Info om avmaskning sökes

Shaggy

Trådstartare
Igår fick jag resultatet på Novans träckprov och det var en positiv upplevelse. Hon hade 30 epg blodmask för övrigt var hon nollad. Av det jag har lärt mig om avmaskning här så ska jag inte avmaska henne.
Nu ska jag lyckas övertala övriga i stallet om att dom också borde ta träckprov och att vi enbart ska avmaska angripna hästar. För att lyckas med detta så tror jag att jag behöver lite seriösa bevis för att det är så man ska göra. Jag behöver alltså info från seriös källa om varför man tar träckprov och inte bara avmaskar på slentrian, varför man avmaskar överhuvudtaget, risker för och med resistens och att man bara ska avmaska angripna hästar.
Jag vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inte infon när jag söker.

Sv: Info om avmaskning sökes

Tack :bow:
Vet du även något om var man kan hitta om vilka nivåer som räknas som normala, låga och mycket låga? Gärna även om varöfr man ska avmaska med samma prep en hele säsong och inte byta hela tiden. Uppfattningen här är att Ivermectin ska enbart användas på hösten för det är ett mycket starkare prerarat :confused:

Vi har gjort träckprov och ena pållen hade 150 epg(stora/lilla blodmasken) och andra hade 450 epg, vi har inte avmaskat sedan i höstas. Är det höga värden? Ska man eller ska man inte avmaska? Hästarna åker på lördag till bete där bara får gått innan.

Runt 150-200 går gränsen för var det är läge att avmaska om man har bra med mark. Så jag skulle avmaska båda för att hålla bort smittan från betet. Det är inte särskillt mycket mask.

Jag tror det står på www.vidilab.se vad som räknas som lågt, medel och högt värde. Man använder samma medel hela säsongen för att hålla resistensen borta. Ivomec är inte starkare, det är en annan verksam substans som påverkar maskarna annorlunda och tar fler stadier av blodmasken så man inte behöver avmaska lika ofta. Anledningen till att man tar ivermectiner på hösten är ju för att styngflugan bekämpas då om man har den, och den tar inte pyrantelpreparat. Har man inte styngfluga där man bor eller om man inte sett några ägg på hästen så behöver man ju inte ta det då heller.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 774
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 530
Senast: sassiball
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: Madick
·
Hästvård Tycker själv att det börjar bli tjatigt med dessa avmaskningstrådar, men jag behöver lite hjälp här;) Vi har gjort träckprov nu på...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama