Införande av foder efter foderöverkänslighet.

Nominous

Trådstartare
Min hund har konstaterats att han är överkänslig för något i matväg. Han verkar inte ha några rena allergier efter tester och biopsitagningar.

Nu har han ätit allergifoder i 7 veckor och han är en helt annan hund!!! :love::bump: Han har blivit fin i pälsen och huden och har blivit helt otroligt pigg!! Han hade kraftig hudinfektion och uppsvullen i ansikte med mera när vi uppsökte vetvård.

Så om en vecka påbörjas jobbet med att införa nya födoämnen för att ta reda vad det är han är känslig emot.
Jag har förstått det som så att man tillför expempelvis ett protein som han får äta en vecka och sedan tar man bort det, lägger till ett annat födoämne en vecka osv osv.

Är detta korrekt? Jag försöker hitta info på nätet men hittar inte nåt jag tycker verkar tillförlitligt. Annars måste jag ringa vetten och rådfråga lite på månad så jag vet hur jag ska planera.

Har ni nåt bra förslag på sida jag kan hitta info hur jag går tillväga, tips, vad man bör tänka på osv?

Vad är lämpligt att börja tillföra och VAD är det man ska tillföra??

Tack för hjälpen :)

Sv: Införande av foder efter foderöverkänslighet.

Överallt jag läser står det om att man ska tillföra proteinkällor och att man vill hitta proteinkällan hunden reagerar på. Men vad är det som säger att det just är proteinkällan hunden reagerar på?? Nu tror jag att det är väldigt troligt på min då han blir mycket sämre på högenergifoder med mycket protein och som inte är speciellt snällt mot magen. Men varför tar man för givet att det är protein de reagerar mot?? Kan det inte vara andra födoämnen eller är det sällsynt?

Vilka proteinkällor finns det och vad är lämpligast att ge som representerar de olika proteinerna??:)

Det man brukar göra direkt efter en eliminationsdiet är ju att man ger hunden allt den fick innan, dvs samma foder, godis, osv som innan. Får hunden symptom igen, då har du en konstaterad foderallergi. Det är för att bekräfta att hunden inte blev bättre på allergifodret 'bara ändå'

Om den reagerar, så går man tillbaka till eliminationsdieten, och när hunden är symptomfri börjar man leta efter vad den reagerar på.

Hundar reagerar oftast på endera kolhydratkällan eller proteinkällan, förenklat så kolhydrater är spannmål och proteinkällan kött. Förenklat dock.

Men du tar helt enkelt och låter hunden äta sitt allergifoder, och så ger du den t ex fläsk under en vecka, och se om den reagerar. Om den gör det kan du skriva upp fläsk på listan över vad den inte tål, låt den äta bara eliminationsfodret tills alla symptom är borta, sen provar du med t ex kyckling. Om hunden inte reagerar tål den det den får, så efter en vecka utan symptom vet du den tåk kyckling. Då slutar du ge kyckling och ger nästa sak du vill prova.

Om man vill kan man prova sig fram med allt för att veta. Dvs vete, korn, havre, ris, potatis, fläsck, kyckling, nöt, olika fisk etc. Eller så kan man prova med de ingredienser man vill kunna ge/de ingredienser som räcker att veta den tål för att hitta ett foder.

Min tål garanterat inte fläsk, ägg, kyckling och vete. Det finns MER han inte tål, som jag dock inte testat än. Däremot tål han garanterat lamm, nöt, vilt, ris, havre och potatis. Det räckte för mig för att jag skulle kunna hitta ett lamm & risfoder som han tålde.

(Sen, jag fick iofs sluta med det fodret, tyvärr så de vanliga fodren görs på samma linjer. Dvs om en hundmatstillverkare gör ett kycklingfoder och ett lammfoder, så görs först det ena och sen det andra. Dvs det kan finnas spår av kyckling i lammfodret och omvänd. Detta gör att min reagerar på vissa säckar av lamm&risfodret, även om det gått jättebra innan. Så min har fått gå tillbaka på allergimaten (Hills z/d i hans fall) och får äta den 'resten av livet' helt enkelt.)

Vad som är lämpligt att prova med kan ju bara du avgöra. Jag valde att testa det jag kraftigt misstänkte han var allergisk mot PLUS sådan jag gärna VILLE att han skulle kunna äta (t ex nöt, för att kunna ge märgben)

Tack för bra info!!

Hur mycket ska man ge av tex fläsk per dag under den där veckan?? Vad är minimum för att ge ett rättvist resultat?

Jag vet inte riktigt. Jag frågade min hudveterinär, som för min hund (en stor riesenschnauzer) rekommenderade iaf minst 300 gr kött/dag. Och 'hellre mer än mindre'.

Vissa saker märktes det på liten mängd och ganska direkt att han var allergisk mot, andra tog det 4 - 5 dagar innan det kom en reaktion.

Okej bra riktlinjer.

Hoppas det visar sig lika snabbt på min så man slipper vänta ihjäl sig :)

Min går ju nu på ett foder baserat nästan enbart på Lamm som protein och rismjöl som kolhydrat. Detta funkar han helt suuuper på!!! Jag vill verkligen behålla han på detta foder. Men det är bara ett halvfoder har jag fått veta i efterhand och det märks att proteinet inte räcker. Så nu är jag på jakt efter annat foder baserat på enbart lamm som protein och ris som kolhydrat. Du må ju ha koll på nåt sådant foder iomed att din hund också funkade på det. Så vilket tycker du är bäst??:) Några du kan rekommendera? :)

Det är svårt hitta ett 'rent' lamm & risfoder. Det dyker alltför ofta upp kyckling, andra spannmål osv i någon form.

Ett tipsa är att kika på foderbilen.se, där kan man söka efter en rad kriterier.

Min fungerade bra på Robur Genuine Lamb & Rice, men som sagt, han kunde reagera på vissa säckar iom ej ren produktionslinje. Så han är tillbaka på z/d. Han fungerar på Purina Veteriary Diet VetDRM med, förr blandade jag de två för hullets skull men nu går det bra med 'bara' z/d.

1st choice är ett ganska rent lamm & risfoder med, som jag dock aldrig provat då samma problem där med tillverkningslinjer.

Ett av de 'renaste' foder jag hittat, dock är det inte lamm utan kalkon, är Franks Pro Gold Sensitive. Fler sådana innehållsförteckningar vore mumma.

Men, som sagt, använd foderbilens fodersök t ex, och hitta ett passande med så få ingredienser som möjligt. Eller så adderar du helt enkelt lamm till ditt foder, borde ju vara enklast?

Min vet. rekommenderar tre veckor med nya maten innan man kan veta att hunden tål det. Reagerar den tidigare är det såklart bara att skriva upp det som allergi, och sen gå tillbaka till nuvarande foder.

James Wellbeloved har jag för mig är ganska rent lamm- och risfoder. Har dock inte testat det själv.

Alexandra; Hmm, knepigt... vet du om alla hundar är lika känsliga (alltså reagerar på vissa säckar) eller varierar det?

Okej 3 veckor.

Nu tror jag redan att jag ''vet'' vad min hund reagerar mot så det ska bli väldigt spännande att se om jag har rätt. Men det har konstaterats att han inte har en ren och skör allergi utan är väldigt foderkänslig och det stör ut magen helt och hållet vilket gör att han får hudinfektioner och alla möjliga symtom. Men jag är ganska säker på att han inte klarar av mycket gris, nöt, kyckling och fisk. På sådana foder har han blivit horribel. Nu på lammfodret så är han helt frisk. Så det ska bli spännande och se om han kommer reagera när jag lägger till dessa bitar i fodret framöver!

Jag tror dock inte att han kommer ha problem med variationer mellan säckar då han som sagt inte verkar ha en konstaterad allergi, utan känslig. Lite kommer han nog klara av. Men inte ett foder helt basserat på tex nöt och gris.

Alexandra; Hmm, knepigt... vet du om alla hundar är lika känsliga (alltså reagerar på vissa säckar) eller varierar det?

Jag skulle tro att det varierar beroende på hur allergiska de är? Men det är tro. Min reagerade ju jättestarkt på fläsk, började klia redan dag två. Medan kyckling tog det fyra dagar innan det började klia. Så skulle ju tro att han reagerar på mindre mängder fläsk i ett foder än kyckling t ex. Märks när han stjäl saker med. Stjäl han skinka kliar han sig rejält i några dagar, snor han kyckling händer ingenting. (Alltså om han stjäl en gång, sen inte mer)

Är ju inte ens säkert man någonsin 'stöter på' en sån där säck som innehåller 'det första efter byte av produktionssort' heller. Min åt sitt Robur i ett år utan problem, sen började han klia. Blev bättre på nästa säck, och sen på tredje kliade han igen. Jag fattade ingenting, när jag uteslutit allt annat (ett tag anklagade jag kreti och pleti för att tjuvmatat honom, just för jag inte fattade varför han kliade), så tänkte jag att de kanske gjort om receptet, och mailade tillverkaren.

Och då jag fick svaret ang produktionslinjen, samt att de inte kunde rekommendera sitt foder till 'riktiga' allergihundar just därför. Jag kollade runt, men i princip varenda tillverkare hade lika, en och samma produktionslinje. Så jag 'gav upp', tog den enkla lösningen och satte tillbaka honom på z/d. Så behöver jag inte bekymra mig. Gav som sagt Purina VetDRM ett tag med (det är ju också ett allergifoder som är 'garanterat') för hullet men kunnat sluta med det nu.

Men vet. sa att Hills inte heller har ngn helt ren ren produktionslinje, iaf inte på i/d. Så han rekomenderade faktist RC's foder för känsliga magar.

Men jag kan tycka att det låter märkligt att Hills inte har rena produktionslinjer när det är ett "godkänt" veterinärmedicinskt foder.

Men vet. sa att Hills inte heller har ngn helt ren ren produktionslinje, iaf inte på i/d. Så han rekomenderade faktist RC's foder för känsliga magar.

Men jag kan tycka att det låter märkligt att Hills inte har rena produktionslinjer när det är ett "godkänt" veterinärmedicinskt foder.

Enligt Hills själva så garanterar de att z/d är rent. Övriga 'veterinary diets' frågade jag inte om, men 'friskfodren' går inte på separata linjer och där kan de inte garantera.

RC har inget som passar min, men jag är glad sålänge z/d fungerar (det gör ju inte det för alla). Är väl lite det man får göra, hitta det som funkar både allergimässigt och övrigt, och sen hålla fast vid det.

Jag skulle t ex utefter pris och innehållsförteckning ALDRIG ge Hills till Viktor, men när det fungerar och det är få alternativ, så brukar jag kisa så jag inte ser innehållsförteckningen och gå på resultatet istället ;P

Okej, låter ju iaf som det kan vara värt att försöka hitta ett annat foder som funkar. z/d funkar men jag är inte helt positiv att ha honom på det livet ut om det finns alternativ.

TS: Fast det är väl olika saker, dvs testerna visar att han inte är atopiker medan fodret tyder på foderallergi?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka