Info om Riesenschnauzer!

Sv: Info om Riesenschnauzer!

Jag skrev inte att det är så, bara att jag uppfattar det så efter dom riesen jag träffat och sett på MHbeskrivning.
Jag har bara haft riesen i 8 år och var ganska aktiv de första 4 åren, var bl.a. med på två riesenläger och träffade där flertalet hundar och såg även hur dom fungerade vid olika arbeten samt MH.
Jag upplever dock inte så stor skillnad på färgerna så man kan kalla p&s för sällskaps och utställningshund, det är krävande brukshundar även p&svarianten. Att inte så många p&s ses på tävlingar kan väl förklaras med att det helt enkelt inte är så vanliga öht.

Aha, missförstånd! Ber om ursäkt... :( :bow:
Det hade vart intressant att få se ett mentalhundstest inom rasen... Kan man säkert lära sej mycket av. Får ta o se om det finns nån sån i min region snart, fråga om man får komma o titta.... :d

jag har svart riesen. Min dröm är egentligen en P&S eftersom jag har såna av dvärgstorlek. Men tyvärr har jag träffat så många riktigt dåliga att jag inte är beredd att chansa. Med den smala avelsbas som finns på de peppriga blir ju inte alltid avelsurvalet så stort. Svart riesen kan jag å andra sidan rekomendera varmt!!! Världens underbaraste ras! Ser inte alls rasen som speciellt "svår". Många gånger kan jag tycka precis tvärtom.... det finns utrymme för lite "fel"...
Men det är en ras som vill att det händer saker och blir nog bäst med en ägare som kan sätta gränser.

jag har svart riesen. Min dröm är egentligen en P&S eftersom jag har såna av dvärgstorlek. Men tyvärr har jag träffat så många riktigt dåliga att jag inte är beredd att chansa. Med den smala avelsbas som finns på de peppriga blir ju inte alltid avelsurvalet så stort. Svart riesen kan jag å andra sidan rekomendera varmt!!! Världens underbaraste ras! Ser inte alls rasen som speciellt "svår". Många gånger kan jag tycka precis tvärtom.... det finns utrymme för lite "fel"...
Men det är en ras som vill att det händer saker och blir nog bäst med en ägare som kan sätta gränser.

Hejsan o tack för ditt svar!
Låter som om jag kommer att trivas med en svart riesen.
Vad jag är ute efter är en brukshund, få tävla i flera grenar inom brukset, men även en promenad o aktivitetskompis, hänga med på allt, men även kunna slappa lite ibland, kanske avel. Jag har varit aktiv på bhk sedan våren 98 med valpkurs på egen hund, senare tävlat lydnad, tränat agility men ej tävlat. Hjälptränare sedan hösten samma år, vilket har hållit i sej sedan dess. Gick A1an som hunddressyrinstruktör på bhk i 6 månader, på alla helger o 1 kväll i v. Var tyvärr sjuk en del under kursen så jag missade själva valpbiten, konstigt nog är det den kategorin som jag har hållt kurser i mest…? Är pga det godkänd handledare, kan om jag vill läsa upp så jag blir instruktör, har dock inte blivit av. Alltid gått bra dock o har alltid delat ansvaret med en annan som kunde mer o hade högre utbildning än mej. Har alltid hjälpt till på tävlingarna i klubben, sitter även som sekreterare…
Drömyrket för mej är skyddsvakt / hundförare. Men annars så vill jag bo på egen gård igen med diverse djur o familj.
Den hunden jag har nu är en otroligt utåtriktad o allsidig schäfer border collie blandning. 10 år nu då som du förstår. Vill nosa vidare på hundvärlden o därför när Lady inte kan leva bra längre satsa på en renrasig brukshund…
Givetvis är det inte fullt ös här hela tiden, visst blir det även en del slöande i soffan. Men jag gillar att göra saker med mina djur o tror att den rasen kan vara intressant för mej…
Vad tror du?? Kan jag passa som svart riesen ägare?

Det är bara att kolla på SKK Avelsdata så får du upp rasgenomsnittet på mentalbeskrivning (MH)

har en 6årig svart riesentik nu,har haft riesen i ca 24 år..
Har iofs aldrig hållt på med bruksdelen,tränat mina själv till perfekt vardagslydnad! Mina är uppväxta med mina barn,kaniner marsvin ormar katter hästar!Har henne ofta med på ridurer! Drar även lite pulka,kan lägga nåt spår i skogen! Tycker även om att ligga på rygg en hel dag i köket..
Tycker inte att några av mina varit speciellt hårda!
Har varit en perfekt ras för mig!

Har iofs aldrig hållt på med bruksdelen,tränat mina själv till perfekt vardagslydnad! Mina är uppväxta med mina barn,kaniner marsvin ormar katter hästar!Har henne ofta med på ridurer! Drar även lite pulka,kan lägga nåt spår i skogen! Tycker även om att ligga på rygg en hel dag i köket..

24 år.... Jisses... :):bow:
Ja du det låter helt enkelt perfekt. Rasen alltså!
Har du fött upp o så också?? Vilken uppfödare rekomenderar du? Får väl inte fråga detta här men gör ett försök... :angel:

Jag har du samma erfarenheter vad det gäller riesen i familjelivet och när det gäller vardagslydnad osv.

Skillnaden var dock markant på den tidien då jag aktivt tävlade skydds med mina på hög nivå.
DÄR var riesen betydligt tuffare än schäfrar, tervar, rottisarna och dobbermanns - de raser som var överrepresentativa på den tiden.

Var på en kurs i skyddsträning, där flera poliser var med och tränade sina hundar, och de var otroligt impade över vad vår hanne åstakom vad det gällde mental status, och framförallt skyddsinstinkten...

När jag frågade dem (vid flera tillfällen o olika människor) så sa de att de jättegärna själva skulle välja rasen schanuzer som deras yrkeshundar, men att de tyckte att skärpan var såpass att de var oroliga för att inte kunna bryta OM det skulle hamna i ett väldigt tufft läge.

Jag vill absolut inte avråda ngn att titta på riesen och fundera på det som en blivande arbetskompis/familjemedlem, men jag vill verkligen att man ska fundera med än en gång, för det kan lätt bli en en "stridsmaskin" i felaktiga händer:cry::crazy:
Men som sagt - en fantastisk hund i rätt händer!

För mig finns dock bara en uppfödare.... PM-ar dig...

har aldrig fött upp riesen och har heller aldrig bytit uppfödare under dessa 24 år..Min uppfödare har haft kanonhundar,så jag har inte sett någon anledning att byta!
Och i botten är det ju en väldigt hård hund,men har haft turen att aldrig haft maktkamper osv! Mina har varit perfekta i psyket osv! Guldklimpar!

Senast ändrad:

Fast tittar man på Mh diagram kan man nog inte säga att riesen idag är en speciellt hård hund.

Tror faktiskt att du skulle ha svårt att hitta några "stridsmaskiner" av riesen idag....

nej du;) det finns en del med enormt mycket styrke innaför pannbenet - men tack och lov har dom oftast hamnat hos rätt förare - och då "floppar" dom sällan.

i en av Sveriges större städar, finns det gäng som har några riesen - absolut inga "bra hundförare" om jag säger så...:crazy:och dom hundarna är erkänt tuffa, och har varit med i flertalet slagsmål----

MEN - det är hundar som uppfostrats fel - då kan vilken hund som helst bli farlig...oavsett ras!

När jag frågade dem (vid flera tillfällen o olika människor) så sa de att de jättegärna själva skulle välja rasen schanuzer som deras yrkeshundar, men att de tyckte att skärpan var såpass att de var oroliga för att inte kunna bryta OM det skulle hamna i ett väldigt tufft läge.

Jag vill absolut inte avråda ngn att titta på riesen och fundera på det som en blivande arbetskompis/familjemedlem, men jag vill verkligen att man ska fundera med än en gång, för det kan lätt bli en en "stridsmaskin" i felaktiga händer:cry::crazy:
Men som sagt - en fantastisk hund i rätt händer![/QUOTE]

Stycke 1: Det är det jag vet att vissa raser kan ha såpass bra skärpa så man måste se sej om mer än en gång. Hade gärna vart med på en tävling för riesen eller mh eller liknande bara för att se o prata med folk. För att lära mej mer. Har ett par år på mej till, tror jag, innan det är dags för mej med ny hund, så jag har ju tid på mej att tänka igenom detta ordentligt.

Stycke 2: Ja det är det jag förstår o menar med, vill inte att det ska bli fel, därför börjar jag i god tid med att inhämta info o "prata" med folk.

Sen är jag noga med fostran, regler o gränser på den hunden jag har redan. Tex så måste hon alltid be om lov innan vi gör olika saker, alltid invänta varsågod, m.m. Är noga med aktivering på kropp o skalle, osv... Alltid varierande, inget enahanda, o kan alltid bryta beteendet vad det än är........ Fjärrdirigering? INGA problem... Hon går utan problem på både röst o kroppsspråk, antingen tillsammans eller var för sej. Men det är ju Lady det. Men som sagt, henne har jag ju haft o tränat sen valpstadiet, men även vart instruktör i totalt 9 år på valp o fortsättningskurser, tränat både nybörjare o sådana som kommit en bra bit på väg, med o utan problem, utfallshundar, m.m....

har aldrig fött upp riesen och har heller aldrig bytit uppfödare under dessa 24 år..Min uppfödare har haft kanonhundar,så jag har inte sett någon anledning att byta!
Och i botten är det ju en väldigt hård hund,men har haft turen att aldrig haft maktkamper osv! Mina har varit perfekta i psyket osv! Guldklimpar!

Att du har hållt dej till samma uppfödare under alla dessa år tyder ju verkligen på att du är supernöjd... Bättre betyg kan man inte få.
O bra psyke tyder ju på bra uppfödare o på bra avelsmaterial. :bow:
Kanon, helt enkelt... :)
Sen så går ju en hel del på uppväxtmiljö med. Hur o vad man gör med sin hund, osv...

Jag är helt övertygad om att du kommer att bli en bra húndägare, vilken ras det än må bli till slut:)

Blir SÅ GLAD när jag ser att det fortfarande finns folk som verkliegn BRYR sig, och kollar upp innan de skaffar en hundvalp.:bow:

Jag är helt övertygad om att du kommer att bli en bra húndägare, vilken ras det än må bli till slut:)

Blir SÅ GLAD när jag ser att det fortfarande finns folk som verkliegn BRYR sig, och kollar upp innan de skaffar en hundvalp.:bow:

Tack för att du tycker så!
Som sagt så vill jag vara noggrann, vill inte missa nåt eller få för mycket att ta i vad gäller hundens egenskaper, eller likn. Är ju som sagt väldigt mån om att det måste bli bra, inget annat duger, helt enkelt, inga halvmessyrer....
O blir det så att jag satsar på drömmen om skyddsvakt / hundförare, så vill jag ju ha en hund som står sej bra.
Men även en familjemedlem o tränings o tävlingskompis, i bruksbiten...
Vill tacka dej för att du gett dej tid till att svara mej o mina svammel inlägg, o givetvis alla andra som oxå hjälpt till... :D STORT SUPERTACK!! :D :bow:

Om du är smart så åker du upp till skandinavium i januari och kikar på schnauzrarna där. Då kan man se vilka linjer som tilltalar en, följa resultat(hållbarhet?). Och odla bekantskaper med olika uppfödare...

Lycka till!

Om du är smart så åker du upp till skandinavium i januari och kikar på schnauzrarna där. Då kan man se vilka linjer som tilltalar en, följa resultat(hållbarhet?). Och odla bekantskaper med olika uppfödare...

Lycka till!

Ja det var en bra idé! Ska kolla upp när det är... :)
Tack snälla underbara! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka