Inflammation i svans - amputera?

C

CarolineB

Hade en tråd här tidigare om min häst som var lite trött och orkelös, var på djursjukhuset idag och fick reda på att han hade en stor inflammation i svansen och en utav kotorna nästan "luckrats" upp. Nu står han på antibiotika och antiinflammatoriskt...

Detta var tydligen inte så vanligt, och risken finns att de måste amputera hans svans om det inte blir bättre av medicinen (en vet ville till och med egentligen amputera direkt..)

Är det någon annan som varit med om något liknande? Hur gick det, klarade svansen sig? :crazy:

För mig är såklart det viktigaste att han blir frisk, med eller utan svans, men vore intressant o se om någon annan varit med om något liknande?

Sv: Inflammation i svans - amputera?

Mitt sto fick samma sak i slutet av sin dräktighet.
De ville amputera hennes svans, men inte under pågående infektion.
Dock så "tog den dig" och den behövde inte amputeras, men blev inte jättevacker. Lite krokig och fattig på strån. Och VIT - hon är själv mörkbrun. Första sommaren efteråt så blommade lite av infektionen upp igen, då visste vi allvaret i det och var snabba. Idag tvättar vi den ofta med såpavatten och smörjer den med helosan sol. Hon behöver extra flugmedel och täcke, men annars funkar hon galant!

Jag misstänker att min ena häst har nåt liknande.
Förra sommaren hade han en böld som det kom var ur, under svansen vid
svansroten, helt plötsligt har den kommit tillbaka .
Men jag har nog upptäckt den i tid och tvättar samt sätter på pencilinsalva.
Så den har blivit mindre..........
Vad mer för konstigheter ska man vara med om ?

Hej från Hambo

Har veterinären skrivit ut pencilinsalva? Det är deffenitivt inte bra att dutta med den om man inte vet vad man behandlar!

Mitt sto fick samma sak i slutet av sin dräktighet.
De ville amputera hennes svans, men inte under pågående infektion.
Dock så "tog den dig" och den behövde inte amputeras, men blev inte jättevacker. Lite krokig och fattig på strån. Och VIT - hon är själv mörkbrun. Första sommaren efteråt så blommade lite av infektionen upp igen, då visste vi allvaret i det och var snabba. Idag tvättar vi den ofta med såpavatten och smörjer den med helosan sol. Hon behöver extra flugmedel och täcke, men annars funkar hon galant!

Vad skönt att ni slapp amputera den, jag hoppas min häst har samma tur :)

Hans svans ser ut precis som vanligt, han har rätt stor och fluffig svans så svullnaden syns inte ens innan man lyfter på den..

En bekant fick amputera halva svansen ungfär men det syns inte alls.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 581
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 104
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 164
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 991
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II