-16 år) som bodde i Östhammar. Har du någon bild på henne?

Min granne har en avkomma efter Dagur, ett isabellsto (svart mamma) på snart 4år, hon är liten o nätt o väldigt feminin, har även lockig lugg som några andra nämnde. Ljosadis heter hon..

Dagur verkar ärva ner sina isabellanlag väldigt bra!
Någon som har en Dagur avkomma som inte är isabell?

Sv: Hingsten Siggi fra Ase

Hej

jo, det verkar finnas en del avkommor. Hur är din häst du sa att hon hade en personlighet, du får gärna utveckla?

Fatima

Greipur frá Miðsitju är en vindotthingst som såldes till USA. Han är väl pappa till Gaukur som står här i Sverige också.

Ja, Dagur var verkligen vacker och ett kraftpaket! Snäll och lugn vid hantering verkade han också vara.

Gamle Faxi frá Reykjum IS616, SE1

En av sveriges första godkända hingstar.

Någon som vet lite om honom? Kynne, födelseår, stam, färg, ridegenskaper, exteriör, storlek, antal avkommor...??? Ni som äger ättlingar till honom, vilka egenskaper ärver han ner, i stort? Skulle han blivit godkänd i dag enligt nutida kriterier? Tävlades han något och finns det bilder på honom?

Sv: Gamle Faxi frá Reykjum IS616, SE1

Faxi var född 1961 och skimmel. Han var e Stjarni frá Hafsteinsstödum u Grana frá Reykjum. Exteriör 8,00 Ridegenskaper 7,68 totalt 7,81. 133 cm.
Enligt dem jag pratat med som ridit honom var han snäll och lättriden och töltade.

Jag har haft ett sto efter Faxi. Hon var 130 cm och "normalbyggd" med vackert huvud och slank hals. Hon var fyrgångare med ganska markbundna rörelser. Lugn och stabil men egensinnig.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar