inflammation i hovarna utan att ha fång?

Sv: inflammation i hovarna utan att ha fång?

Tack TantEster för ditt svar :)

Vad jag menar är att man ska ALDRIG vara så "hmmm" att man tar EN veterinärs ord för total sanning utan har det med ben och fötter att göra, ALLTID kolla med MINST en till duktig hovslagare och/eller annan veterinär....

Och det säger jag av egen erfarenhet...

Varit på några av dom större djursjukhuset med hästar dom inte kunnat hitta ens ett benbrott, eller dömt ut flera hästar för spatt som sen vid operation på annat mindre ställe visat sej vara enbart lösa benbitar, och det inte bara en eller två gånger...

Också personligen varit med om att diagnosen fång varit hovbölder, vilket kan vara katastrofalt om dom inte spruckit ut snabbt av sej själva... för man kan omöjligt bota bakterieinfektioner med hjälp av smärtstillande och antiinflammatoriskt, resultatet kan bli blodförgiftning och sen en tur till Trapalanda...

Säger din "magkänsla" att det är något som inte stämmer, LITA då mer på din "magkänsla"... Det är MIN erfarenhet...

Vilket också TS "magkänsla" sa henne... Annars hade hon väl aldrig startat tråden ? ? ?

Och ska vi nu sen ska prata om vilka orsaker som ger fång måste man först ta reda på vad för sorts fång det rör sej om...
Hästar kan få fång av en massa olika orsaker; felaktig mat, felaktig belastning, övervikt, förgiftning, förlossning, kraftig medicinering vid svår sjukdom m.m. m.m. m.m.

Vid jultid fick vi åka akut till djursjukhus med en fånghäst. Efter röntgen fick vi veta att det var inte så farligt utan hästen skulle nog bli bra i sina framfötter med hjälp av smärtstillande och antiinflamatoriska medel...

En vecka senare var hästen än sämre... 5 veckor senare hade han utläkt fång i framfötterna.. hurra för det...
Men vad djursjukhuset inte brydde sej om var att hästen även hade fång i sina bakfötter :-(
Och DÄR blev han inte bättre utan fick hovbensrotation så illa att spetsen på hovbenet gick igenom sulan...
Vilket djursjukhuset inte alls kunde begripa då hästar ALDRIG fick fång i bakfötterna ? ? ?

Kan tala om att vi numera vet om massor med fall där hästarna haft fång i sina bakfötter... BÅDE fall där hästarna haft fång i alla fötterna och även flera fall där hästarna haft fång ENBART i bakfötterna.....

Så jag säger det igen: Lita ALDRIG på EN veterinär eller ETT djursjukhus om DIN "magkänsla" säger något annat ! ! !

Du gör det ju inte med din egen hälsa, så varför ska du göra det med ditt djurs hälsa ? ? ?

Tycker det är jättebra att fråga på bl.a. Buke om man undrar och/eller är osäker på om det man just fått veta verkligen stämmer eller inte.

För veterinärer är också människor, med alla dom brister och fel som ALLA människor har.
Bara för att det står Veterinär på en skylt på en rock betyder det inte att människan inuti rocken är GUD över allt och alla och vet allt, det betyder bara att dom gått en lång och svår utbildning som gett dom, förhoppningsvis, dom grundkunskaper dom behöver för att kunna ställa en trolig diagnos. Vissa provsvar kan sen ge en vink om diagnosen var rätt eller fel...

Absolut!

Därför tycker jag att du ska höra dig för ang. att sko din häst med snösulor under icke snö året. Har aldrig hört en enda vettig hovslagare som föreslagit detta av de anledningar som angivits, och jag grundar då inte det påståendet på EN hovslagare som sagt . )

Men jag, och min vet och hovslagare har inte alls samma erfarenhet...

Tvärtom...

När vi köpte våran "helsuleskodda" häst fortsatte den hovis vio hade då med att sko med hel sula...

Efter några år började vi tycka att det luktade något fasansfullt om hennes fötter.
Men vid förfrågan sa hovisen att det var inget konstigt med hästens fötter...

Av annan anledning blev vi tvugna att ptöva en annan hovis.
Och hon höll på att svimma när hon tog av hästen skor och sulor...
Sulorna höll på att lossna helt och hållet och lukten, jaa det var mer som att lukta på något riktigt ruttet kött... uäck...

Efter det har hästen gått enbart med snösulor.
Och att det skulle samlas extra mycket gojja under snöslourna är inget vi har märkt, det enda är att vi har fått byta till smalare hovkratsar så vi kan komma åt ordentligt...
Har det samlat en massa gojja under skorna, är det nog en mer noggrann hovslagare som behöver anlitas, inte sätta på hela sulor...

Det finns mycket bra info om fång på nätet som du kan läsa för att få en bättre förståelse för uppkomstmekanismerna. Du kan också läsa om det nära sambandet mellan fång och howbölder och kanske få en ökad förståelse för det komple a i symptombild och diagnosticering. Wad gäller howböld behandlas dessa inte med antibiotika öht och att en häst skulle få sepsis och dö aw en howböld låter öwerdriwet.

Fel diagnos ställs tywärr emellanåt både inom human- och weterinärmedicinen. Det är tråkigt, men jag tror fortfarande att en weterinärs (eller läkares) utbildning och erfarenhet är säkrare att förlita sig på än en magkänsla eller förståsigpåares spådomar.

Jag är inte så imponerad aw dessa berättelser om wilka sopor weterinärer öwer lag är. Tråkigt att du tycker så och wilken tur att det finns en hel uppsjö aw personer helt utan utbildning som kan hjälpa dig och din häst istället. Det känns tryggt.

kanske låt bli att predika i kyrkan om det är ditt svar : )

är din hovslagare utbildad? Hon lär vara rätt ensam om snösule skoningen som sagt. du har haft tur som inte fått problem helt enkelt. betyder inte att metoden är ngt att rekommendera andra här på forumet, snarare tvärtom.

*KL*

Rent generellt så vill jag i alla fall påstå att en fullt utbildad hovis som även kan styrka det genom uppvisande av att personen har goda grundkunskaper i hovslagaryrket (genom innehavande av Gesellbrev) har en längre grundutbildning på just hovar än vad degens veterinärer har fått genom sin utbildning.

Har jag fel när jag påstår att det än i dag är 3 veckors utbildning för veterinärer på hovar??

Har sedan denna hovis även genomgått fortbildningen där ett av blocken är baserat på just hovsjukdomar och främst då fång,, där en av lärarna är självaste O W så är jag helt övertygad om att det är få Veterinärer som för dagen besitter större kunskap om fång än den hovisen.

Därmed inte sagt att denna hovis ensam kan hjälpa en häst med akut fång utan det är som med allt som har med hästar att göra att det gäller att alla sammarbetar och var och en gör det den är bäst på utirån sin kunskap/erfarenhet.

Tyvärr så finns det än i dag Veterinärer som "tror" att dom kan allt om fång och även diagnosticerar hovbölder/stengallor/ eftersatt hovvård som akut fång!! Ja t.o.m. läderhudsinflamationer helt på egen Legitimerad kunskaps bacis.

Själv skulle jag aldrig som hovis bestämt diagnosticera kolik på en häst utan att först ha fått det verifierat från en Veterinär.

Varför är det i dag så svårt för många Veterinärer att söka ett sammarbete med en hovis med liknande utbildning som Veterinären har när det gäller hovsjukdomar???

Skäms dom över sin begränsning vad gäller hovvård eller anser dom sig som även fullt utbildae hovisar eftersom så stor del av den "ambulerande Veterinärkåren" anser sig fullt kappabla att gå in på ett område som få behärskar??

Själv tillkallar jag alltid i första hand Veterinär för smärtlindring/antiinflamatoriskt. Därefter gör jag en individuell diagnosticering och individuell lämplig åtgärd. Redan här kan man "ganska" säkert utifrån trauma och fallbeskrivning ta del av om det är en inflamation,fång,hovböld,hovbensbrott,trålbenshälta,avsprängda hovbensgrenar,sen/gaffelbands skada eller början till belastningsfång.

Så snart det akuta läget helt har avklingat så remiterar man in hästen till en "kompetent" klinik där man med säkerhet kan fastställa sjukdomsbilden.

Jag vet tyvärr många veterinärer som inte ens skriver en remiss till "kompetent" klinik efter att det akuta läget helt har avklingat.

Och jag förstår att många inte gör det efter deras egen akuta behandling av dessa hovar. Det finns to.m. anmälningar från "kompetenta kliniker" på kollegor sam på eget bevåg "kladdat" ute i fält..

Vad är problemet???

Har det samlat en massa gojja under skorna, är det nog en mer noggrann hovslagare som behöver anlitas, inte sätta på hela sulor...

Har man bara en noggrann hovslagare så är det absolut inga problem med att sko med hel sula. Hemligheten är att hovslagaren i samband med skoning är noggrann med att renskära sulhorn/strålhorn och därefter fylla upp tomrummet med individuell lämplig fyllning. Sedan är det upp till hästägaren att undvika att denna häst går i en hage med lera upp till knäna och att hålla en lämplig skoperiod så att den inte blir "gammelskodd".

Snösula är helt förkastligt eftersom det ofelbart kommer komma in lera/småsten och annat "skit" under ringen som ofelbart kommer ge sultryck strax innan för hela skons innerkant och främst då i hovens tådel.

Du nämner att du fått byta till en smalare hovkrats men glömmer att ju mer du pillar under ringen på snösulan ju större mellanrum mellan sulan och ringen skapar du vilket gör det ännu lättare för massa skit att fastna där.

Du får mig att tänka på när jag i helgen såg Ulf Lundell på festivalen i Töreboda. Plötsligt pekade han upp på en balkong där det satt en tjej och kille, Sa Törebodas colaste invånare, "Ni har fortfarande julstjärnan kvar i fönstret"

Du verkar oxå col, som har snösulor mitt i sommaren.;)

Han ställde en till fråga,Har ni julgranen kvar inne oxå!! :rofl::bow:

När jag nyligen tog ut DV för misstänkt hovböld var ordern att samtidigt ringa hovis.
Denne var då så himla fräck att han var på cykelturen Hugo runt en viss svensk sjö:devil::rofl:
Hästen fick i väntan på denne butta iom fånghistorik.

När han väl behagade komma sön. morgon( han kunde väl ha kommit när han kom hem på natten:cool: Han kunde då inte göra så mkt pga buttan. Sluta med den! Samma kväll gick den upp i kronranden:bow: bölden då:angel:
Älskar min härlige ursnälla hovis.

Luktar allt i hovar så -yack. Har en syster vars fotsvett var så hemsk att skorna inte fick stå inne:eek: Ja nästan samma som hov:rofl:

Senast ändrad:

*KL*

Rent generellt så vill jag i alla fall påstå att en fullt utbildad hovis som även kan styrka det genom uppvisande av att personen har goda grundkunskaper i hovslagaryrket (genom innehavande av Gesellbrev) har en längre grundutbildning på just hovar än vad degens veterinärer har fått genom sin utbildning.

Har jag fel när jag påstår att det än i dag är 3 veckors utbildning för veterinärer på hovar??

Har sedan denna hovis även genomgått fortbildningen där ett av blocken är baserat på just hovsjukdomar och främst då fång,, där en av lärarna är självaste O W så är jag helt övertygad om att det är få Veterinärer som för dagen besitter större kunskap om fång än den hovisen.

Därmed inte sagt att denna hovis ensam kan hjälpa en häst med akut fång utan det är som med allt som har med hästar att göra att det gäller att alla sammarbetar och var och en gör det den är bäst på utirån sin kunskap/erfarenhet.

Tyvärr så finns det än i dag Veterinärer som "tror" att dom kan allt om fång och även diagnosticerar hovbölder/stengallor/ eftersatt hovvård som akut fång!! Ja t.o.m. läderhudsinflamationer helt på egen Legitimerad kunskaps bacis.

Själv skulle jag aldrig som hovis bestämt diagnosticera kolik på en häst utan att först ha fått det verifierat från en Veterinär.

Varför är det i dag så svårt för många Veterinärer att söka ett sammarbete med en hovis med liknande utbildning som Veterinären har när det gäller hovsjukdomar???

Skäms dom över sin begränsning vad gäller hovvård eller anser dom sig som även fullt utbildae hovisar eftersom så stor del av den "ambulerande Veterinärkåren" anser sig fullt kappabla att gå in på ett område som få behärskar??

Själv tillkallar jag alltid i första hand Veterinär för smärtlindring/antiinflamatoriskt. Därefter gör jag en individuell diagnosticering och individuell lämplig åtgärd. Redan här kan man "ganska" säkert utifrån trauma och fallbeskrivning ta del av om det är en inflamation,fång,hovböld,hovbensbrott,trålbenshälta,avsprängda hovbensgrenar,sen/gaffelbands skada eller början till belastningsfång.

Så snart det akuta läget helt har avklingat så remiterar man in hästen till en "kompetent" klinik där man med säkerhet kan fastställa sjukdomsbilden.

Jag vet tyvärr många veterinärer som inte ens skriver en remiss till "kompetent" klinik efter att det akuta läget helt har avklingat.

Och jag förstår att många inte gör det efter deras egen akuta behandling av dessa hovar. Det finns to.m. anmälningar från "kompetenta kliniker" på kollegor sam på eget bevåg "kladdat" ute i fält..

Vad är problemet???

Jag har tidigare ambulerat som hästpraktiker här och där i Swerige och har i möjligaste mån alltid sett till att ha kontakt med en kompetent howslagare som kan bistå med sjukbeslag, howbölder mm. Jag är fullt medweten om att min kompetens wad gäller howar är strikt teoretisk, att sätta en klinga (eller wad det nu heter) i handen på mig wore liksom ett konstfel. Däremot är jag fullt kapabel att ställa diagnos, eller iallafall sannolikhetsdiagnos (det finns ju de åkommor som kräwer utökad undersökning i form aw rtg el dylikt), utifrån kliniska fynd. Wad gäller tokiga winklar och felställningar brukar jag helt öwerlåta det åt min "förtroendewalda" howslagare, jag bara meddelar att det är fel, åtgärd kräws. Min åsikt är att howslagare är howhantwerkare som ofta besitter en hel del kunskaper äwen om howsjukdomar, medan weterinären är doktorn som kan se till helheten och behandla hela djuret. Ett samarbete är optimalt, jag tycker inte att någondera ska inkräkta på den andres område (weterinärer som karwar i howar, howslagare som raspar tänder/gör böjprow osw). I fallet fång är samarbetet helt giwet; jag ordnar det medicinska och ger instruktioner om rehabilitering, howslagaren tar hand om howwården (och upprepar förhoppningswis mina råd).

MEN - problemet!! Precis som du beskriwer weterinärer som tar sig watten öwer huwudet och ger sig in på områden där de saknar kompetens finns det tywärr en drös howslagare med samma symptom. De som inte har utbildning (kan iofs wara duktiga ändå), de som är helt pantade och inte kan werka en how rätt, de som tror sig weta bäst och ger helt andra råd än wetten, de som lärde sig allt de kan redan på 1800-talet och håller fast wid de teorier som härskade då osw.

Och när man ringer till dom är de lika trewliga allihop. Hur ska man weta wem som kan eller inte? I synnerhet wiktigt om man är en weterinär som söker samarbete. Tja.

Annars håller jag med dig. Hur många weckor how som ingår i dagens utbildning wet jag inte. Wi hade nog ett 3-weckors block i Skara och sedan flikades ju howlära/sjukdomar in i praktiken, i röntgenutbildningen, i det metabola blocket (fång) osw. Sammanlagt wet ej (men betydligt mer än tänder, wilket jag tycker är en större brist - hästtandwård tycker jag är weterinärens jobb nämligen).

Men kram på dej iallafall för ett klokt inlägg. Bor du i grannskapet så ringer jag gärna dig när jag går bet på en hästfot.

Wad gäller "fel" diagnos förresten. I många fall är det omöjligt att ställa rätt diagnos i ett första skede. Kanske inte wad gäller howböld, men generellt sett. Man inleder med en behandling mot nummer ett på differentiallistan och har fortsatt kontakt med djurägaren + återbesök för att se effekterna. Går det inte åt rätt håll får man ompröwa diagnosen, utöka med ytterligare en undersökning osw. Det är så det fungerar inom medicinen och problemet där är snarare att djurägarna tror att weterinären är inkompetent om problemet inte är puts wäck efter besöket.

Förresten Coari, wad tycker du om NSAID wid howbölder? Innan ew uppwerkning?

Mina nuvarande hovslagare är precis som mina tidigare hovslagare alla väl utbildade på hovslagarskolan, fortbildningskurser m.m. plus flera lärlingsår hos flera duktiga hovslagare.
Använder inget annat då det är varje hästägares skyldighet i LAG att se till att hovslagaren har adekvat utbildning OCH F-SKATTSEDEL...

Våra hästar tillbringar den största delen av dygnet gåendes i stora hagar med både skog, ängar och små bäckar som rinner igenom.
Och det gör dom sommar som vinter, och då självklart INTE i samma hagar då vi har flera olika hagar att välja mellan. Och faller andan på går dom även på växelbete efter kalvarna.

Och sen ett genmäle till TE:
Gissa om jag är glad att det inte var du som var här förra veckan när hästen blev sämre... Utan min vanliga vet som genast tog en blododling och satte in antibiotika omedelbart...
Annars hade jag blivit tvungen att ordan en begravning denna vecka...

För självklart ska ju även djuren ha antibiotika när dom blir sjuka, trots att det enligt dej "bara" är hovböld...
En människa klarar sej på ett ben om det andra har behövts amputerats pga massiv bakterieinfektion i foten med spridning i blodet...
Tyvärr gör inte en häst det...

Till axel: :bow: :bow: :bow:

NJa, det är inte lag på att enbart använda hovslagare (eller annan yrkeskategori) med F-skattsedel. Däremot om de INTE har det, så är den som beställer tjänsten att betrakta som arbetgivare, och ska då erlägga de avgifter som krävs, betala in skatt osv SAMT att om något händer, så kan det räknas som en arbetsplatsolycka, och då är du som arbetsgivare ansvarig. Dvs det kan bli ruggigt dyrt att anlita ngn utan F-skatt. Men det är fullt tillåtet, bara man då tar arbetsgivaransvaret.

Och sen ett genmäle till TE:
Gissa om jag är glad att det inte var du som var här förra veckan när hästen blev sämre... Utan min vanliga vet som genast tog en blododling och satte in antibiotika omedelbart...
Annars hade jag blivit tvungen att ordan en begravning denna vecka...

För självklart ska ju även djuren ha antibiotika när dom blir sjuka, trots att det enligt dej "bara" är hovböld...
En människa klarar sej på ett ben om det andra har behövts amputerats pga massiv bakterieinfektion i foten med spridning i blodet...
Tyvärr gör inte en häst det...

Wilken trewlig niwå du lägger diskussionen på. Jag hade kanske kunnat hålla tal på begrawningen?

Du måste wäl själw begripa att sådant awgörs från fall till fall och att det - om det alls är sant - är en ytterst owanlig komplikation. I normalfallet behandlas inte howböld med antibiotika, wilket jag tyckte att du utgick från i ditt inlägg.

Okej, ett litet missförstånd med det där med lag...

Jag menade enligt djurskydslagen så är du ansvarig för att se till att den du använder som "hovslagare" kan sin sak, annars kan du som djurägare fällas för djurplågeri... vilket det faktiskt har gjorts någon gång också.... minns ej diarienumret...

*Kl*

Liten spinoff-'fråga'..

Sulläderinflammation (heter det så?) och fång borde vara extremt svåra att i akut skede i fält skilja från varandra väl? Om det är t ex en fet ponny/häst, mitt i sommaren etc?

Tänk på det där, när L fick sulläderinflammation (eller vad sjutton det heter) så var det ju mitt i vintern, det var påfrusen lera, han har platta, tunna sulor och var oskodd. Han rörde sig som ett lass skit, stapplade, pulsade och hade varma (fram)hovar. Sulan sviktade (och ömmade) redan för tumtryck (behövdes ingen tång).

Han fick skor och hel sula fram, vila nån dag på box och travade sen med lyckliga steg ut i hagen (eller, han började tassa, insåg det inte gjorde ont, tog ut steget, travade och pep sen till och brallade iväg). Inom 4 veckor var sulorna 'hårda' och oömma, och han rörde sig bra igen utan skor, snön hade dock kommit då.

Men slog mig nu i samband med fånganfallet, att det lika gärna, rent symptommässigt ju kunde varit samma sak. Förutom att i ovanstående fall märkte jag en period innan att han var tassigare och tassigare, och nu vid fånget kom det pang poff över en natt, och utan symptom innan, och dessutom i platt hage (dvs inget som kunde trycka på sulan).

Så lika självklart som jag ringde hovis först den vintern, lika självklart ringde jag vet först nu. Fast funderat en del, på hur man, om han sen höst/tidig vinter fått ett fånganfall, hur sjutton man skulle kunnat säkert säga att det var fångoch inte 'sulinflammation', och vice versa?

För om det hade varit fång den där vintern, så hade att slå på sko med sula varit ett dåligt val. Iofs hade man väl kanske bekräftat feldiagnosen när hästen inte blev bättre som förväntat, men frågan är ju vad man ställt till med. Att diagnosticera fång vid 'sulinflammation' är väl förvisso inte lika illa dock.

Men, nyfiken på om man kan skilja dem åt 'säkert', och isf hur?

Okej, ett litet missförstånd med det där med lag...

Jag menade enligt djurskydslagen så är du ansvarig för att se till att den du använder som "hovslagare" kan sin sak, annars kan du som djurägare fällas för djurplågeri... vilket det faktiskt har gjorts någon gång också.... minns ej diarienumret...

Absolut. Fast de behöver ju inte ha F-skattsedel för att vara kompetenta, och det är lagligt att du anlitar dem i egenskap av arbetsgivare. Fast det är ju inget en normalfuntad hästägare vill ta på sig, arbetsgivaransvaret alltså.

Du måste wäl själw begripa att sådant awgörs från fall till fall och att det - om det alls är sant - är en ytterst owanlig komplikation. I normalfallet behandlas inte howböld med antibiotika, wilket jag tyckte att du utgick från i ditt inlägg.

Kan höra med vet om jag kan få en kopia på journalanteckningarna där det står att vet först skrev fång, men som sen blev hovbölder med spridning av bakterier...

Eller så kan jag fråga dom andra i kommunen som råkat ut för exakt samma sak...

Och inga av oss drabbade har samma hovslagare, så dom kan inga skylla på... förutom att dom alla är utbildade...

Nu har jag lykligtvis varit förskonad från hovbölder tidigare, men jag har i dom stall jag stått i tidigare sett andra hästar med denna åkomma...
Och ALLA har på ett eller annat vis behandlats med antibiotika i olika former.
Mest har det varit olika antibiotikasalvor som lagts på antingen utanpå om det spruckit upp ordentligt på utsidan, annars så har det sprutats in i själva "hovböldsutrymmet".

Om det nu är en sådan ovanlig komplikation som du skriver, varför har jag då träffat på flera hästar varje år sen början av 80-talet med denna i dina ögon "sällsynta" komplikation av sepsis, blodförgiftning, efter hovböld/hovbölder ?

Förmodligen för att wi inte har samma definition aw sepsis. Och wi har inte samma syn på behandling aw howbölder heller. Att smeta på antibiotikasalwa är tabu i min wärld, inte konstigt att man får problem då.

Fortsätt du att gaffla. Bry dig inte om att lägga ut journalerna på nätet, detta är inte riktigt lika wiktigt för mig som det tycks wara för dig, men kontakta gärna SLU som säkert är intresserade aw de awarter aw howbölder som ni har i ert stall. Warför skulle jag förresten öht ta del aw dessa journaler?

Wilken bakterie hittades wid blododlingen förresten? Det får du gärna berätta.

Du skrev.:Jag har tidigare ambulerat som hästpraktiker här och där i Swerige och har i möjligaste mån alltid sett till att ha kontakt med en kompetent howslagare som kan bistå med sjukbeslag, howbölder mm.

Mitt svar blir att hovslagare med full utbildning inte ser sig blinda på sjukbeslag utan på individuell helhetslösning.

Du skrev: Jag är fullt medweten om att min kompetens wad gäller howar är strikt teoretisk, att sätta en klinga (eller wad det nu heter) i handen på mig wore liksom ett konstfel. Däremot är jag fullt kapabel att ställa diagnos, eller iallafall sannolikhetsdiagnos (det finns ju de åkommor som kräwer utökad undersökning i form aw rtg el dylikt), utifrån kliniska fynd.

Mitt svar blir att det är lika mkt konstfel för dagen att en utbildad hovis använder sig av ett verktyg från tidigt 1700 tal i tro om att h*n är fullt kapabel att ställa diagnos.

Du skrev: Min åsikt är att howslagare är howhantwerkare som ofta besitter en hel del kunskaper äwen om howsjukdomar, medan weterinären är doktorn som kan se till helheten och behandla hela djuret.

Mitt svar blir att du tar dig vatten över huvudet eftersom du faktiskt inte kan se helheten, trots att den står klart och tydligt skriven.

Du skrev: Ett samarbete är optimalt, jag tycker inte att någondera ska inkräkta på den andres område (weterinärer som karwar i howar, howslagare som raspar tänder/gör böjprow osw). I fallet fång är samarbetet helt giwet; jag ordnar det medicinska och ger instruktioner om rehabilitering, howslagaren tar hand om howwården (och upprepar förhoppningswis mina råd).

Mitt svar blir som jag redan tidigare poängterat, att ett samarbete vore optimalt!!! Med det menar jag inte att att en fullt utbildad hovis i alla lägen ska till fullo följa en mindre kunnig Veterinärs 3 veckors utbildnings råd utana att kanske bör Veterinären i stället lyssna på hovisens mer erfarenhet och råd. En seriös Veterinär ordnar den medicinska delen, hovisen ger hästägaren instruktioner om rehabeliteringen efter som det har med hovvård att göra.

Du skrev: Wad gäller "fel" diagnos förresten. I många fall är det omöjligt att ställa rätt diagnos i ett första skede. Kanske inte wad gäller howböld, men generellt sett.

Mitt svar blir att det är i "vissa fall" omöjligt att ställa rätt diagnos i första skede. Därför är det viktigt att även en fullutbildad hovis som är specialist på just hovar och har utifrån sin utbildning miltals större erfarenhet än en 3 veckors utbildning som Veterinärerna har väldigt viktigt att som Veterinär ha tillgång till för att dels fyra ögon ser mer än två. Främst för att Veterinären senare ska behöva
ompröva diagnosen, utöka med ytterligare en undersökning osw

Som du säkert känner till så leder dessa "misstag" till ökade kostnader för hästägaren, ökade kostnader för försökringsbolaget MEN i slutändan en större inkomst till Veterinären.:angel:

Slutligen jag har aldrig varit med om att mina kunders hästar har utsatts för smärta mer än max 12 timmar innan vi drenerat en hovböld och heller aldrig mer än 2 minuter efter att vi har drenerat hovbölden.

Jag måste erkänna att jag inte har så stor erfarenhet på hovbölder under mina sista tre år. På mina drygt 240 kunder vilket motsvarar 960 hovar så är min ringa erfarenhet endast tre hovbölder som direkt efter drenering aldrig senare uppvisat återfall eller behov av Veterinär "omvårdnad".

Så där kan jag tyvärr inte ge dig mitt personliga svar eller din erfarenhet.

Jag förstår inte vart du vill komma med dina inlägg när det gäller frågor om hovvård, är det ngt du försöker bevisa för dig själv eller vill du framstå som forumets nya P.L.???

Du anser dig ofelbar när det gäller hovvård,, själv ser jag massa sakfel från din sida i skrift. Jag hoppas även dom som läser dina inlägg gör detsamma.

Ta ett råd,, börja sammarbeta så får både du och främst hästägaren en helhetsbild vilket främjar hästens välfärd.

Ensam är inte stark,, bara uppvisar bräcklighet.

*Kl*

Liten spinoff-'fråga'..

Sulläderinflammation (heter det så?) och fång borde vara extremt svåra att i akut skede i fält skilja från varandra väl?

SPIN-ON

Nej det är mkt lätt att i fält skilja på detta, dels hur hoven belastas och hur den beter sig i isättningsfasen,belastningsfasen,rörelsefasen.

Sedan avslöjar sig allt när man renskär sulan från gammalt dött sulhorn och verkar fram frisk bärrand.

Man utgår helt enkelt ifrån var ev. blödningar sitter.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: mily
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka