Sv: inflammation i hovarna utan att ha fång?
Håller fullständigt med dig där..penicillin salva kapslar väl bara in skiten i ett sånt fall?
Håller fullständigt med dig där..penicillin salva kapslar väl bara in skiten i ett sånt fall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina nuvarande hovslagare är precis som mina tidigare hovslagare alla väl utbildade på hovslagarskolan, fortbildningskurser m.m. plus flera lärlingsår hos flera duktiga hovslagare.
Använder inget annat då det är varje hästägares skyldighet i LAG att se till att hovslagaren har adekvat utbildning OCH F-SKATTSEDEL...
SPIN-ON
Nej det är mkt lätt att i fält skilja på detta, dels hur hoven belastas och hur den beter sig i isättningsfasen,belastningsfasen,rörelsefasen.
Sedan avslöjar sig allt när man renskär sulan från gammalt dött sulhorn och verkar fram frisk bärrand.
Man utgår helt enkelt ifrån var ev. blödningar sitter.
Vill höra svar härFörresten Coari, wad tycker du om NSAID wid howbölder? Innan ew uppwerkning?
Förresten Coari, wad tycker du om NSAID wid howbölder? Innan ew uppwerkning?
Jag tycker det är som att skjuta kråkor med lösplugg. Man får en mer tillfällig behagligare situtation men man löser inte problemet permanent. (Fast Veterinären tjänar ju ganska bra på i det fallet skjuta med lösplugg )
Det jag awsåg war huruwida du anser det befogat att smärtlindra hästen inför ingreppet, i synnerhet i de fall där det tar en stund att åtgärda. Nu kanske du swarar att det går på ett kick när du tar dig an bölder, men i praktiken står howslagaren ofta en bra stund med en tydligt smärtpåwerkad häst som i många fall har swårt att stå still. Jag anser att det är onödigt för framförallt hästen och ger gärna en engångsinjektion med NSAID preoperatiwt. I wissa fall kan det äwen hanteringsmässigt kräwas sedering, men det ser jag inte så ofta.
För mig är inte smärtlindring lösplugg eller wad du nu kallar det. Jag ser det snarare som ett i många fall underanwänt medel för att skapa komfort.
Fast, nu ska jag vara besvärlig Men vad är det du menar man ser i akut skede, även om du skulle verka, som ger det där säkra svaret?
Verka är väl ganska vanskligt att chansa och göra akut fas om hästen har svårt stå lyfta/stå på en hov, är det fång vill man ju inte utsätta dem för det direkt? Eller menar du att man sen får bekräftelse på att man tolkade rätt när man verkar? Det kan jag helt köpa, men då blir det ju än viktigare att man hade rätt innan.
Och kan man säkert säga ang belastning/rörelsemönster? Alla fångisar landar ju inte trakt först och dubbelslår etc, och en häst med ont i tån försöker ju skydda den, och skulle kunna ha traktlandning och dubbelslående steg, utan att anledningen till det är fång?
Ursäkta många frågor, men vill gärna verkligen förstå/lära mig. För om knatten ser bra ut på rtg idag, vilket jag innerligt hoppas, så teoretiskt skulle man kunna hamna i ett läge i höst/vinter, där man just kommer behöva bedöma om det är fång eller ej.
Det som skilde stort var hur sulan var, när han hade 'sulinflammation' så var ju sulorna mjuka och sviktade, det hade han inte nu vid fånget. Men vet inte om det var ren 'tur' eller om det är vanligt?
Coari, fortfarande nyfiken på svar på följdfrågorna?
Fast, nu ska jag vara besvärlig
Det som skilde stort var hur sulan var, när han hade 'sulinflammation' så var ju sulorna mjuka och sviktade, det hade han inte nu vid fånget. Men vet inte om det var ren 'tur' eller om det är vanligt?
Jag fattar inte varför du inte kunde ställa dessa frågor till din egen hovis och här själv skrivit svaren så hade jag sluppit sitta här och irritera vissa andra
Oj, någon blew wisst twungen att göra en kowändning och lewa upp till sitt rykte somm Bukes mesta surstöt...
Ett samarbete innebär för mig att man bla samtalar. Det innebär att man diskuterar och därigenom får howslagaren weta wad weterinären har för diagnos och behandlingsplan och weterinären får weta howslagarens dito. Ett samarbete innebär inte att den ena dikterar för den andre wad som ska göras.
Det jag will belysa är att en stor del aw de howslagare jag träffat inte har den kompentens som kräws för att se till helheten som du skriwer. Tywärr. Det finns undantag, och du werkar utifrån dina teoretiska kunskaper wara en aw dem. Däremot werkar du ha uppenbara samarbetsswårigheter och kanske är det därför du upplewer weterinärkåren som en samling klåpare - du tål inte att höra andras åsikter eller att få dina ifrågasatta.
Wad gäller mina inlägg i howwård så är de ganska lätträknade. Fång är inte en howsjukdom utan en systemisk sådan som påwerkar hela kroppen, äwen om symptomen i första hand kommer från howarna. Det är defintiwt en weterinärs uppgift att diagnosticera, behandla och ge råd om rehabilitering som inte enbart inwolwerar howwård. Howwården tycker jag, som tidigare sagt, att man bör öwerlåta till en duktig howslagare.
Howwård kan jag inte så mycket om. Winklar och beslag öwerlåter jag åt någon annan att diskutera och utforma. I den här tråden widhåller jag att ts bör lita på den weterinär som på klinik undersökt och röntgat hästen istället för att låta sig ledas in på sidospår.
Dina påhopp war den här gången mest gulliga. Du får spy lite mer galla för att jag ska bli förbannad. Fast den där om att jag will bli nya PL war ju fin förstås... Det är förstås mitt mål i liwet! Jag hoppas också att alla som läser mina, dina och andras inlägg tar dem med en nypa salt. Jag ser också en mängd sakfel och diskussioner på nätet kan aldrig ersätta weterinär- eller howwård irl.
Fast min lilla var lika ovillig att lyfta ben både när han hade sulläderinflammation och fång. Samma förstärkta puls, och stod dessutom inte i fångställning ens i akut fas av fånganfallet (Obelgrad 3).
Eh, nu tror jag du börjat med fredagsölen lite för tidigt? Herrn hade sulläderinflammation vintern 07/08. Det som då utlöste den var - förutom att det är en ponny med platta, tunna sulor - att det frös på utan snö, efter lång periods regn. Dvs upptrampad mark frös på, och blev knölig. DUM som jag var skodde jag inte direkt, utan litade på SMHIs löften om snö. Det tog emot att sko en så ung. Och resultatet blev på mindre än två veckor sulläderinflammation.
Den akuta sulläderinflammationen behandlade med box och NSAID och så sko + hård sula. Han skoddes av igen när det avklingat och sulorna hämtat sig, och hade inga som helst problem sen, men då hade snön kommit med.
I vintras, dvs vintern 08/09 skoddes han förebyggande för att undvika en upprepning. Han skoddes av i våras och har inte haft minsta problem förrän fånget nu.