Sv: Inblick i dressyrvärlden
Hur mycket skyddar ni er dressyrhäst för ett ridpass?
Lindor/strykkappor vid markarbete. Senskydd fram vid skogsridning. Boots ibland. änger p åom han är inne i en period av att dra av sig skorna. Oftast har jag inte boots.
Sen har jag också förstått att har man tex blåa benlindor, ska man ha blå schabrak och helst blå tröja. ÄR det så? Vad tycker ni?
Jag matchar för jag tycker det är snyggt. Jag tycker också att man ska göra det på träning av respekt för tränaren. Dessutom vill jag inte störa tränarens öga med att komma och se ut som "hej kom och hjälp". Tränaren ska enkelt kunna fokusera på mig, min sits, hästen och hästens form utan att för den skull behöva stirra på lila lindor, rött shabrak, rosa ridbyxor, gul tröja, gummistövlar, ja du fattar vad jag menar. Sen får jag känslan att om det ser snyggt ut så anstränger man sig lite mer för att rida bättre. Har man matchat är det ju större chans att folk runt ikring förväntar sig att man rider kanon bra så man skärper till sig lite.
Har ni dem skyddade i hagen också?
Aldrig lindor eller benskydd i hagen. Däremot händer det att han får gå med boots på, beroende på hur han är i fötterna och om han är inne i en period med att dra av sig dojjorna. Och då bara fram.
Hur ofta rider ni på kandar och hur ofta anser ni det är ok att rida på kandar, säg per vecka?
Han är under igångsättning så jag passar på att vänja in på kandar nu. Har dock märkt att ofta så svarar de betydligt bättre på kandaret än tränset. Jag själv får en bättre hand, mycket mjukare. Likadant om jag rider med graman på tränsbett. Den kan hänga och slänga men jag sitter och har en panisk rädsla att bli för hård i handen med graman/kandar så om jag har en sjysstare hand för hästen tycker jag det är sjysstare att rida på det. Tills jag blir bättre och kan kontrollera min hand mer. Vilket går i perioder.
Vad anser ni om rollkur? Någon som är för / emot?
Peronligen tycker jag inte om metoden. Sen tittar man på Salinero som ser så avslappnad ut så man skulle kunna tro att han sover sig igenom programmen och vet då att han arbetas i den formen till vardags, om man ska ha förstått det rätt. Har en häst som jag jobbar stenhårt på attfå upp i formen då han själv gärna vill gå som en rollkur häst, vilket gör mig galen. Jag har inte lust att få den stämpeln på mig.
Kan det vara så att dressyr ryttare överlag har kortare stubin?
Jag har en kort stubin men den är jäkligt svår att få fyr på. Det behövs ett antal molotov cocktails innan den tänds men då går det blixtsnabbt. Går lika snabbt över. Jag är inte utrustad med tålamod men har en envishet som få kommer i närheten av. Jag har en släkting som är GP ryttare och tävlar på internationell nivå. Kan inte påstå att h*n har kort stubin alls. Snarare tvärtom. Världens tålamod och genom snäll med både hästar och människor.