Inflammationsfrågor

Flummflicka

Trådstartare
Kan hästar få inflammationer i senorna (djupa böjsenan etc)? Hur yttrar det sig i sånna fall?

Om en häst har kotledsinflammation hur yttrar det sig? Svullet, varmt, halt (mer eller mindre efter ridning)?

Jag har alltid trott att vid inflammation ska området vara varmt, svullet och ont... men nu har jag hört lite annat. :confused:

Sv: Inflammationsfrågor

Kotledsinflammationer ger i regel ingen märkbar värme eller svullnad. Det säkraste sättet att upptäcka det är genom böjprov, titta på hästen på böjt spår kontra rakt. Många gånger är det dubbelsidigt och då är det ännu svårare att upptäcka som hälta, kanske man märker att hästen är kortare i steget, börjar vägra på hinder, tappar bjudning och spänst. Istadighet kan också vara ett tecken, eller rättare sagt man misstolkar att hästen visar på smärta och tycker att den bara är ovillig till arbete.

Personligen tycker jag att det är väldigt svårt det här med ledinflammationer - orsaken, vilken typ av behandling som är bäst, hur länge ska hästen vila, är det rent av skadligt att den står stilla för länge och tappar muskulatur som i sin tur kanske gör att hästen belastar sina leder ännu mer etc etc.

Misstänker du att din häst har ledinflammation så åk till klinik så snart det är möjligt för att få diagnos och behandling.

Tack för svaret!

Nej, misstänker inte att min häst har kotledsinflammation men han reagerar på BoT och en person har då hävdat bestämt att han måste ha någon form av inflammation.

Med risk för att få på skallen så måste jag bara få tala om att min häst, som hade kotledsinflammationer, inte reagerade ett enda dugg på Back on Track. Jag tog det som ett sista halmstrå, att pröva och se om han kunde bli något hjälpt av detta och det hände absolut ingenting.

Ibland undrar jag om vi inte bara blir grundlurade allihop:confused:
Såg ett program på TV:n häromdagen när de visade upp hur bluffmakare säljer en massa magnetplattor som sägs hjälpa mot allehanda krämpor och det var bara en massa båg alltihop. Tron kan försätta berg sägs det i och för sig.

Har du inga andra symptom så kan du nog ta det lugnt ang ledinflammationerna.

Ja, man kan ju börja undra. :smirk:

Min pojke blir JÄTTESVULLEN av BoT, räcker med 10 min anvädning. Nu har då en person hävdat att han måste ha någon form av ledinflammation för att han skulle inte reagera så annars. Och man blir ju nojjig. :crazy:
Men som sagt, inga andra symtom har han mig veterligen för han rör sig bra och är framåt och pigg.

BoT är ju ingen medicin, den kan naturligtvis inte läka ut en inflammation. BoT, liniment och annat är ju enbart förebyggande, för att undvika inflammationer.

Jag har haft två hästar med kotledsinflammationer och ingen av dem var halt, varm eller svullen. Det jag märkte det på med båda var att de började stanna på hinder.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar