Indexprofil och poängen på Blup

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hanna
  • Startdatum Startdatum
H

Hanna

Nu vet jag inte om den här tråden hamnade rätt...

Jag skulle vilja veta lite mer ang. om blups indexprofiler och poängen vid treårstest & kval.bedömning.
Jag antar att så höga poäng som möjligt är bäst, men är det någon som har koll på vad tex dåligt, medelmåttligt eller riktigt bra är?

Har det olika betydelser beroende på om det är gångart, extriör, hoppning, dressyr osv?
Någon som har en bra förklaring så att man förstårs sig på bedömningarna lite bättre :p

/Hanna

Sv: Indexprofil och poängen på Blup

Det som är viktigt är siffran för medelfel, den talar om hur pass säkra siffrorna är.

Det som är viktigt är siffran för medelfel, den talar om hur pass säkra siffrorna är.

okej? men medfel-siffrorna, ska dom vara så höga som möjligt dom också? vad står medfelen för?

kan du förklara mer? :laugh:

Ju lägre siffran är desto säkrare är prognosen.

Titta t ex på Ceylon som har 4 och 5, vilket talar om att prognosen är rätt säker http://www.blup.se/sv-SE/horses/4644-ceylon

Och Lambourghini som har 14 och 16
http://www.blup.se/sv-SE/horses/110419-lambourgini-swb

Den högsta siffran jag sett är 20 vilket betyder att prognosen är riktigt osäker.

okej, men å andra sidan så har ju Lambourghini typ över 100 på nästan allt annat! så det är väl fortfarande bra? :)

Det är förstås bra men eftersom siffrorna är en prognos så är det inte säkert att de stämmer när man testat fler avkommor.

Själv skulle jag bli jätteglad om de håller i sig eftersom fölet på min avatar är Lambourghini - Ceylon;)

Det är förstås bra men eftersom siffrorna är en prognos så är det inte säkert att de stämmer när man testat fler avkommor.

Själv skulle jag bli jätteglad om de håller i sig eftersom fölet på min avatar är Lambourghini - Ceylon;)

haha ja det kan jag förstå!! ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 735
Senast: Johanna1988
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 578
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 696
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 170
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka