Infektionsutlöst astma, ingen allergi hos barn och katt

Sonic76

Trådstartare
LÅng rubrik, men det är helt omöjligt att få svar på frågan om jag vågar skaffa katt då min dotter har astma, men den är infektionsutlöst.
Hon har inga allergier, är testad. Vågar jag skaffa katt?
Tanken är att sovrummet är förbjuden zon för katten.
Ska ringa hennes astmasköterska och höra.
Hon har inte astamanfall utan hade bara hosta när astman upptäcktes.

Sv: Infektionsutlöst astma, ingen allergi hos barn och katt

Är du ute efter en raskatt brukar man rekomendera att ta med en örngott och åka och hälsa på en uppfödare/ägare av den ras man är intresserad av. Försök få katten att ligga på örngottet, kanske dra det över katten och sen sova på det under natten. Klarar man det så är chansen stor att man klarar katten öht. Men det är ju bara möjligt på raskatt eftersom huskattens päls varierar alldeles för mycket i kvalitet.
Annars kan jag tyvärr inte svara. Åka till folk med katt, klappa och klia sig i ögonen sägs vara ett annat tips. Mamma är pälsdjursallergiker, dom har en korthårig huskatt och det funkar om hon inte kliar sig i ögonen utan att tvätta sig först. Hon är även hundvakt till min systers 2 hundar då och då (som sover bl.a i sängen) och även där är det samma samt att hunden (tror det gäller katten också) inte får slicka på henne. Men då handlar det ju som sagt om en allergi.

Hon är ju ett par veckor i sträck hos farmor och farfar som har bondkatter som sover i deras säng och hon med utan en enda reaktion. Även mormor har katt och där ser jag heller ingen reaktion.

Då borde det ju i sig inte vara problem. Frågan är hur pass katten kan förvärra astman när den väl bryter ut? Man kan ju bli "allergisk" när man mår dåligt, i alla fall jag. Är jag stressad så reagerar jag på laktos av nån konstig anledning. Mår jag bra har jag inga problem.
Katten finns ju liksom där då och går inte att slänga ut direkt om det blir jätteilla. Har hon fått astmaattacker hos farnor och farfar med katterna i närheten? Dvs har ni sett hur astman beter sig när katt är i närheten?

Nej hon har ju inte astma som har gått så långt att hon fått anfall, utan den togs på ett tidigt stadium och orsakades av lunginflammationsbakterier. Hon hade bara ihållande hosta och har inte varit sjuk sen medicineringen började för 2 år sen.

Nej hon har ju inte astma som har gått så långt att hon fått anfall, utan den togs på ett tidigt stadium och orsakades av lunginflammationsbakterier. Hon hade bara ihållande hosta och har inte varit sjuk sen medicineringen började för 2 år sen.

Då finns det ju kanske 2 alternativ. Köp en katt och testa. Eller ställ upp som akut/jourhem åt ett katthem. Det är ju en begränsad tid så ni hinner känna efter. Passar det och ni trivs med katten kan ni ju köpa loss den.
Kattungar sägs vara mer allergena, men hurpass det skulle påverka din dotter vet jag inte.

jo hon vill ju så gärna ha ett djur och visst en hund kanske vore lättare men inget alternativ då jag har så långa dagar i skolan. Sen vet jag ju inte hur jag kommer att jobba(förhoppningsvis) när jag tagit examen i jul.
Vi har möjlighet att ta en omplaceringskatt, emn de vill ju helst inte flytta runt henne för mkt, så jag vill ju försöka. Ska höra om jag kan få ha henne på prov, det är precis rätt katt för mig temperamenstsmässigt och annat.
Sovrummet ska ju vara kattfri zon..

Jag tror att det kommer att fungera. En kompis till har en dotter med infektionsutlöst astma, den håller på att växa bort.
Hon lever med massor av djur (som fanns långt innan barnet).

Men det är naturligtvis olika från fall till fall. Men iom att hon bott med katter veckorvis utan problem så skulle jag inte vara orolig

Jag ska iaf prova. De som lämnar katten har säkert förståelse för om det visar sig att det inte skulle fungera så det får vara ett försök. Bilder kommer på underverket.

Jag har ansträgnings- och infektionsutlöst astma och har inga problem med katter... och då ÄR jag kattallergiker.;)

Liknande trådar

Katthälsa Sparky har ju haft en astmadiagnos i två eller tre år nu. Allt fungerar hur bra som helst, och hon slutar hosta mer eller mindre direkt...
Svar
14
· Visningar
1 015
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 894
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag har funderat mycket på det här med barn. Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att...
39 40 41
Svar
808
· Visningar
67 072
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar