S
stalltanten
Sv: inflammation i hovarna utan att ha fång?
Tack TantEster för ditt svar
Tack TantEster för ditt svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har det samlat en massa gojja under skorna, är det nog en mer noggrann hovslagare som behöver anlitas, inte sätta på hela sulor...
*KL*
Rent generellt så vill jag i alla fall påstå att en fullt utbildad hovis som även kan styrka det genom uppvisande av att personen har goda grundkunskaper i hovslagaryrket (genom innehavande av Gesellbrev) har en längre grundutbildning på just hovar än vad degens veterinärer har fått genom sin utbildning.
Har jag fel när jag påstår att det än i dag är 3 veckors utbildning för veterinärer på hovar??
Har sedan denna hovis även genomgått fortbildningen där ett av blocken är baserat på just hovsjukdomar och främst då fång,, där en av lärarna är självaste O W så är jag helt övertygad om att det är få Veterinärer som för dagen besitter större kunskap om fång än den hovisen.
Därmed inte sagt att denna hovis ensam kan hjälpa en häst med akut fång utan det är som med allt som har med hästar att göra att det gäller att alla sammarbetar och var och en gör det den är bäst på utirån sin kunskap/erfarenhet.
Tyvärr så finns det än i dag Veterinärer som "tror" att dom kan allt om fång och även diagnosticerar hovbölder/stengallor/ eftersatt hovvård som akut fång!! Ja t.o.m. läderhudsinflamationer helt på egen Legitimerad kunskaps bacis.
Själv skulle jag aldrig som hovis bestämt diagnosticera kolik på en häst utan att först ha fått det verifierat från en Veterinär.
Varför är det i dag så svårt för många Veterinärer att söka ett sammarbete med en hovis med liknande utbildning som Veterinären har när det gäller hovsjukdomar???
Skäms dom över sin begränsning vad gäller hovvård eller anser dom sig som även fullt utbildae hovisar eftersom så stor del av den "ambulerande Veterinärkåren" anser sig fullt kappabla att gå in på ett område som få behärskar??
Själv tillkallar jag alltid i första hand Veterinär för smärtlindring/antiinflamatoriskt. Därefter gör jag en individuell diagnosticering och individuell lämplig åtgärd. Redan här kan man "ganska" säkert utifrån trauma och fallbeskrivning ta del av om det är en inflamation,fång,hovböld,hovbensbrott,trålbenshälta,avsprängda hovbensgrenar,sen/gaffelbands skada eller början till belastningsfång.
Så snart det akuta läget helt har avklingat så remiterar man in hästen till en "kompetent" klinik där man med säkerhet kan fastställa sjukdomsbilden.
Jag vet tyvärr många veterinärer som inte ens skriver en remiss till "kompetent" klinik efter att det akuta läget helt har avklingat.
Och jag förstår att många inte gör det efter deras egen akuta behandling av dessa hovar. Det finns to.m. anmälningar från "kompetenta kliniker" på kollegor sam på eget bevåg "kladdat" ute i fält..
Vad är problemet???
Och sen ett genmäle till TE:
Gissa om jag är glad att det inte var du som var här förra veckan när hästen blev sämre... Utan min vanliga vet som genast tog en blododling och satte in antibiotika omedelbart...
Annars hade jag blivit tvungen att ordan en begravning denna vecka...
För självklart ska ju även djuren ha antibiotika när dom blir sjuka, trots att det enligt dej "bara" är hovböld...
En människa klarar sej på ett ben om det andra har behövts amputerats pga massiv bakterieinfektion i foten med spridning i blodet...
Tyvärr gör inte en häst det...
Okej, ett litet missförstånd med det där med lag...
Jag menade enligt djurskydslagen så är du ansvarig för att se till att den du använder som "hovslagare" kan sin sak, annars kan du som djurägare fällas för djurplågeri... vilket det faktiskt har gjorts någon gång också.... minns ej diarienumret...
Du måste wäl själw begripa att sådant awgörs från fall till fall och att det - om det alls är sant - är en ytterst owanlig komplikation. I normalfallet behandlas inte howböld med antibiotika, wilket jag tyckte att du utgick från i ditt inlägg.
*Kl*
Liten spinoff-'fråga'..
Sulläderinflammation (heter det så?) och fång borde vara extremt svåra att i akut skede i fält skilja från varandra väl?