inflammation i hovarna utan att ha fång?

chaos

Trådstartare
Jag har ett fullblod som jag släppte på sommar bete för några veckor sen och efternågra dagar så märke jag han var varm och hade ökad puls i hovarna, han började även halta på höger fram. Jag blev så klart orolig och tog in han från bete och ringde vet. kom ut o kollade och hon trodde de va fång i tidigt stadium fick boxvila och buttar. Men han verka aldrig ha särskilt ont, väldigt pigg och framåt men lite "tung" i stegen.

Tio dagar senare var jag in på kliniken för att röntka och han hade inga hovbensrotation men en inflammation i hovarna. Han har varit lite öm i hovarna från och till under vintern och han är ofta väldigt bråkig att rida så ja tänker om han kanske har haft ont o hovarna länge. Men att han är bråkig kan också ha o göra med att han är världens envisaste:d men de är ju svårt att vete vad det beror på .

Han går inte att sko om man inte ger honom massa lugnande men det funkar bra att han går barfota.

Men min undran är då om det kan vara så att han har haft en inlfammation i hovarna under en längre period utan att ha haft fång.

Han har inte varit halt tidigare och är nu efter behandling endast lite halt på höger fram i i höger varv på volten.

Så kan en häst ha inflammation utan fång och hur lång tid kan det ta innan man blir kvitt det?

Jätte tacksam för svar!!:)

Sv: inflammation i hovarna utan att ha fång?

Det är troligen hovbensinflammation som om du fortsätter ha den barfota troligen leder till urkalkning av hovbenet:crazy: Det kan leda till att du får ta bort hästen.

Fullblod har ofta tunna sulor och det är många småblödningar i sulan som leder till detta. Du kan inte rida den utan skor alltså!!

Jag har haft en häst som hade det då den kom från Täby, pga dåliga galoppskor och dåligt underlag. Den var då ung men jag fick veta att om jag inte var mycket noga med underlag samt att ha sulor t o m vid behov tex sommartid med hårda underlag, så skulle hästen inte bli gammal:crazy:
Den var länge skodd med sulor t o m, men då hovkvaliten förbättrades efter några år kunde vi skippa dem.

OM du fortsätter ha den hästen barfota och samtidigt rider så kommer det tillbaka och förvärras. SKO DEN!!

Den kan kanske gå barfota i mjuk hage om den inte rids, dvs under viloperioder, men inte nu, du måste direkt få stopp på inflammationen och urkalkningen. Det får du bara genom att SKYDDA hovarna. Det har inget med fång att göra öht!

Det funkar alltså inte alls att ha den barfota och rida som du säger och ja, den har troligen haft det länge, så länge som den ridits barfota.

Måste den få lugnande för att skos så se till att den får det. Kanske behövs ett par gånger sen kommer det troligen att gå bra om du har en bra hovslagare.

Vill du inte göra allt detta så sälj hästen och köp en som har förutsättningar att ridas barfota.

Senast ändrad av en moderator:

tack för svaret!

Men är det inte lite konstigt att han har så väldigt bra hovkvalité det är endast på sommaren som han ev kan få lite sprickor för att de är torrt o varmt. Kan han gå barfota så länge kan inte rids?

Ska ringa o prata med hovis på måndag!
De lät ju inge bra dedär:(

Nej han har inte bra hovkvalitet för att han inte har sprickor:idea:

Han har med all sannolikhet tunna sulor, det syns inte utanpå hovarna. Fullblod har ofta tunna sulor och ganska platta dvs de ligger nära marken och får lätt slag och stötar.

Sen kan de trasas sönder i kanterna när det är väldigt torrt eller väldigt fuktigt, men det skadliga i det här fallet är just de tunna sulorna. Det gör att alla stenar, allt hårt han går på, rötter, allt, ger små små blödningar som sen sammantaget ger en inflammation, det är som när du får en blånagel, blödningar som trycker, därav hälta, samt sen kan det ibland även utvecklas till hovböld. :(

Sprickorn behöver det inte bli.

Det du kan göra akut om det är svårt att sko är att sätta på boots som skyddar sulan, ,men de kostar ju en del, det viktigaste och bästa är att sko och ev med sula ett tag framåt. Men prata med hovisen. :idea:

Om du sköter detta rätt så kommer hovarna att bli bättre och då kan du ha honom barfota som sagt, under vila och på mjukt underlag för när hovarna väl mår bra så KAN det göra hovkvalitén bättre med såna perioder utan skor. MEn först måste du ha stopp på inflammationen och skydda sulan, som sagt.

Och BRA att du åkte till kliniken med din häst och att du vill hjälpa den nu:idea: Det låter väldigt skönt för hästen:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Konstigt att inte någon av vetrinärerna nämnde de här när jag sa att jag hade svårt att tro att det verkligen var fång och sa att han hade varit svår o sko och öm under en längre tid... men tack så mkt:)

Jag tycker att du ska ringa tillbaka till kliniken och fråga wilken diagnos din häst egentligen har fått och hur prognosen ser ut.

Jag begriper faktiskt inte ett dyft aw det du skriwer. Att hästen inte har howbensrotation betyder inte att den inte har fång. Lindrig fång, eller fång i tidigt skede, brukar inte ge några sådana förändringar. Sedan werkar det som att den "inflammation" du pratar om upptäcktes på röntgen? Då skulle den ju wara i skelettet, dws i själwa howbenen. Eller drog man slutsatsen att hästen hade inflammation i "howen" utifrån någon annan undersökning? Och war i howen? I strålbensbursan, i howbenet, i howleden, i kronleden, i sulan??? Hur behandlades den?

Nej men han har iallfall inte haft någon kraftig fång förut och han har gått på mycket gräs utan att det varit något problem förut och han är väldigt okänslig mot mycket kraftfoder och här väldigt svår född och har inte mycket hull på kroppen. Men de är klart de kan va fång ändå.

Jag fick själv aldrig se bilderna men vet sa att det troligen var fång i tidigt stadium och att han hade en inflammation i hoven i samband med fång. Jag har försökt fått tag på den här vet men har inte lyckats med det än, klinken i östersund är inte känd för att vara den bästa men finns inget närmare.

Iallafall har han ätit buttar sammanlagt 17 dagar och tre påsar om dagen. Men han är fortfarande varm och har förstärkt digital puls så det är därför jag är osäker på fång eftersom det inte ger med sig. Han hade boxvila en vecka sedan har han gått i sandhage och självklart vila longera han i tio min i veckan för att se hur han röde sig bara.

Eftersom han tex inte går att sko känns det som de kan vara något annat med hovarna men jag är ju inte heller någon vetrinär

Men då har hästen fång. Orsaken behöwer inte alltid wara foderrelaterad, det kan också röra sig om bealstningsfång.

Frågan är ju också om hästen är så swårskodd pga smärta? Om den wore så sulöm borde den ju inte kunna ridas obehindrat barfota. Många hästar som är swårskodda har "bara" dåliga erfarenheter aw skoning, inte något fysiskt problem.

Att hästen inte haft fång tidigare trots bete osw är inte en garanti för att den inte kan drabbas nu. Tywärr.

Butta är smärtstillande och inflammationshämmande, men botar inte fång. Medicinen lindrar inflammationen och kan ibland begränsa skadan, men ska ändå ses som en symptomatisk behandling, dws en behandling som syftar till att lindra symptomen aw en sjukdom. Därför är det inte speciellt konstigt att hästen fortfarande har förstärkt digitalpuls osw; ett fånganfall kan ta lååång tid att läka ut. Det är mycket wiktigt att hästen inte motioneras, så warför du longerar är mig helt obegripligt. Sluta genast med det.

Har det gått 17 dagar utan någon förbättring bör en ny weterinärundersökning göras. Bor långt från Östersund, men jag har swårt att tro att en hästklinik skulle wara så inkompetenta att de inte kan behandla en fånghäst. Låter mest som skitsnack och rykten.

Jag tycker att du ska ringa tillbaka till kliniken och fråga wilken diagnos din häst egentligen har fått och hur prognosen ser ut.

Jag begriper faktiskt inte ett dyft aw det du skriwer. Att hästen inte har howbensrotation betyder inte att den inte har fång. Lindrig fång, eller fång i tidigt skede, brukar inte ge några sådana förändringar. Sedan werkar det som att den "inflammation" du pratar om upptäcktes på röntgen? Då skulle den ju wara i skelettet, dws i själwa howbenen. Eller drog man slutsatsen att hästen hade inflammation i "howen" utifrån någon annan undersökning? Och war i howen? I strålbensbursan, i howbenet, i howleden, i kronleden, i sulan??? Hur behandlades den?

Den är ju röntgad och det man ser när det är hovbensinflammation som pågått ett tag är urkalkningen av hovbenet. Jag är rätt säker på att det handlar om det i o m övrigt som ts skriver.
Fångsymtom kan naturligtvis komma av det, antar jag, när det pågått ett tag, i och med trycket mot sulan:crazy:. Då har det inte med bete att göra alls.

Jag håller med dej om att chaos ska ringa kliniken och fråga. JAg tror att om det varit en klinik som tex täby (där man är väldigt bra på fullblodshästars speciella problem) så hade man sett mer och kunnat förklara bättre för hästägaren hur det kan hänga ihop med hovarna.
Det är inte vanligt att en fullblodshäst klarar att ridas oskodd, det leder till stora påfrestningar på sulan. Där har problemen startat är jag övertygad om.

Så kan en häst ha inflammation utan fång och hur lång tid kan det ta innan man blir kvitt det?

Jätte tacksam för svar!!:)

Ja, den kan ha läderhudsinflamation och långvarig läderhudsinflamation som inte hävs leder till belastnings fång. Det kan oxå secundärt leda till hovbens inflamation/strålbens inflamation ex ex .

Hur lång tid det tar innan man blir "kvitt det" beror helt på vilka åtgärder man vidtar. Försöker man bara behandla det secunära så blir man aldrig kvitt det utan det slutar förr eller senare med ett kroniskt tillstånd.

Eftersom det nu verkar vara ett fullblod och dom sällan genetiskt har speciellt välvda sulor, heller inte ofta god kvalitte på sulhornet så tror jag att man primärt bör starta med att sko hästen. I detta fall måste man (tyvärr) även sko den med en 2mm hård polytansula för att stressa av själva läderhuden. Mellan rummet mellan hovens egen sula och skons sula fylls i just detta fall lämpigats med Suol Pack som är en bakteriedödande (svagt antiinflamatorisk) pastaliknande massa.

Som secundär behandling sammtidigt ber man Veteriären skriva ut lämplig antiinflamatorisk medicin.

Har det inte redan gått för långt så är prognosen god och den borde inom 3-6 veckor vara 70-80 "kvitt" problemet.

Sliter du sedan av skorna igen så kan du med 90% säkerhet vara lugn för att processen startar om så,, håll den skodd. Däremot så är jag säker på att du efter max tre skoperioder vid lämplig väderlek (torr) kan ta bort sulorna.

Jag är oxå ganska säker på att du efter max tre skoningar inte behöver sedera den vid skoning eftersom den då längre inta har smärta i hovarna.

Lycka till.

okej, tack för svaret!

Ska ringa o prata med hovis :)

butta fungerar inte på alla hästar, din kanske behöver en annan nsaid om han inte svarar på behandlingen. när det är sagt så är fång, om det nu är det hästen har, en långvarig sjukdom och det kan ta lång tid innan dom blir bra.

alternativet är att hästen fått ont pga den gått barfota och på så sätt fått inflammationer i hoven. då måste du sko den, börja öva!

men tycker du ska kontakta veterinären igen då det verkar som du eg inte vet riktigt vad det är för fel på hästen.

Den är ju röntgad och det man ser när det är hovbensinflammation som pågått ett tag är urkalkningen av hovbenet. Jag är rätt säker på att det handlar om det i o m övrigt som ts skriver.

Ganska wågad spekulation tycker jag. Weterinären har ställt diagnosen "fång i tidigt skede" och du uttalar dig twärsäkert om att diagnosen är fel (= weterinärerna inkompetenta eftersom en urkalkning syns tydligt på rtg) och att hästen har en helt annan diagnos. På ett internetforum och utan att ha sett ware sig häst eller plåtar... :cool:

Du kan du.

Weterinären har ställt diagnosen "fång i tidigt skede" och du uttalar dig twärsäkert om att diagnosen är fel (= weterinärerna inkompetenta eftersom en urkalkning syns tydligt på rtg) och att hästen har en helt annan diagnos.

Har inte orkat "lusläsa" alla inlägg.

Framgår det i ngt inlägg exakt var i hovbenet/hovbenen denna urkalkning finns och hur stor den är??

jag är inte alls tvär säker på något, varför skulle jag starta en tråd om det här om jag redan visste vad det var, ville bara höra någon annas tankar och ideér. Jag tycker inte vetrinären är inkompitent bara att dom gjorde en lite för snabb utredning för jag tror att det kan vara något mer eller något annat än fång.

Nej, det finns ingen information om att röntgenplåtarna skulle ha wisat nåt alls, det är bara lösa antaganden från "flashlight".

jag är inte alls tvär säker på något, varför skulle jag starta en tråd om det här om jag redan visste vad det var, ville bara höra någon annas tankar och ideér. Jag tycker inte vetrinären är inkompitent bara att dom gjorde en lite för snabb utredning för jag tror att det kan vara något mer eller något annat än fång.

Om du inte har fått tillräcklig information från din weterinär ska du wända dig till honom eller henne. Wisst kan man spekulera på ett internetforum och jag hjälper dig gärna att tolka information från din weterinär, däremot tänker jag inte gissa hej wilt utifrån den bristfälliga info som ges här. Om weterinären har ställt diagnosen fång efter att ha sett hästen och undersökt den så tycker jag att du bör lita mer på det än wad någon tantester, coari eller flashligt gissar sig till utifrån ditt inlägg.

Jag hade inte för avsikt att gissa jag var bara nyfiken på det skulle kunna vara för något och om någon hade egna erfarenheter och nu har jag flera tänkbara orsaker som jag kan diskutera med vetrinären när han kommer tillbaka från semestern på måndag :)

klart jag litar på vetrinären mer än mina egna kunskaper men jag tror ändå att det kan vara något mer bakom det hela än "bara" fång.

Ja, när man får lite input kan det ju wara lättare att diskutera med weterinären. Det låter förnuftigt tycker jag. Jag såg framför mig att du nu fått helt andra diagnoser här på forumet och skulle behandla hästen utifrån dessa spekulationer. Det hade inte warit så bra... Men - nu låter du wettig igen! Berätta gärna wad weterinären har för swar på dina frågor.

Hoppas pållen blir bra snart, oawsett orsak.

vet. kom ut o kollade och hon trodde de va fång i tidigt stadium fick boxvila och buttar. Men han verka aldrig ha särskilt ont, väldigt pigg och framåt men lite "tung" i stegen.

Tio dagar senare var jag in på kliniken för att röntka och han hade inga hovbensrotation men en inflammation i hovarna.

Det råder tyvärr lite begreppsförvirring när det gäller fång. Man bör skilja mellan laminitis och fång. Laminitis är i princip inflammation i lamellranden och är ett förstadie till fång. Om hästen uppvisar hovbensrotation och/eller hovbenssänkning kallas det för fång.

Vad jag kan förstå av din beskrivning så har din häst laminitis och då ska du absolut inte sko hästen om den är barfota. En skodd häst bär i princip all last via hovväggen vilket ger stor mekanisk spänning i lamellranden. Risken är då stor att din häst får fång, dvs. hovbensrotation och/eller hovbenssänkning. Är hästen skodd ska du sko av hästen och “fångverka” hovarna så att hovväggen avlastas och hästen bär mer last via stråle/sula istället (kontakta en kunnig person som är van att verka “fånghästar”).

Du måste ringa din veterinär och fråga om din häst har inflammation i lamelläderhuden eller i sulläderhuden innan du vidtar några åtgärder. Fråga om din häst har laminitis.

I princip är det så att vid laminitis drabbas både lamell- och sulläderhuden. Mekanisk spänning i lamelläderhuden är dock betydligt farligare än i sulläderhuden. Mekanisk spänning i sulläderhuden ger inte upphov till varken hovbensrotation och/eller hovbenssänkning eller någon annan förskjutning mellan hovben och hovkapsel. Är hästen inte van att bära last via sulan kan den dock bli ömfotad speciellt om sulan är tunn. Om sulan är tunn syns på röntgenbilderna. Boots med s.k. pads bör användas om hästen inte står i box på mjukt underlag.

I övrigt gäller de foderråd som rekommenderas för fånghästar, dvs. en balanserad foderstat med en låg halt lättlösliga kolhydrater (inget spannmål och inget bete).

Tyvärr tar det lång tid att rehabilitera en häst med laminitis/fång. Den största skadan sker vid kronranden där de båda lamellskikten släpper infästningen med varandra. Det tar därför ca. ett år innan hästen har en “frisk” lamellrand igen (förutsatt att rehabiliteringen går bra). Efter någon vecka bör man dock vanligtvis kunna börja gå med hästen. Men bara om hästen är ohalt, inte medicineras och om den går självmant. Man ska inte tvinga hästen att gå om den inte själv vill och den ska absolut inte ridas. Alla laminitisfall är olika så några absoluta tider kan man inte ge. Du får vänta och se hur din häst reagerar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 256
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: mily
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka