Info om NH

C

cararv

Hej hej :)

Jag skulle vilja veta var jag kan lära mig mer om NH, är mycket intresserad och har just köpt mig en underbar islänning. Han är mycket snäll och lätthanterad, men lite mer ingående vänskap är ju aldrig fel, börja i rätt ände på en gång :) :love:

Finns det utbildning på internet? Bra böcker? Vet nån något om bra NH.instruktörer på Gotland?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få så jag kommer igång,,, ;)
Mvh Cararv

Sv: Info om NH

hej ett tipps sök på pat prellie (parelli ve itne riktit hur d stavas)
han e asduktig :)
jag själv håller på med NH :)
lycka till

Mizzemjau har en mycket bra hänvisning - kolla in www.parelli.com och kolla in "Savvy System". Där har du utbildningsboxar med allt du behöver för att klara av ("tränare i låda" kan man kalla det... :D ) De tre första nivåerna sk. Levels kan man göra hemma på stallbacken.

Maila mig gärna för mer info och hänvisning till Sveriges coordinator...

Hej Carro! Välkommen till Buketräsket. Hittade dig i en annan tråd och sökte på vad du skrivit. :) Här fastnar jag på kvällarna. Jag gillar inte riktigt namnet natural Horsemanhip, för det är så jättebrett! Frågar du tio personer här menar de tio olika saker.

Jag tyckte ett tag att jag höll på Med NH, men nu håller jag bara på med hästhantering. Somliga mäniskor blir allergiska om man säger NH, och jag vet inte varför, då det egentligen i grunden bara handlar om vanligt hästvett!! :p Men jag håller inte på med seven games och allt vad som nu brukar förknippas med NH. Mer än att jag plockar vissa bitar därifrån som jag tycker är bra.

Det finns massor att läsa och lära. man får plocka det man gillar och fixa sin egen metod. Här inte minst kan man lära sig massor, men man får sila lite, det kan ju vara vem som helst som tipsar om vad som helst här på nätet, men det skrivs mycket klokt också!

Dels finns "Dansa med Hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling. Dels att köpa, men även hemma hos mig att låna.. (men bara kort eftersom jag vill ha den till hands!) ;) Den tycker jag jättemycket om. Framförallt står det mycket mycket om markarbete i den, och det tycker jag är kul, och gör att man får bättre kontakt med sin häst. Billigast att köpa via nätet, kolla bokpris.se eller liknande och jämför. Stor och fin och värd att ha i bokhyllan.

Har du Rida Islandshäst? Den är också mycket utförlig om markarbete.

När vi skall tömköra kan jag om du vill också visa hur jag lär hästarna att stå still med hängande grimskaft, och lite såna saker jag håller på med för att de skall bli extra trevliga att ha att göra med. Men det kanske han redan kan vid det här laget. Eller så kommer jag bort till er och så jobbar vi med "Prutten!" Eller så gör vi både och så får du först träna på de som redan kan. Mot att du hjälper mig att rida ut på en unghäst eller två genom att rida med som moraliskt stöd.

Kolla in sven forsströms böcker: Bla Horsemanship i praktiken o horsemanship med islandshästar... ger lite tips speciellt riktade mot islänningar

Lycka till

Liknande trådar

L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 441
Senast: Motacilla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 320
Senast: starcraft
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka