Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Skinfaxi frá Thoreyjarnupi

Jaja, jag får väl se bilderna på söndag om jag har tur

Venus_in_Furs skrev:
Halldór Guðnasons hingst, pappa till ett av mina ston, finns tydligen i Sverige, har jag precis upptäckt! :love: Nån som vet om han betäcker? sett honom live? vet vart han finns?
Skinfaxi finns just nu i Danmark, på Halldors och Mias gård, Skyttegården. Han kommer till ev. Sverige för att betäcka i sommar. Jag har sett och träffat Skinfaxi "live"!! Han är helt underbar! Snäll mot både människor och hästar. Tycker INTE att han är ett dugg överskattad! Har ju inte fått sin tot.bed. på 8,17 i julklapp. Skulle inte tveka en sekund om jag hade ett sto att betäcka!!! Har själv en valack född 96 efter Skinfaxi. Har tävlat ett tiotal ggr, hittills alltid placerad. Visserligen på låg nivå men kul ändå! Har även sett flera av Skinfaxis avkommor, bra hästar allihop! Passtakt och svårighet att fånga i hage har väl med ridning och ledarskap att göra och inte vilken pappa hästen har..?

Korren skrev:
Passtakt och svårighet att fånga i hage har väl med ridning och ledarskap att göra och inte vilken pappa hästen har..?

Om du hade sett ett stort antal avkommor efter ett antal hingstar så hade du kunnat se att det faktiskt inte är så enkelt.

Nu uttalar jag mig inte om just den här hingsten som jag aldrig sett (och som verkar fin), men generellt vet jag flera hingstar som DEFINITIVT nedärver exakt det du beskriver ovan i mycket högre grad än vad som kan förklaras med "miljöfaktorer".

Dessutom passar inte en hingst ALLA ston.

Ditt uttalande verkar tyvärr inte som menat till hingstens fördel, utan antyder bara att du inte vet så mkt om avel.

Du har rätt, jag vet inte så mkt om avel. Har dock sett ett stort antal avkommor efter ett stort antal hingstar och lär mig mer och mer. klart att det inte bara är pappan som har betydelse, då skulle vi väl inte ha fyr-och femgångare. Uttryckte mig otydligt...

Dagur fra Thvera

Finns det någon här som har små avkommor från honom? Vore kul å höra hur dom har blivit..

Sv: Dagur fra Thvera

Vet att Familjen Berg har en Dagur avkomma som är halvbroder med Kolgrimur från Slätterne. Baldur från Slätterne heter han, en högrest femgångshingst. Har sett honom och han är verkligen jätte fin. Han är född 2000, och ser mycket lovande ut. Kristoffer tävlade honom på Riddari KM 2005 du kan gå in på deras hemsida (www.riddari.com) för att kolla resultaten. Du kan också gå in på familjen Berg sida för att se bilder på honom där (www.slatteregard.se). Där har dom också en till Dagur avkomma, Jónina från Slätterne. Som också verkar mycker lovade.

Jag har en inte så liten kille efter Dagur:-) 6 år
Jätte trevlig i alla lägen, lättlärd, sammarbetsvillig, orädd,, super häst helt enkelt;)
Om jag har förstått det rätt så lever tyvärr inte Dagur längre:cry:

Nä, jag läste det oxå. Han fick något fel på hjärtat om jag förstod det rätt...

Min unghäst är oxå helt orädd, och blir hon rädd för något när man rider, hoppar hon till lite å antingen ska hon fram å inspektera eller så blänger hon lite å traskar sedan glatt vidare :)

Vad fick din häst för färg? Läste nånstanns att han ofta lämnade isabellföl efter sig.

Din låter också som en typisk Daguravkomma:banana:
Min blev isabell som merparten verkar ha blivit:love:

Hur gammal är ditt sto? Vad fick hon för färg?

Ps: Baldur är super fin, kul att det finns en fin hingst kvar efter Dagur!!!

Ja, såg bilder på honom! Han va riktigt fin!

Mitt sto blir fem i sommar, hon blev fux. Jag som aldrig riktigt gillat fuxar. Men hon har fått en så fin färg och sen har hon en så OTROLIG personlighet att man helt glömmer bort färgen :smirk: Hon har blivit rödfux med ljusman och svart svans...lite av både mamma å pappa där kanske, för hennes mamma är svart :rofl:

Om det var något jag önskat att mitt sto ärvt av sin far så hade jag hoppats på man å svans. Lång tjock å fin...men vet ni vad hon fick...visserligen tjock..men ack så kort! :D Hon ser ut som hon kommer direkt från 80-talet med sitt småkrullspermanent till pannlugg..haha...så super söt! Ska försöka fixa in en bild på den pannluggen. Kommer locka många till små leenden!

Falk skrev:
Ps: Baldur är super fin, kul att det finns en fin hingst kvar efter Dagur!!!

Ja han är jätte fin! Ska se efter om jag har några bilder på honom :)

Hingsten Siggi fra Ase

Hej

Någon som vet något om hingsten Siggi fra Ase han finns ej längre men det skulle vara kul att få lite historia om honom eftersom min islänning är efter honom

Sv: Hingsten Siggi fra Ase

Jag har också en avkomma efter Siggi. Jättetrevlig häst:love: Hon heter Leira från Häringe, f.98 och är ren fyrgångare.Skulle kanske kunna ha lite mer framåtanda och power så vi kommer uppåt i klasserna (går bra i lätt klass, ca 5.0 på allt) men det är ju det där med ökade tölten... Fast det beror kanske mest på att hon även fungerar som ridskolehäst mellan varven så vi e lite dåliga på att träna ihop oss... Hur som helst e hon både snygg och sympatisk och mkt lättöltad!!! Perfekt familjehäst:D

Jag har just köpt en Daguravkomma som blir 6 år till våren. Han heter Atli, är knappt 1.40, robust men inte tung, isabell med bläs, 5gångare. Hans mamma heter Dreyra och är mörk fux på knappt 1.30 så han har i alla fall fått färgen och storleken efter sin far ;) ... Det är en mycket cool och för åldern lättriden kille med väl separerade gångarter och lagom familjehästvilja. Lite bufflig men mycket snäll... Tyvärr blev han påkörd som föl så han är triangelmärkt men det märks inget av det när man rider honom.

Det var min tränare som red och tävlade Dagur det sista..en väldigt vacker häst tkr jag :)

Småkrullspermanent till pannlugg,,, det känner jag också igen, min pålle har likadan..... Man blir lite full i skratt när luggen torkar efter regnet och det blir ÄNNU MER krullig:D

Hoppas du blir nöjd med din Daguravkomma (det tror jag)! Allt förutom namnet stämde in på min häst, robust men inte grov!! Han är också isabell med bläs:p

Kan inte ni lägga in bilder på era så ska jag också försöka ordna en????

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar