Info om Riesenschnauzer!

A

Aelvdans

Jag går o funderar på om riesen är en hund för mej... Nån som vet nåt om rasen? Vad som helst! Jag har vart inne på skk:s sida o klickat mej vidare där o läst, men jag vill så gärna veta mer!! :bump:

Sv: Info om Riesenschnauzer!

Jag har en riesenschnauzertik p&s på 8 år. Hon är världens underbaraste hund. Men inte riktigt det jag sökte när jag köpte riesen. Jag ville då ha en skarp brukshund som jag kanske kunde träna bevakning eller skydd med. Jag fick världens bästa kompis som skulle döda för mig men som inte gör en fluga förnär annars. Min tik är en riktig slöfock som är morgontrött (gå upp före 9 är inte att tala om) och går och gömmer sig när grannen vill ta med henne på joggingtur. Visst hänger hon gärna med när man väl är ute men helst skulle hon nog ligga i soffan hela dagarna.

Hon är dock inte speciellt rastypisk rent mentalt.
Riesen är ganska krävande hundar som behöver jobba hårt både fysiskt och psykiskt för att trivas. Upplever P&S lite mildare än dom svarta.

Har haft en riesenblandning, som såg ut och betedde sig som ren riesen. De är krävande hundar som går igenom eld för sin ägare (iallafall de jag träffat). Mkt vakt men på ett vettigt sätt. Våran hund utsåg mitt första barn som något hon skulle vakta, låg han ute i barnvagnen så låg hon bredvid, ingen fick hälsa på honom utan min, och hennes, tillåtelse. Hon var aldrig aggresiv utan motade bara bort folk vänligt men bestämt. När Oskar satt i sin hoppgunga så låg hon under så han hoppade henne på huvudet. Enda gången jag sett henne arg var när en drever hoppade upp och skulle hälsa på Oskar, då blev hon rasande, men gjorde bara ett tydligt utfall mot drevern helt utan att vilja skada hunden.
De är som unghundar i sättet länge, men min var lättränad och en helt pålitlig hund tillsammans med djur och barn. Krävde mkt tid och ville vara med. STARKA och tuffa i psyket.
Vet att detta säkert inte stämmer med alla, men de jag har träffat var så här.

Första gången jag träffade en riesen så var jag ute och gick med en liten ponny. fram kommer en enorm sak och biter tag i min arm. Leder mig upp på en gård och släpper först när han ser sin ägare. Det är också ett sätt att ta emot folk på :angel:. Denna stora hane lärde jag känna mer sen, en helt underbar individ som även pojken i huset (var nog ca 5-6 år då) hade full kontroll på.

Jag har en riesenschnauzertik p&s på 8 år. Hon är världens underbaraste hund. Men inte riktigt det jag sökte när jag köpte riesen. Jag ville då ha en skarp brukshund som jag kanske kunde träna bevakning eller skydd med. Jag fick världens bästa kompis som skulle döda för mig men som inte gör en fluga förnär annars. Min tik är en riktig slöfock som är morgontrött (gå upp före 9 är inte att tala om) och går och gömmer sig när grannen vill ta med henne på joggingtur. Visst hänger hon gärna med när man väl är ute men helst skulle hon nog ligga i soffan hela dagarna.

Hon är dock inte speciellt rastypisk rent mentalt.
Riesen är ganska krävande hundar som behöver jobba hårt både fysiskt och psykiskt för att trivas. Upplever P&S lite mildare än dom svarta.

Tack snälla du för ditt svar. :bow:
Vad jag är ute efter är en brukshund, få tävla i flera grenar inom brukset, men även en promenad o aktivitetskompis, hänga med på allt, men även kunna slappa lite ibland, kanske avel. Jag har varit aktiv på bhk sedan våren 98 med valpkurs på egen hund, senare tävlat lydnad, tränat agility men ej tävlat. Hjälptränare sedan hösten samma år, vilket har hållit i sej sedan dess. Gick A1an som hunddressyrinstruktör på bhk i 6 månader, på alla helger o 1 kväll i v. Var tyvärr sjuk en del så jag missade själva valpbiten, konstigt nog är det den kategorin som jag har hållt kurser i mest...? Är godkänd handledare, kan om jag vill läsa upp så jag blir instruktör, har dock inte blivit av. Alltid gått bra dock o har alltid delat ansvaret med en annan som kunde mer o hade högre utbildning än mej. Har alltid hjälp till på tävlingarna i klubben, sitter även som sekreterare...
Drömyrket för mej är skyddsvakt / hundförare. Men annars så vill jag bo på egen gård igen med diverse djur o familj.
Den hunden jag har nu är en otroligt utåtriktad o allsidig schäfer border collie blandning. 10 år nu då som du förstår. Vill nosa vidare på hundvärlden o därför när Lady inte kan leva bra längre sattsa på en renrasig brukshund...
Givetvis är det inte fullt ös här hela tiden, visst blir det även en del slöande i soffan. Men jag gillar att göra saker med mina djur o tror att den rasen kan vara intressant för mej...
Så du tror att peppar o salt är mildare? Hur kommer det sej?? :confused:

Jag har haft ett antal Riesen genom årens lopp, och för mig är det den ENDA rasen.
Jag är helt såld över deras vaktinstinkt, deras arbetsvilja, deras kravlösa kärlek och viljan att alltid göra rätt.

En mkt tuff och mentalt stark ras som absolut INTE bör räknas som en nybörjarras.

Jag skulle ge vad som helst för att åter kunna ha en riesen, men tyvärr så sätter min sjukdom stopp för det, så nu har vi dvärg-schnauzer istället:love:

BTW - det var min hanhund som "ledde" Elmelts upp till min gård en gång för många år sedan....:o:)

Jag tror att P/S är en egen ras än att den avlas ihop med den svarta. (Får man korsa?) P/S är ett mycket fåtal hundar, föds inte alls många per år om jag inte minns helt fel. Jag tror att det är sällan de meriteras inom t.ex. bruks också.

11 aktiva tävlingar under 2006 för P/S (har inte kollat fördelat på individer) För svart är det 300 tävlingar under 2006. Sök på SKK Hunddata, man kan leta efter prov.

Jag har haft ett antal Riesen genom årens lopp, och för mig är det den ENDA rasen.
Jag är helt såld över deras vaktinstinkt, deras arbetsvilja, deras kravlösa kärlek och viljan att alltid göra rätt.

En mkt tuff och mentalt stark ras som absolut INTE bör räknas som en nybörjarras.

Jag skulle ge vad som helst för att åter kunna ha en riesen, men tyvärr så sätter min sjukdom stopp för det, så nu har vi dvärg-schnauzer istället:love:

BTW - det var min hanhund som "ledde" Elmelts upp till min gård en gång för många år sedan....:o:)

Tack snälla för ditt svar. :) :bow:
Läs mitt inlägg som jag skrev tidigare till Haukur, tror att jag kan lite iaf, är ingen nybörjare....
Härligt när man möts på ett sådant sätt ang din hund o Elmelts! :idea: Visst är våra älskade djur bara för underbara! :love:

Har haft en riesenblandning, som såg ut och betedde sig som ren riesen. De är krävande hundar som går igenom eld för sin ägare (iallafall de jag träffat). Mkt vakt men på ett vettigt sätt. Våran hund utsåg mitt första barn som något hon skulle vakta, låg han ute i barnvagnen så låg hon bredvid, ingen fick hälsa på honom utan min, och hennes, tillåtelse. Hon var aldrig aggresiv utan motade bara bort folk vänligt men bestämt. När Oskar satt i sin hoppgunga så låg hon under så han hoppade henne på huvudet. Enda gången jag sett henne arg var när en drever hoppade upp och skulle hälsa på Oskar, då blev hon rasande, men gjorde bara ett tydligt utfall mot drevern helt utan att vilja skada hunden.
De är som unghundar i sättet länge, men min var lättränad och en helt pålitlig hund tillsammans med djur och barn. Krävde mkt tid och ville vara med. STARKA och tuffa i psyket.
Vet att detta säkert inte stämmer med alla, men de jag har träffat var så här.

Hejsan o tack för ditt svar. :) :bow:
Jag är som jag har skrivit innan ute efter en vettig bruks familje o vakthund o allt det där andra som jag skrev till Haukur.
Låter ju verkligen som en underbar ras... Härligt att du hade det så bra med din! :love:

Första gången jag träffade en riesen så var jag ute och gick med en liten ponny. fram kommer en enorm sak och biter tag i min arm. Leder mig upp på en gård och släpper först när han ser sin ägare. Det är också ett sätt att ta emot folk på :angel:. Denna stora hane lärde jag känna mer sen, en helt underbar individ som även pojken i huset (var nog ca 5-6 år då) hade full kontroll på.

Härligt verkligen... :love:

Jag tror att P/S är en egen ras än att den avlas ihop med den svarta. (Får man korsa?) P/S är ett mycket fåtal hundar, föds inte alls många per år om jag inte minns helt fel. Jag tror att det är sällan de meriteras inom t.ex. bruks också.

11 aktiva tävlingar under 2006 för P/S (har inte kollat fördelat på individer) För svart är det 300 tävlingar under 2006. Sök på SKK Hunddata, man kan leta efter prov.

Hej o tack för ditt svar. :) :bow:
Verkligen intressant! :d Ja jag ska ta o titta där... Har du en riesen? Eller vad har du för kunskaper om hund? Verkar beläst? :bow: Snälla berätta. Nyfiken...:o

Egen ras är det inte men man korsar inte de olika färgerna.

Egen ras är det inte men man korsar inte de olika färgerna.

Intressant... Har funderat en hel del nu ett par timmar o det jag grunnade över är just det där med färgerna... För det är det väl, bara färgskillnad? Eller? Är det verkligen så att p&s är mildare i sättet än den svarta? Hur kan man få fram det? Konstigt tycker jag. Hur länge har du Haukur hållt dej med riesen? O i vilken omfattning?

Om man aldrig korsar över färgerna så blir det så klart inte samma ras och temperament eftersom att generna inte blandas. P/S är för utställning och sällskap (se de fåtaliga bruksresultaten)

Jag är själv inte riesenägare, men började rota runt lite i det där efter någon artikel samt att jag tyckte att det var intressant att se hur färgerna nedärv (jag är färgfanatiker)

Om man aldrig korsar över färgerna så blir det så klart inte samma ras och temperament eftersom att generna inte blandas. P/S är för utställning och sällskap (se de fåtaliga bruksresultaten)

Jag är själv inte riesenägare, men började rota runt lite i det där efter någon artikel samt att jag tyckte att det var intressant att se hur färgerna nedärv (jag är färgfanatiker)

Jo det är ju sant egentligen, om färgvarianterna aldrig blandas o dom 2 utvecklas åt olika håll, vilket ju nästan är givet, så blir dom ju olika till slut...
Den där artikeln skulle jag gärna vilja se... Var finns den? El du kanske kan mejla mej en länk el liknande?? Hade blivit så glad! :love:

Alla raser som har en smal(för smal?) avelsbas blir ju väldigt präglade av de få individer som används.
Så har det till viss del varit med P§S riesen...
har inte siffror framme med antal registrerade valpar /år, men det kan inte vara många kullar som föds.

Det är en rätt så smal avelsbas även på den svarta varianten, så det är vanligt att ngn vovve finns fler än en gång i stamtavlan hos en hund.

Nä ingen aning om vart jag hittade den artikeln. Många år sedan.

På rasklubbenshemsida så står det att under 2006 så föddes det 31 P/S valpar (4 kullar) och 197 svarta valpar (30 kullar).

Så pass många svarta... undrar om det varit lätt att få avsättning för dom?

Är ju som sagt tidigare ingen enkel ras, så det gäller att välja sina köpare väldigt noga...

Nä ingen aning om vart jag hittade den artikeln. Många år sedan.

På rasklubbenshemsida så står det att under 2006 så föddes det 31 P/S valpar (4 kullar) och 197 svarta valpar (30 kullar).

Okej, vad synd. Tack ändå. :)
Aha så det är så det ser ut. Intressant... Får ta o kolla där igen. :crazy:

Är det verkligen så att p&s är mildare i sättet än den svarta?

Jag skrev inte att det är så, bara att jag uppfattar det så efter dom riesen jag träffat och sett på MHbeskrivning.
Jag har bara haft riesen i 8 år och var ganska aktiv de första 4 åren, var bl.a. med på två riesenläger och träffade där flertalet hundar och såg även hur dom fungerade vid olika arbeten samt MH.
Jag upplever dock inte så stor skillnad på färgerna så man kan kalla p&s för sällskaps och utställningshund, det är krävande brukshundar även p&svarianten. Att inte så många p&s ses på tävlingar kan väl förklaras med att det helt enkelt inte är så vanliga öht.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka