Incurin mot "depression"

MiniLi

Trådstartare
Pratade med en vän gällande problemen jag tar upp i denna tråd.

Hon höll med mig om att det låter som någon slags depression och tipsade om Incurin (hormoner man ger vid inkontinens). Tydligen har detta fungerat jättebra på flera tikar hon visste om.

Har ni några erfarenheter?
På FASS står inget om att det används för att bättra på humöret..

Sv: Incurin mot "depression"

Jag ger incurin mot inkontinens på min tik, men har inte heller läst (eller hört någonting) om att det ska lyfta humöret. På min hund har det inte blivit någon skillnad i temperament innan och efter medicineringen, men hon har aldrig varit hängig å andra sidan.

Menade din vän att veterinärer skrivit ut incurin mot depression, eller var det någonting de själva kommit fram till?
Jag försökte googla lite snabbt, men hittade ingenting om det heller.

hmm, vet faktiskt inte vem som kom på det eller vad man ska säga. Men enligt henne är det inga problem att få det utskrivet mot depression efter kastration..

Ett enklare sätt att behandla mild depression är tryptofan, det är en aminosyra, lite enklare.

Incurin har jag heller inte hört talas om som ångestdämpande.

Ett enklare sätt att behandla mild depression är tryptofan, det är en aminosyra, lite enklare.

Incurin har jag heller inte hört talas om som ångestdämpande.

Just det, tryptofan känner jag igen från humansidan..
Hur tillsätter jag tryptofan?

Jag menar alltså inte att incurin är ångestdämpande utan att det tillför de hormoner som tiken inte längre producerar själv och att det är denna hormonella "obalans" som orsakar "depressionen". Teorin, enligt min vän, är att när tiken får i sig hormonerna hon saknar, så blir hon piggare.

Har iallafall, i samråd med veterinär, bestämt att vi provar incurin framåt våren om ingen förbättring syns.

Tycker sånt här är jäkligt intressant, PM:a gärna och berätta hur det går.

Tryptofan på hundsidan finns i produkten "Serene-Um", jag har köpt det på nätet. Sen har faktiskt Granngården ett hästpreparat som heter "Tryptovit" som mig vetligen har det högsta innehållet av just Typtofan. Sen får man ju dosera därefter.

Sen finns ju tryptofan i kalkon, mums för vovven men det lär bli rätt stora hål i plånboken om hunden ska gå på kalkondiet.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar