A
Aelvdans
Jag går o funderar på om riesen är en hund för mej... Nån som vet nåt om rasen? Vad som helst! Jag har vart inne på skk:s sida o klickat mej vidare där o läst, men jag vill så gärna veta mer!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en riesenschnauzertik p&s på 8 år. Hon är världens underbaraste hund. Men inte riktigt det jag sökte när jag köpte riesen. Jag ville då ha en skarp brukshund som jag kanske kunde träna bevakning eller skydd med. Jag fick världens bästa kompis som skulle döda för mig men som inte gör en fluga förnär annars. Min tik är en riktig slöfock som är morgontrött (gå upp före 9 är inte att tala om) och går och gömmer sig när grannen vill ta med henne på joggingtur. Visst hänger hon gärna med när man väl är ute men helst skulle hon nog ligga i soffan hela dagarna.
Hon är dock inte speciellt rastypisk rent mentalt.
Riesen är ganska krävande hundar som behöver jobba hårt både fysiskt och psykiskt för att trivas. Upplever P&S lite mildare än dom svarta.
Jag har haft ett antal Riesen genom årens lopp, och för mig är det den ENDA rasen.
Jag är helt såld över deras vaktinstinkt, deras arbetsvilja, deras kravlösa kärlek och viljan att alltid göra rätt.
En mkt tuff och mentalt stark ras som absolut INTE bör räknas som en nybörjarras.
Jag skulle ge vad som helst för att åter kunna ha en riesen, men tyvärr så sätter min sjukdom stopp för det, så nu har vi dvärg-schnauzer istället
BTW - det var min hanhund som "ledde" Elmelts upp till min gård en gång för många år sedan....
Har haft en riesenblandning, som såg ut och betedde sig som ren riesen. De är krävande hundar som går igenom eld för sin ägare (iallafall de jag träffat). Mkt vakt men på ett vettigt sätt. Våran hund utsåg mitt första barn som något hon skulle vakta, låg han ute i barnvagnen så låg hon bredvid, ingen fick hälsa på honom utan min, och hennes, tillåtelse. Hon var aldrig aggresiv utan motade bara bort folk vänligt men bestämt. När Oskar satt i sin hoppgunga så låg hon under så han hoppade henne på huvudet. Enda gången jag sett henne arg var när en drever hoppade upp och skulle hälsa på Oskar, då blev hon rasande, men gjorde bara ett tydligt utfall mot drevern helt utan att vilja skada hunden.
De är som unghundar i sättet länge, men min var lättränad och en helt pålitlig hund tillsammans med djur och barn. Krävde mkt tid och ville vara med. STARKA och tuffa i psyket.
Vet att detta säkert inte stämmer med alla, men de jag har träffat var så här.
Första gången jag träffade en riesen så var jag ute och gick med en liten ponny. fram kommer en enorm sak och biter tag i min arm. Leder mig upp på en gård och släpper först när han ser sin ägare. Det är också ett sätt att ta emot folk på . Denna stora hane lärde jag känna mer sen, en helt underbar individ som även pojken i huset (var nog ca 5-6 år då) hade full kontroll på.
Jag tror att P/S är en egen ras än att den avlas ihop med den svarta. (Får man korsa?) P/S är ett mycket fåtal hundar, föds inte alls många per år om jag inte minns helt fel. Jag tror att det är sällan de meriteras inom t.ex. bruks också.
11 aktiva tävlingar under 2006 för P/S (har inte kollat fördelat på individer) För svart är det 300 tävlingar under 2006. Sök på SKK Hunddata, man kan leta efter prov.
Jag tror att P/S är en egen ras än att den avlas ihop med den svarta. (Får man korsa?) P/S är ett mycket fåtal hundar, föds inte alls många per år om jag inte minns helt fel. Jag tror att det är sällan de meriteras inom t.ex. bruks också.
Egen ras är det inte men man korsar inte de olika färgerna.
Om man aldrig korsar över färgerna så blir det så klart inte samma ras och temperament eftersom att generna inte blandas. P/S är för utställning och sällskap (se de fåtaliga bruksresultaten)
Jag är själv inte riesenägare, men började rota runt lite i det där efter någon artikel samt att jag tyckte att det var intressant att se hur färgerna nedärv (jag är färgfanatiker)
Nä ingen aning om vart jag hittade den artikeln. Många år sedan.
På rasklubbenshemsida så står det att under 2006 så föddes det 31 P/S valpar (4 kullar) och 197 svarta valpar (30 kullar).
Är det verkligen så att p&s är mildare i sättet än den svarta?