Info om häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Zweetd
  • Startdatum Startdatum
Z

Zweetd

Det står en häst bredvid vårt stall, och jag undrar vilken häst det är, eftersom den inte ser ut att må så bra. Den har ett registreringsnr på halsen, och det är en varmblodig travare. Jag gick in på www.travsport.se och sökte på registreringsnumret, men jag fick inte några träffar. Vad kan det bero på? Var kan man annars kolla, för jag skulle väldigt gärna vilja veta ägaren till denna hästen. Tacksam för svar!

Sv: Info om häst

vilken bokstav är det först i numret? om det inte står S först så är det en utländsk häst (t ex om det står N först så är det en norsk häst).. det kan även va svårt att se numret på vissa hästar så är du säker på att du skrev in rätt nummer?

Är det en äldre häst finns den inte med i registret.

Du kan ringa till stc för att kolla.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är inte frysmärkningsnumret och reg.nr samma sak, vilket jag kan tycka är helt idiotiskt. Ring till STC och fråga om dom kan söka på frysmärkningsnumret.

Trav: varför skulle inte äldre hästar finnas med i registret? Det är då inga problem att följa stammar ner till 50-60 talet, och så tidigt lär väl inte den här vara född?

Det enklaste är väl att prata med den/de som inhyser hästen? då kan man ju kanske få besked om varför hästen inte verkar må bra! är det fråga om vanskötsel så är det ju ett ärende för miljö och hälsa i kommunen.
Vad det är för häst har väl inte nån beydelse?

Det kan det ha.. visar det sig att ägaren är en helt annan så kan det ju handla om stöld.

Både du och jag vet hur lite resurser det finns för polisen. Skulle tippa på att inte mkt läggs på efterforskningar efter en stulen häst.
Skulle tro att de förlitar sig helt på efterlysningar och att folk anmäler hästar som de misstänker är stulna.

Tittade lite närmare på det där nu.. det är ganska enkelt att lista ut registreringsnummret utifrån frysmärkningsnumret.

ex.

Mitt varmblod
frysmärksnr: 92105S
reg. nr.: 99-2105

Mitt kallblod
frysmärksnr: 0038S
reg. nr.: 00-0038

Alltså.. första siffran i numret i frysmärkningen hjälper dig lista ut året den är född.. nästföljande är vilket häst i ordningen h*n föddes alltså mitt varmblod är nr 2105 det året. (Har för mig att det är så iaf, spelar ingen roll vilket fall)
Så allt du behöver göra är att lägga till en siffra framför frysmärkningsnr och ta bort S:et efter. Så har du registreringsnr. (Siffran du ska lägga till är antagligen en 8 eller 9. 80-talet eller 90-talet. Är hästen född år 2000 som mitt kallblod så är det antagligen bara 4 siffor och då måste du lägga till 00 framför..)

Lycka till!

jag skulle absolut inte lita på travsports sida i såna fall, då det inte är krav på att sända in ägarändringar om hästen inte ska starta mer. Finns väldigt många travare som har fel ägare där, utan att hästen är stulen. Håller med tidigare, om hästen är dåligt skött så får du ta upp det med dom som har hästen.

Både du och jag vet hur lite resurser det finns för polisen. Skulle tippa på att inte mkt läggs på efterforskningar efter en stulen häst.
Skulle tro att de förlitar sig helt på efterlysningar och att folk anmäler hästar som de misstänker är stulna.

Jag menade inte att låta så sur och tråkig men det är inte bara snälla människor som äger hästar! man KAN råka illa ut! jag har sett sånt på nära håll! med knivar o grejer:eek: be carefull! :cool:

Vi vill inte gärna att de som har gården ska veta att vi inte tycker att deras hästar ser så bra ut. De som äger gården där vi har våra hästar har nämligen en häst som haltar... De kan anmäla oss för det..

Det var intte riktigt så jag menade, men det finns inte de uppgifterna om de starter som de äldre hästarna gjort osv.

Systemet kan inte riktigt med alla uppgifter fick jag reda på av stc, när jag skulle ha reda på om vår gamla häst, skulle ha varit 32 i år, men blev 30.

De har uppgifterna i de gamla arkiven som de får leta efter.
Det blev nog lite missförstån från många håll.

Sorry!:crazy:

Vi vill inte gärna att de som har gården ska veta att vi inte tycker att deras hästar ser så bra ut. De som äger gården där vi har våra hästar har nämligen en häst som haltar... De kan anmäla oss för det..

Va kan bli anmäld för att man har en halt häst? Allvarligt talat, djurskyddet är bättre saker för sig än åka runt och styra upp grannfejder... Är hästen i dåligt skick, anmäl omgående, vill du bara ställa till trassel och det inte är några större fel på hästen så skit i det.

Jo, visst är nummerserien lika, men det är ju inte så enkelt att man kan knappa in frysmärkningsnumret och sedan få upp sin häst, vilket jag tycker skulle varit väldigt praktiskt. Nu måste man ju vara insatt i hur reg numret är uppbyggt för att kunna söka på det.

Det står en häst bredvid vårt stall, och jag undrar vilken häst det är, eftersom den inte ser ut att må så bra. Den har ett registreringsnr på halsen, och det är en varmblodig travare. Jag gick in på www.travsport.se och sökte på registreringsnumret, men jag fick inte några träffar. Vad kan det bero på? Var kan man annars kolla, för jag skulle väldigt gärna vilja veta ägaren till denna hästen. Tacksam för svar!
Du har inte förväxlat sista sifran. Det brukar vara ett S. GÅr de att söka på frysmärkningsnummerna föresten...?

Du har inte förväxlat sista sifran. Det brukar vara ett S. GÅr de att söka på frysmärkningsnummerna föresten...?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 524
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar