Inför eventuell 3årstest.

Rie

Trådstartare
Hur får jag hästen att visa upp sin skritt på bästa sätt?
Är han spänd så trippar han bara med korta steg. Blir han less - vilket han blir fort - ja då får man bogsera honom framåt, vilket ju inte ger en så imponerande skritt heller.
En dask i baken ger takt.... :confused:
 
Lär hästen att följa dig var du än går och i vilket tempo. Sen fasar du upp från långsamt "promenerande" till att ta längre steg men inte tänka att det ska gå så mkt fortare utan just länga stegen. Och var mjuk i kroppen själv, det påverkar massor.

Min tycker det är aptrist att bli visad för hand men klarar ändå av att skritta så fint att det blir 9:or, traven däremot...
 
Gå på kurs! Var bor du???? RPAF har kurs i visa häst för hand och johan som håller kursen är handler för de flesta raser (halvblod+ponnier). Där får man många intressanta tips på teorin och sedan är det praktik där man får hjälp med massor av saker som man inte tänkt på. Det gäller attt ha bra kondis samt bra springskor. :)
 
Nja

Har väl en 90 mil till Sth......Men jag har varit på en del sådana kurser och tittat. Dock har aldrig just denna fråga kommit upp.
Nåja, han ska nog inte vara med, men det skadar ju inte att börja låtsas träna ändå....
 
Re: Nja

När häwsten är lat:
Gå i takt med hästen och bestäm ex att du sätter ned vänsterfot när hästen sätter ned vänster fram. Be medhjälpare kolla när hästen lyfter vänster bak och lär dig att inverka med spöet precis då när den lyfter. Då kommer du automatiskt inverka rätt och hästen har lättare för att ta till sig din hjälp, dvs länga steget och öka energin. Ger du hjälpen (spöet) fel blir det lättare att hästen går upp i trav eller ignorerar hjälpen. Och väck hellre upp hästen regält innan du går in och ha det befäst hemifrån att hästen SKA gå fram mo du vill även om det är lite tråkigt, träna korta stunder men var kosekvent.

Är hästen trippig:
Inte så noga med att du går i samma takt om den är väldigt på tårna, då är det mkt viktigare att du är lugn, har låg tyngdpunkt, andas djupt och går med långa lugna steg. Om du ska driva är det dock viktigt att du driver i rätt stegmoment annars blir det lätt att hästen går upp i trav.
 
Unghästar förresten går mkt på ditt kroppspråk. Om du går energiskae ex så blir deras gång oxå energiskare osv. Är hästen spänd så undvik att ta i munnen, det brukar bara få dem att spänna överlinjen ännu mera, hästen ska inte behöva påverkas i munnen under visningen, den ska följa dig iaf, undantag ställa upp. All påverkan i munnen brukar bara krångla till det, ju naturligare desto bättre när hästen är ung.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 220
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp