Inför nyår

Rie

Trådstartare
Trodde att jycken hade vant sig lite mer vid smällare, men sista nyårsaftonen var han värre än någonsin. Han hyperventilerade och gömde sig under mig, så gott det gick.
Funderar på att ge honom lugnande. Hur fungerar det?
Måste man ge länge innan ? Han regagerar bara när 12slaget sätter igång och några timmar efteråt. Har hittills inte reagerat tidigare, trots en och annan enstaka smällare.

Skönt i alla fall att tryggaste stället är hos matte, trots att jag låg orörlig i tre timmar för att hålla honom lugn. Min kropp tyckte inte om det......

Man får gå till veterinär och så skriver de ut tabletter som man ger viss tid innan tolv. Jag tycker att du skall göra det. Då kommer han vara sovandes eller väldigt groggy istället. Det är skönare för alla parter. Enda orsaken till att du inte skall göra det är om du vill träna bort rädslan. Om han enbart reagerar under själva bombardemanget av massor av raketer så kanske det inte är nödvändigt att träna.

Jag tycker du ska göra det, om du nu inte är intresserad av att träna bort det. Men som ovan skrev, handlar det bara om att hunden är rädd just på nyårsnatten så kanske man kan strunta i det.

Men jag rekommenderar dig att testa dessa lugnande tablett innan nyår. Så man vet hur mkt och hur hunden reagerar.

Hej.
Be att få Nozinan utskrivet, tror det heter så, finns i olika styrkor, ta det lite starkare, så behöver du inte pilla i honom så många tabletter.
Hunden blir väldigt trött och groggy, tänk på att inte ge den mat i det tillståndet, då den kan sätta i fel strupe.
Sätt även på hög musik, grannarna har nog förståelse det är ju nyår :cool:

Du ger han tabletterna runt 21 tiden så sover han gott när det smäller

Han reagerar inte när det smäller annars, utan det är "tjutmojarna" och lysraketerna som sätter igång det hela.
Det smällde rätt bra här igår när någon - av någon anledning - smällde av en del smällare en bit bort. Han brydde sig inte utan luktade som vanligt.
Kruxet är att nu har vi blivit bortbjudna på nyårsaftonen. Vi kan ta med honom , de har en orädd hund, Ska vi det tycker ni? Det blir en del folk, men inte stökigt.
Ska jag ha honom i famnen då? Han väger 8-10 kg så det går ju.
Alternativen är att antingen stanna hemma, eller fara hem runt 23 tiden.
Mig spelar det inte så stor roll, men sambon vill gärna fara på nyårskalaset.

Mina hundar är precis tvärt om. De skäller och morrar. Hade de kommit lösa så hade de hoppat på de som skjuter.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 031
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 481
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 024
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 932
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar