info om olika hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emelie_pemelie
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emelie_pemelie

är så att jag forskar lite i min hästs stam, har hittat lite men de e inte mycke så tänkte de kanske finns nån här som har nån mer info?
det är först hans fader castello 646? hans mor camomill 13? hans farfar callaghan 460? cocita (13)? och unika 9263?

bilder info allt ni vet=)

Sv: info om olika hästar

Castello föddes 1975 och godkändes på meriter 1982. Han tävlades i internationell svår körning och dessutom i medelsvår fälttävlan. Han var fux med stickelhår. Han är mormorsfar till Niveau 1136.
Stam och bild hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10285570

Callaghan var född 1967. På den tiden var det ovanligt att hingstar tävlades så han hade inga meriter. 1983 exporterades han till USA. Han lämnade avkommor i både svår dressyr och hoppning. Sonen Maestro född i USA är exporterad till Nya Zeeland där han används i halvblodsavel.

Callaghans far Urbino var en mycket framstående hingst. Han tävlades inte heller men lämnade avkommor i svår klass i alla dicipliner. Han var bara 158 och användes även i ponnyaveln där han också lämnade framstående avkommor i både hoppning och dressyr. Hur det var med fälttävlan har jag inte koll på.

Urbino var efter Drabant, en av 1900-talets mest betydelsefulla hingstar. Även han lämnade svårklassavkommor i alla dicipliner.

Castellos morfar Unikum var en trakehnare som importerades till Sverige 1964 och sattes i avel året efter. Han lämnade flera avkommor i svår fälttävlan (Up to Date, Sköldmöns Unik och minst en till som jag inte minns namnet på just nu). Hans son Elizar var moderlivsimport till Danmark och verkade där i ett tiotal år innan han importerades till Sverige i början av 80-talet. Hans son May Sherif blev far till Kyra Kyrklunds Matador II och han är i sin tur morfar till Blue Hors Matiné. Elizar är morfar till Lussan Nathhorsts Guinness. May Sherig själv tävlades i svår internationell dressyr.

Sv: info om olika hästar

Information om stona ber jag dig söka någon annanstans, det räknas som "efterlysning" (se den nålade regeltråden överst på avelssidan).
Hingstarna har du fått info om här, så jag låser tråden.

moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 197
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 983
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 268
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!