infektion i hasled

hjarterdam

Trådstartare
Jahapp.. Jag bestämte mig för att göra en ordentlig utredning på min häst för han ville inte bära upp sig på bakbenen utan försökte springa iväg ist..
Först visade han bara hälta i framknäna och ryggont.. Så vi röntgade ryggen å frambenen.. Ryggen var jättefin.. han har lite röntgenförändringar i knäna men det var inget farligt.. Men jag var fortfarande lur på att de var något bak, trots att han inte visade på böjprov.. Han gick inte riktigt bra, sköt ut rumpan så han avbelastade ena benet.. På återbesöket bad jag vet. röntga haser och knäna bak..
Nu har man fått besked lösabenbitar i haserna.. och lite väl mycket skrammel där.. Försäkringen täcker inte att ta bort dem.. :cry: Och inte nog med det, vi började utreda hur mycket han påverkas av benbitarna.. då får han en infektion i ena hasleden..
Infektioner hade jag aldrig hört talas om så när hasen svullnade upp så trodde jag att benbitarna rört på sig, så jag väntade med att ringa veterinären till på måndag å då åkte vi in akut..
Som det ser ut nu så är han betydligt mycket bättre så vi hoppas att han blir bra.. Någon som har haft en häst med hasledsinfektion?
Även om det läker ut, hur pass skadad blir leden?

Såhär såg han ut dan innan han for till veterinär..
30934943.jpg

Det luriga med detta fall var att han fick infektionen 1v efter behandlingen.. hade inte ont när man kände på området och hade/har ingen feber.. :crazy:

Sv: infektion i hasled

Menar du infektion? Eller inflammation? Det senare hade min kompis häst och han blev sprutad och sen blev han bra.

Vår ponny fick en allergisk reaktion efter att ha blivit sprutad i hasleden, det visade sig först en vecka efter behandlingen då vi slutade med buttan. Vi fick åka akut till Helsingborg och han blev kvar i nästan tre veckor, leden spolades stående och han fick gentaject både i leden efter spolning och/eller provtagning och i blodet (har jag för mig, kan ha varit muskeln:confused:) under hela tiden han stod där.

Någon infektion från bakterier som kommit på villovägar hittade de inte däremot visade det sig att just det preparatet som han blev sprutad med hade haft problem med att det inte var tillräckligt rent.

Prognosen var väl inte jätte positiv eftersom de var tvungna att "rota" så mycket i leden men idag ett år senare är han i full gång och hasen är röntgad u.a och han är ren på böjprov.

Hoppas din häst snart är bättre.

Senast ändrad:

Vår ponny fick en allergisk reaktion efter att ha blivit sprutad i hasleden, det visade sig först en vecka efter behandlingen då vi slutade med buttan. Vi fick åka akut till Helsingborg och han blev kvar i nästan tre veckor, leden spolades stående och han fick gentaject både i leden efter spolning och/eller provtagning och i blodet (har jag för mig, kan ha varit muskeln:confused:) under hela tiden han stod där.

Någon infektion från bakterier som kommit på villovägar hittade de inte däremot visade det sig att just det preparatet som han blev sprutad med hade haft problem med att det inte var tillräckligt rent.

Prognosen var väl inte jätte positiv eftersom de var tvungna att "rota" så mycket i leden men idag ett år senare är han i full gång och hasen är röntgad u.a och han är ren på böjprov.

Hoppas din häst snart är bättre.

Okej, någon allergisk reaktion är det inte på min häst utan en infektion.. Men
min får också "vanligt" penicillin och gentaject.. samt metacam då.. och han spolas 3-4ggr i veckan.. samt att de tar prov på ledvätskan.. dem pratade nåt om celltal.. de ska ha 1,0 nu ligger han på strax över 2.. Men när jag kom in med honom första dan hade han 20,9.. Det går upp och ner hela tiden.. Känner du igen att dem tog prover från vätskan i hasen?

Ja de tog prover på ledvätskan men tydligen blir värdena sämre iom att de var där och spolade och tog prover så efter ett par stick är nog 2 ganska bra. Har för mig att vår hade 1,6 när han fick åka hem vilket var helt ok för en "stressad" led.

Okej..får se vad dem säger på fredag då han ska in igen, har inte min häst på kliniken utan vi kör honom till kliniken ett par gånger i veckan.. :crazy:

Vet du varför försäkringsbolaget inte ersätter operationen?

När min häst operarades för lös benbit i hasen fick jag ersättning.

Vet du varför försäkringsbolaget inte ersätter operationen?

När min häst operarades för lös benbit i hasen fick jag ersättning.

För att han inte har varit försäkrad A1 hela sitt liv.. Och har inte den här Ag**a extra som täcker dolda fel.. Han är f.d. travhäst och har därför bara varit A2 försäkrad så då täcker det inte, fast han idag är försäkrad A1.. :(

spolas leden på stående då? Det är bättre prognos på dessa skador om man lägger dem i narkos och gör artroskopi, då ser man precis hur det ser ut därinne+att man kan rensa upp på fibrin och annat guck därinne. Mkt mer effektivt än att bara spola..

_Dåligt av vet tycker jag. Vet om ett annat fall där gammalmodig vet bara tvättade med jodopax = tog inte alla sorters bakterier = hästen långtidskonvalecent och hade ont i onödan.. :(

spolas leden på stående då? Det är bättre prognos på dessa skador om man lägger dem i narkos och gör artroskopi, då ser man precis hur det ser ut därinne+att man kan rensa upp på fibrin och annat guck därinne. Mkt mer effektivt än att bara spola..

Jag tror inte dem utför artroskopi i boden..

_Dåligt av vet tycker jag. Vet om ett annat fall där gammalmodig vet bara tvättade med jodopax = tog inte alla sorters bakterier = hästen långtidskonvalecent och hade ont i onödan.. :(

Infektioner är ju alltid en risk.. jag var ju med när dem sprutade och de var nogranna.. han är totalt behandlad (inkl. bedövningar osv) 11ggr så det är ren otur att han får en infektion i en led, fast än han sprutades i 5leder vid det tillfället.. :crazy:

Det är dax att åka till ett ställe där de kan göra artroskopi. Där kan man rensa upp och se hur stora skador det blivit i leden, vilket kan ge information om prognosen. Om han inte svarat på spolningarna måste man nog göra något radikalt. Innan dina försäkringspengar tar slut.

Kliniken betalar alla kostnader.. De ses som komplikation på påbörjad behandling..
men..
Han är friskförklarad nu!! :banana: :banana:
Värdet låg på 1.0! Fast han är ju halt och det beror på inflammationen..
Så nu ska han få penicillin två dagar till och metacam fram till torsdag då han ska kollas igen. Så får vi se hur det hela ter sig!
han ska väl röntgas också för att se ifall han har fått några förändringar..
Nu hoppas vi få bukt på inflammationen, men det borde bli bra?

Sen ska vi bara utreda framknäna, och ryggen som han har ont i fast han inte är riden på 2mån och benbitarna..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka