inflammation i hovarna utan att ha fång?

Sv: inflammation i hovarna utan att ha fång?

Håller fullständigt med dig där..penicillin salva kapslar väl bara in skiten i ett sånt fall?

Mina nuvarande hovslagare är precis som mina tidigare hovslagare alla väl utbildade på hovslagarskolan, fortbildningskurser m.m. plus flera lärlingsår hos flera duktiga hovslagare.
Använder inget annat då det är varje hästägares skyldighet i LAG att se till att hovslagaren har adekvat utbildning OCH F-SKATTSEDEL...

då bör hon definitivt läsa på om användning av snösulor under icke snösäsong och de risker de innebär för hästen som sagt.

SPIN-ON

Nej det är mkt lätt att i fält skilja på detta, dels hur hoven belastas och hur den beter sig i isättningsfasen,belastningsfasen,rörelsefasen.

Sedan avslöjar sig allt när man renskär sulan från gammalt dött sulhorn och verkar fram frisk bärrand.

Man utgår helt enkelt ifrån var ev. blödningar sitter.

Fast, nu ska jag vara besvärlig ;) Men vad är det du menar man ser i akut skede, även om du skulle verka, som ger det där säkra svaret?
Verka är väl ganska vanskligt att chansa och göra akut fas om hästen har svårt stå lyfta/stå på en hov, är det fång vill man ju inte utsätta dem för det direkt? Eller menar du att man sen får bekräftelse på att man tolkade rätt när man verkar? Det kan jag helt köpa, men då blir det ju än viktigare att man hade rätt innan.

Och kan man säkert säga ang belastning/rörelsemönster? Alla fångisar landar ju inte trakt först och dubbelslår etc, och en häst med ont i tån försöker ju skydda den, och skulle kunna ha traktlandning och dubbelslående steg, utan att anledningen till det är fång?

Ursäkta många frågor, men vill gärna verkligen förstå/lära mig. För om knatten ser bra ut på rtg idag, vilket jag innerligt hoppas, så teoretiskt skulle man kunna hamna i ett läge i höst/vinter, där man just kommer behöva bedöma om det är fång eller ej.

Det som skilde stort var hur sulan var, när han hade 'sulinflammation' så var ju sulorna mjuka och sviktade, det hade han inte nu vid fånget. Men vet inte om det var ren 'tur' eller om det är vanligt?

Förresten Coari, wad tycker du om NSAID wid howbölder? Innan ew uppwerkning?
Vill höra svar här:laugh:

Nu svarade min häst dåligt på buttan, vilket jag då tolkade som att det troligen var en böld. Den hade även förhöjd temp- ja de kan få så av smärta.

Ingen reaktion alls av visitertången varken av Wet. eller hovis. (W är smittsamt:grin:).

Buttan gjorde ju att bölden inte kunde mogna. Det var Vet. medveten om, men valde att i väntan på hovis behandla som om det vore fång.

Tempen o hela hästen visade på att må så mkt bättre när bölden väl sprack upp. Sen att allt guck inte kom ut på en gång var jobbigt när man aldrig har haft en sdn halt häst:crazy:. Kan det vara fång oxå:confused::eek:

Fick sen order att hålla rent samt att sen hålla det mjukt med salva.
Inget fång i sikte ännu:banana:

Förresten Coari, wad tycker du om NSAID wid howbölder? Innan ew uppwerkning?

Jag tycker det är som att skjuta kråkor med lösplugg. Man får en mer tillfällig behagligare situtation men man löser inte problemet permanent. (Fast Veterinären tjänar ju ganska bra på i det fallet skjuta med lösplugg;) )

Det finna en gammalt väl fungerande metod vid hovböld om Hovis inte omgående kan komma ut och verka upp bölden så snart hästen börjar bli obekväm och Veterinären konstaterat att det är hovböld.

Om möjligt, ta av skon men i alla fall tvätta ren hela hoven. Ta en Pet flaska (1/5 liter) och fyll upp den 1/3 del med ljummet vatten. Tillsätt 1-1,5 dl strösocker och skaka runt tills allt socker har löst sig. Tillsätt ren Jodopax så lösningen blir svagt Tea färgat. Ta ren torr bomull och lägg det överhela sulan upp över hela vägghornet så det täcker ca e cam ovanför kronrande, lägg ett hovbandage med hjälp av wetflex över hela bandaget och slutligen på nedställd hov, Häll i lösningen via ballgropen och runt hela kronranden så att hela hovbandaget blir ordentligt genom blött. Låt sitta kvar över natten med boxvila för att nästa morgon ta bort det och kontrollera om ngt var finns i bandaget.

Ut som vanligt utan bandage på dagen och vid intag kväll, gör om samma procedur med hovbandaget.

I 9 fall av 10 så är hästen redan efter första natten klart mindre halt eller t.o.m. ohalt. I 5 fall av 10 så har t.o.m. bölden helt försvunnit och hovis behöver inte ens komma ut för yrkesutövande.

Du som är veterinär kan säkert förklara hur det kommer sig att denna uråldriga lösning vid hovbölder är så effektiv och att alla Veterinärer borde sätta in denna behandling som primär åtgärd i stället för att se sig blinda på NSAID.

bra tips! :bow:

på min funkade det att stå med hoven i ljummet såpvatten, men det är ju inte alla hästar som har så ovanligt gott temperament att dom finner sig i att stå med benet i en hink i flera timmar. skulle nog inte funka på mina andra. så det här ska jag lägga på minnet, tack! :)

Jag tycker det är som att skjuta kråkor med lösplugg. Man får en mer tillfällig behagligare situtation men man löser inte problemet permanent. (Fast Veterinären tjänar ju ganska bra på i det fallet skjuta med lösplugg;) )

Mja, nu war det inte så jag awsåg frågan. I de fall kundens howslagare inte har möjlighet att komma ut inom kort brukar jag antingen ringa "min" howslagare eller werka upp bölden själw. Föreligger någon tweksamhet så lägger äwen jag omslag. Det är liksom inget hokus pokus eller någon rewolutionerande nyhet precis... :grin: Jag menade alltså inte att man skulle behandla själwa bölden med NSAID, det wore ytterligare ett konstfel!

Det jag awsåg war huruwida du anser det befogat att smärtlindra hästen inför ingreppet, i synnerhet i de fall där det tar en stund att åtgärda. Nu kanske du swarar att det går på ett kick när du tar dig an bölder, men i praktiken står howslagaren ofta en bra stund med en tydligt smärtpåwerkad häst som i många fall har swårt att stå still. Jag anser att det är onödigt för framförallt hästen och ger gärna en engångsinjektion med NSAID preoperatiwt. I wissa fall kan det äwen hanteringsmässigt kräwas sedering, men det ser jag inte så ofta.

För mig är inte smärtlindring lösplugg eller wad du nu kallar det. Jag ser det snarare som ett i många fall underanwänt medel för att skapa komfort.

Oj, någon blew wisst twungen att göra en kowändning och lewa upp till sitt rykte somm Bukes mesta surstöt...:D

Ett samarbete innebär för mig att man bla samtalar. Det innebär att man diskuterar och därigenom får howslagaren weta wad weterinären har för diagnos och behandlingsplan och weterinären får weta howslagarens dito. Ett samarbete innebär inte att den ena dikterar för den andre wad som ska göras.

Det jag will belysa är att en stor del aw de howslagare jag träffat inte har den kompentens som kräws för att se till helheten som du skriwer. Tywärr. Det finns undantag, och du werkar utifrån dina teoretiska kunskaper wara en aw dem. Däremot werkar du ha uppenbara samarbetsswårigheter och kanske är det därför du upplewer weterinärkåren som en samling klåpare - du tål inte att höra andras åsikter eller att få dina ifrågasatta.

Wad gäller mina inlägg i howwård så är de ganska lätträknade. Fång är inte en howsjukdom utan en systemisk sådan som påwerkar hela kroppen, äwen om symptomen i första hand kommer från howarna. Det är defintiwt en weterinärs uppgift att diagnosticera, behandla och ge råd om rehabilitering som inte enbart inwolwerar howwård. Howwården tycker jag, som tidigare sagt, att man bör öwerlåta till en duktig howslagare.

Howwård kan jag inte så mycket om. Winklar och beslag öwerlåter jag åt någon annan att diskutera och utforma. I den här tråden widhåller jag att ts bör lita på den weterinär som på klinik undersökt och röntgat hästen istället för att låta sig ledas in på sidospår.

Dina påhopp war den här gången mest gulliga. Du får spy lite mer galla för att jag ska bli förbannad. Fast den där om att jag will bli nya PL war ju fin förstås... :angel: Det är förstås mitt mål i liwet! Jag hoppas också att alla som läser mina, dina och andras inlägg tar dem med en nypa salt. Jag ser också en mängd sakfel och diskussioner på nätet kan aldrig ersätta weterinär- eller howwård irl.

Det jag awsåg war huruwida du anser det befogat att smärtlindra hästen inför ingreppet, i synnerhet i de fall där det tar en stund att åtgärda. Nu kanske du swarar att det går på ett kick när du tar dig an bölder, men i praktiken står howslagaren ofta en bra stund med en tydligt smärtpåwerkad häst som i många fall har swårt att stå still. Jag anser att det är onödigt för framförallt hästen och ger gärna en engångsinjektion med NSAID preoperatiwt. I wissa fall kan det äwen hanteringsmässigt kräwas sedering, men det ser jag inte så ofta.

För mig är inte smärtlindring lösplugg eller wad du nu kallar det. Jag ser det snarare som ett i många fall underanwänt medel för att skapa komfort.

Vilket preparat och substans inom NSAID är det du hänvisar till som ger en snabb tillfällig smärtlindring inför ingreppet renskäring av hovböld??
http://sv.wikipedia.org/wiki/NSAID
Jag kan inte finna det.

Naturligtvis så ska hästen vid hovis arbete för lokalisering/upprensning och renskärning av en hovböld inte leda till mer smärta än hästan har innan arbetet påbörjats. Jag anser inte att hästen innan lokalisering och visitation av böldens läge bör ges smärtstillande, ännu mindre sederas av den enkla orsak att om den inte känner smärta vid visitation så kommer den heller inte kunna reagera naturligt för smärtan. Resonerar jag konstigt nu??

Som alla vet så är alltid en hovböld en bakteriell penetration i lamelläderhuden, en penetrerad sula är alltid ett akut trauma med ingångshål direkt i kötthoven. En långvarigt pågående hovböld som inte lokaliseras/renskärs inom 48 timmar från det hästen visar smärta kan mkt lätt söka sig in i kötthoven likväl som upp i kronranden. Den söker sig helt enkelt genom den mjukaste strukturen.

Mig veterligt så brukar man lokalisera, rensa upp och renskära hovböld på obelastad hov och bara det brukar leda till att smärtan avtar och hästen blir bekvämare. Vi som jobbar i fält brukar sällan ha tillgång till Veterinär hjälp i första läget, Vi får heller enligt lag varesig sedera, ge smärtlindring eller verka in i levande vävnad!! Det får däremot enligt lag Veterinärer, (och gör det även gärna.)

Här börjar man nu förstå skillnaden på hur arbetet utförs, det är ett "finlir" där det gäller att jobba lugn och metodiskt, utan att åsamka onödig smärta eller för grova ingrepp (läs överarbete) gärna använda en speciell hovkniv som är vass och ändamålsenlig för ingreppet (typ en smal "loop" hovkniv som är vass).

Ett kick går det absolut inte på, snarare i snitt en halv timme men jag har sett sederade hästar som även blivit nervblockade där ingreppet gått på ett "kick" där halva kötthoven äver renskurits ("för säkerhets skull") Dessa hästar brukar även ställas med hovbandage eller gips på strikt boxvila i minst 14 dagar, fullständigt vansinnigt enligt mig då dränering med omgående maximal fri rörelse för maximal cirkulation för att så snart som möjligt få hoven att pumpa ut det sista kvarvarande varet och omgående starta läkningsprocessen.

Jag vet även mer än en klinik som har som Policy att i alla lägen söva rensa upp hovböld på sövd häst, anser jag oxå som vansinnigt och lika inkompetent som all smärtlindring,sedering, antibiotika vid hovbölder med den risk all medicinering medför hästens allmänntillstånd. Visst ingen regel utan undantag men än så länge,,, jag skriver än så länge har jag varit lyckligt lottad att aldrig behöva sedera eller smärtstilla en häst med en hovböld.

Fast jag är ju bara en sketen hovis.:crazy:

Fasen vad logisk du är.:bow:
hästen har ju redan så ont o torde knappt känna ngt- mer än en befriande känsla om man hittar rätt på en gång. Om man nu inte borrar/ skär upp hela hoven:eek:

min- som gick på butta- gick det inte att lokalisera ngt ställe på- alls.
dessutom så hjälpte den inget med smärtan- bara att fördröja mogningsprocessen.

Coari, fortfarande nyfiken på svar på följdfrågorna?

Fast, nu ska jag vara besvärlig ;) Men vad är det du menar man ser i akut skede, även om du skulle verka, som ger det där säkra svaret?
Verka är väl ganska vanskligt att chansa och göra akut fas om hästen har svårt stå lyfta/stå på en hov, är det fång vill man ju inte utsätta dem för det direkt? Eller menar du att man sen får bekräftelse på att man tolkade rätt när man verkar? Det kan jag helt köpa, men då blir det ju än viktigare att man hade rätt innan.

Och kan man säkert säga ang belastning/rörelsemönster? Alla fångisar landar ju inte trakt först och dubbelslår etc, och en häst med ont i tån försöker ju skydda den, och skulle kunna ha traktlandning och dubbelslående steg, utan att anledningen till det är fång?

Ursäkta många frågor, men vill gärna verkligen förstå/lära mig. För om knatten ser bra ut på rtg idag, vilket jag innerligt hoppas, så teoretiskt skulle man kunna hamna i ett läge i höst/vinter, där man just kommer behöva bedöma om det är fång eller ej.

Det som skilde stort var hur sulan var, när han hade 'sulinflammation' så var ju sulorna mjuka och sviktade, det hade han inte nu vid fånget. Men vet inte om det var ren 'tur' eller om det är vanligt?

Coari, fortfarande nyfiken på svar på följdfrågorna?

Rent belastnings mässigt så avlastar alltid hästen den hov eller den del av hoven som har smärta, detta avslöjas även i isättningsfasen. I själva rörelsefasen så kan just fång i det akuta skedet mkt lätt avslöjas.

Vid visitering så har vi några bra grundregler för hästens smärtreaktion.

1. Vid hovböld är hästen mkt villig att lyfta på den hoven som smärtar och reagerar för smärta vid palpering rakt över bölden som alltid befinner sig i ett akut skede i lamellranden. Ökad digitalpuls med förhöjd kraft i pulsen på samma sida som bölden befinner sig på "brukar" även förekomma på belastat statiskt ben. Hästen höjer sitt huvud vid rörelse när den belastar den hoven som har en böld. Hältan ökar på hårt underlag.

2. Vid stengalla eller blödning i sulan är hästen fortfarande mkt villig att lyfta på den hoven som smärtar men reagerar för smärta vid palpering över ett större område och då endast i själva sulan, aldrig i lamellranden. Ökad digitalpuls men i detta fall mer jämt fördelat mellan medial och lateral puls slag på statiskt belastat ben. Hästen höjer sitt huvud vid rörelse när den belastar hoven men försöker i detta läge belasta hela hoven så optimalt som möjligt för att försöka jämna ut belastningen över hela hoven . Hältan ökar på mjukt underlag.

3. Vid Sulläderinflamation är hästen mkt ovillig att lyfta på den hoven som smärtar eftersom den smärtar i även den andra hoven som då kommer få en ökad belastning. "Tvingar" man hästen att lyfta på en av dom smärtande framhovarna så kommer hästen p.g.a. av smärta i den andra framhoven att "sätta sig på bakdelen". Vid palpering så reagera hästen för smärta över hela sulan och sulan uppvisar även "insabilitet" (läs sviktar) vid palpering. Ökad eller kraftig jämn digitalpuls likvärdigt i samma benpar. Hästen rör sig med korta stickiga steg med höjt huvud och försöker lägga belasningen på bakdelen och söka så liten belastning på framhovarna som möjligt. Hältan är tydlig på hårt underlag, ökar ngt på mjukt underlag men ökar kraftigt på ojämt underlag.

4. Vid akut fång är hästen mkt ovillig att lyfta på ngt av sina fyra ben, beroende på obergrad så står den bak under sig och framför sig med sina framben. Ökad digitalpuls jämt i samma benpar, ofta med ödembildning i kronranden och inte ovanligt med svettningar och feber, apatisk och glansiga ögon. Vid palpering reagerar hästen främst i sulans tådel strax framför strålspetsen, över kronranden och djupa böjsenan. Hästen rör sig mkt ovilligt med korta stickiga steg, djupt under sig med bak och långt framför sig med fram, genomtrampet i samtliga kotor har helt avtagit eftersom den försöker avlasta dragningen i djupa böjsenan i belsatningsfasen. Hältan är tydlig på både hårt och mjukt underlag och ökar ju mer hästen tvingas till ytterligare rörelse.

Vid lokalisering av hovböld så finner man vid renskärning av lamellranden ett avvikande svart mörkt ingångshål i det palperande smärtande lokala området, följer man det ingångshålet i lamelrandens riktning så kommer man oxå att finna varfölden.

Vid lokalisering av stengalla eller blödning i sulan så så finner man vid renskärning av gammalt dött sulhorn en röd/rosa blödning i sulan över det större palperande smärtande området, aldrig i lamelranden. En stengalla eller blödning i sulan ska aldrig renskäras ner i sulans kötthov (så vida nu inte sulan även är perforerad) utan endast friläggas från dött sulhorn och därefter ska sulan skyddas med en tunn hård sula och bakteriedödande medel (lämpligt, Soul Pack) under en skoperiod.

Vid lokalisering av perforerad sula finner man vid renskärning av sulan endast ett mörkt ingångshål i sulan. Sulan renskäras så lite som möjligt så att varet kan drineras ut. Därefter ska sulan omslutas med spritomslag och gips, omgående remiteras upp till klinik inom 48 timmar för att på sterilt sätt och med kompetent personal åtgärdas individuellt. Ofta är det gips och liten sjukhage i torr miljö under 14-24 dagar som är lämpligt.

Vid lokalisering av sulläderinflamation är hela sulorna röda/rosa vid renskärning från gammalt dött sulhorn, sulorna ska omgående skyddas mot primär belastning genom lämplig individuell åtgärd och hästen ställas på lämplg individuell antiinflamatorisk medicin under 14 dagar.

Vid lokalisering av fång så är hela hovarnas tå/tåsidodel vid renskärning röda/rosa i lamelranden, tån ska om möjligt omgående backas in i lamelranden och tådelen rundas av i 45 graders vinkel, sulhornet framhör strålspetsen friläggas för sprimär belastning genom renskärning av gammalt dött sulhorn/strålhorn. Hästen omgående ställas på mjukt,djupt (gärna även fuktigt) underlag på strikt boxvila. Kontakta omgående Veterinär för lämplig individuell smärslindring/antiinflamatorisk åtgärd.

Jag fattar inte varför du inte kunde ställa dessa frågor till din egen hovis och här själv skrivit svaren så hade jag sluppit sitta här och irritera vissa andra.

Fast, nu ska jag vara besvärlig ;)

Nu bara måste även jag vara lite besvärlig.

Menar du att du lyckats både med sulläderinflamation primärt och secundärt med fång på samma häst??

DU,, med din erfarenhet och enorma kunskap??

Fast min lilla var lika ovillig att lyfta ben både när han hade sulläderinflammation och fång. Samma förstärkta puls, och stod dessutom inte i fångställning ens i akut fas av fånganfallet (Obelgrad 3).

Så den stora skillnaden förutom att årstid, underlag osv stark pekade åt ena eller andra hållet, var att när han hade sulläderinflammation sviktade sulan och han var rejält trycköm - även i tån dock. Vid fånget så sviktade inte sulan och han var heller inte sulöm, ej heller i tån.

Fick du upp en framhov satte han sig inte på ändan, han hängde på det upplyfta benet, och gick ner på knä med det andra. Likadant både vid fånget och sulläderinflammationen.

Ingen rosa/röd lamellrand vid fånget, dvs ingen synlig lamellrandsblödning 3 dygn efter första akuta symptom (då tårna kortades in till lamellranden)

Jag fattar inte varför du inte kunde ställa dessa frågor till din egen hovis och här själv skrivit svaren så hade jag sluppit sitta här och irritera vissa andra

Jag vet inte varför du drog in stengalla och hovböld, men vad gäller att SÄKERT skilja sulläderinflammation och fång åt har jag frågat både min hovslagare och en annan hovslagare och båda gav samma svar. Som dock skiljer sig mot ditt. Nämligen att det inte alltid går att i akut fas säkert skilja fång från sulläderinflammation. Därför jag var nyfiken på hur du ansåg man kunde detsamma.

Oj, någon blew wisst twungen att göra en kowändning och lewa upp till sitt rykte somm Bukes mesta surstöt...:D

Ett samarbete innebär för mig att man bla samtalar. Det innebär att man diskuterar och därigenom får howslagaren weta wad weterinären har för diagnos och behandlingsplan och weterinären får weta howslagarens dito. Ett samarbete innebär inte att den ena dikterar för den andre wad som ska göras.

Det jag will belysa är att en stor del aw de howslagare jag träffat inte har den kompentens som kräws för att se till helheten som du skriwer. Tywärr. Det finns undantag, och du werkar utifrån dina teoretiska kunskaper wara en aw dem. Däremot werkar du ha uppenbara samarbetsswårigheter och kanske är det därför du upplewer weterinärkåren som en samling klåpare - du tål inte att höra andras åsikter eller att få dina ifrågasatta.

Wad gäller mina inlägg i howwård så är de ganska lätträknade. Fång är inte en howsjukdom utan en systemisk sådan som påwerkar hela kroppen, äwen om symptomen i första hand kommer från howarna. Det är defintiwt en weterinärs uppgift att diagnosticera, behandla och ge råd om rehabilitering som inte enbart inwolwerar howwård. Howwården tycker jag, som tidigare sagt, att man bör öwerlåta till en duktig howslagare.

Howwård kan jag inte så mycket om. Winklar och beslag öwerlåter jag åt någon annan att diskutera och utforma. I den här tråden widhåller jag att ts bör lita på den weterinär som på klinik undersökt och röntgat hästen istället för att låta sig ledas in på sidospår.

Dina påhopp war den här gången mest gulliga. Du får spy lite mer galla för att jag ska bli förbannad. Fast den där om att jag will bli nya PL war ju fin förstås... :angel: Det är förstås mitt mål i liwet! Jag hoppas också att alla som läser mina, dina och andras inlägg tar dem med en nypa salt. Jag ser också en mängd sakfel och diskussioner på nätet kan aldrig ersätta weterinär- eller howwård irl.

Hoppsan,, trampade jag på en öm tå???

Som du skrev så gäller det att föra ett samtal, bolla ideer och erfarenheter.

Som du oxå skrev så gäller det att som seriös yrkesutförare knyta kontakter med kompetenta yrkesutövare.. Har jag lyckats så borde även du lyckas,, det finns i alla län kompetenta skickliga yrkesutövare både inom hovvård och veterinär vård. Finns det inte i samma län så finns det inom landet och man är alltid välkommen att ge eller ställa sin fråga.

Själv har jag under mkt lång tid haft ett mkt givande sammarbete med C.J. och även en mkt nära secund upiniun från O.W.

Sammarbetssvårigheter jag??? Nej tvärtom jag lyssnar ställer frågor från egen erfarenhet, har kompetens och söker kompetens för större framtida kompetens..

Du "tycker" att jag har samarbetssvårigheter och jag förstår att du skriver det men det beror på att jag under inga omständigheter anser en Veterinär som Gud och ofelbar utan snarare som mindre kompetent än en utbildad hovis vad gäller hovar och hovsjukdomar.

Varför??? Jo för att "vi" arbetar heltid med just hovar och hovsjukdomar, Veterinärer arbetar heltid med max 1 timme per dag med hovar. Veterinärers utbildning på hovar och hovsjukdomar är 3 veckor under hela deras utbildning,, hovisarnas ubildning är till 90% av utbildningen relaterade till hovarna.

Sedan har vi som genomgått fortbildningen även haft fortutbildning på just hovsjukdomar och fång. Anser du dig mer beläst i ämnet än O.W. på SLU och även C.J. på SLU som varit våra lärare och mentor???

Vad gäller just fång så får du nog lära dig att skilja på dom olika trauma fång. Du har rätt i att 90 % av all fång inte har sin primära orsak i hovarna utan att den secundära földen av traumat återfinns i hovarna och det märks alltid inom 48 timmar efter ett utlösande fång anfall i kroppen.

Du skrev: [BDet är defintiwt en weterinärs uppgift att diagnosticera, behandla och ge råd om rehabilitering som inte enbart inwolwerar howwård.][/B]

Mitt svar blir att jag absolut inte håller med dig i den saken utan man ska sammarbeta.. Hovis diagnosticerar, Veterinären behandlar och hovis och Veterinär ger tillsammans råd om lämplig individuell rehabelitering som avser hela hästens helhetsbild, miljö och rörelse.

Det som stör mig i denna fråga är att du sitter här och anser dig som Gud fader själv. Varför det stör mig är enbart utifrån dom fallbeskrivningar jag tagit del av där Veterinär ansett sig som Gud fader själv,, likväl vissa s.k. kollegor med bristande kunskap och kompetens i ämnet.

Vad är problemet för dig att erkänna att ett sammarbete med kompetenta yrkesutövare inom varje yrkesgrupp är till den enskilda individens bästa framtida välbefinnande..

Slutligen: Jag skulle aldrig på detta forum sitta här och "mästra" en Veterinärs yrkesutövande så som du sitter här och "mästrar" dagens kompetenta yrkeskår inom hovslageri. Med det menar jag yrkesverksamma hovisar som har likvärdig utbildning som du har som Veterinär med den enda skillnaden att vi för dagen inte är klassade som "Legetimerade"

Rötägg vet jag förekommer både inom mitt och ditt yrke men det är väl endå inte dom du här vill diskuttera, för i så fall hade du väl inte dragit upp ditt eget personliga yrkesutövande i tråden,, eller??

Fast min lilla var lika ovillig att lyfta ben både när han hade sulläderinflammation och fång. Samma förstärkta puls, och stod dessutom inte i fångställning ens i akut fas av fånganfallet (Obelgrad 3).

Sulläderinflamation som inte åtgärdas leder inom loppet av max tre månader till belastningsfång vilket man bör se en klar skillnad på i förhållandet till akut foder relaterad fång.

Belastnings fång har en mkt längre mer plågsamt trauma än foder relaterad fång så där vänjer sig hästen med att dölja sin långvariga smärta,, Därav uppvisar mkt sällan en häst med belastningsfång den sk. klassiska fångställningen.

Så kort sagt Alexandra,, du har utsatt din lilla älskling för långvarigt lidande helt i okunskap om att så har skett. Är det inte dags för dig snart att börja införskaffa kunskap eller hjälp från expertis varför alla dina hästar blir kroniskt sjuka och måste avlivas.

Eh, nu tror jag du börjat med fredagsölen lite för tidigt? Herrn hade sulläderinflammation vintern 07/08. Det som då utlöste den var - förutom att det är en ponny med platta, tunna sulor - att det frös på utan snö, efter lång periods regn. Dvs upptrampad mark frös på, och blev knölig. DUM som jag var skodde jag inte direkt, utan litade på SMHIs löften om snö. Det tog emot att sko en så ung. Och resultatet blev på mindre än två veckor sulläderinflammation.

Den akuta sulläderinflammationen behandlade med box och NSAID och så sko + hård sula. Han skoddes av igen när det avklingat och sulorna hämtat sig, och hade inga som helst problem sen, men då hade snön kommit med.

I vintras, dvs vintern 08/09 skoddes han förebyggande för att undvika en upprepning. Han skoddes av i våras och har inte haft minsta problem förrän fånget nu.

Senast ändrad:

Eh, nu tror jag du börjat med fredagsölen lite för tidigt? Herrn hade sulläderinflammation vintern 07/08. Det som då utlöste den var - förutom att det är en ponny med platta, tunna sulor - att det frös på utan snö, efter lång periods regn. Dvs upptrampad mark frös på, och blev knölig. DUM som jag var skodde jag inte direkt, utan litade på SMHIs löften om snö. Det tog emot att sko en så ung. Och resultatet blev på mindre än två veckor sulläderinflammation.

Den akuta sulläderinflammationen behandlade med box och NSAID och så sko + hård sula. Han skoddes av igen när det avklingat och sulorna hämtat sig, och hade inga som helst problem sen, men då hade snön kommit med.

I vintras, dvs vintern 08/09 skoddes han förebyggande för att undvika en upprepning. Han skoddes av i våras och har inte haft minsta problem förrän fånget nu.

Och du påstår att jag börjat med fredagsölen lite för tidigt???

Du chockar mig verkligen och jag va tvungen att läsa om ditt inlägg flera ggr, trots det så kan jag fortfarande inte förstå att du inte får ihop det logiska.

Jag misstänkte det tidigare av dina otaliga inlägg om din ständigt återkommande "otur" men ser du inte själv att du skrivit svaret på att du inte har otur, endast okunskap.

Allvarligt,, fattar du inte sammanhanget så ska du heller inte ha hästar, i alla fall inte på detta forum sitta och mästra hur andra ska sköta sina hästar..

Om du formulerar det begripligt ska jag svara på det du försöker få fram?

Hästen är för övrigt efter sulläderinflammationen både veterinärundersökt (pga en svullen slemsäck), och ännu senare veterinärbesiktad.

Så jag kan garantera att han inte haft en sulläderinflammation i 2 år.

Men som sagt, uppenbart ser jag inte det du anser jag behöver se, så om du slutar bluddra och uttrycker dig i lite mer klartext ska jag besvara vad du nu undrar/försöker förmedla.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: mily
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka