Inblick i dressyrvärlden

K

Kaffikakk

Nu är jag ingen dressyryttare utan tävlar fälttävlan, men är intresserad av dressyrvärlden för det finns så sjukt fina dressyrhästar och nångång i framtiden har jag betsämt mig för att köpa mig en "äkta" dressyrhäst!

Hur mycket skyddar ni er dressyrhäst för ett ridpass?
Jag har under åren sett många ekipage som lindar hästens alla ben upp till knäna och boots på alla fyra. Hur gör du?

Sen har jag också förstått att har man tex blåa benlindor, ska man ha blå schabrak och helst blå tröja. ;) ÄR det så? Vad tycker ni?

Har ni dem skyddade i hagen också?

Hur ofta rider ni på kandar och hur ofta anser ni det är ok att rida på kandar, säg per vecka?

Vad anser ni om rollkur? Någon som är för / emot?

Kan det vara så att dressyr ryttare överlag har kortare stubin?

Sv: Inblick i dressyrvärlden

Det går inte att svara på dina frågor utan att generalisera något enormt. Alla gör olika.

Jag kan ju svara på hur jag gör!:laugh:

Min tävlingshäst är alltid lindad men har bara boots precis när han är nyskodd. Perioder har han behövt boots bak, då han är så tätt mellan bakbenen att han ibland har sparkat sig själv, men det var länge sedan nu.

Unghästen är det ibland benskydd, ibland lindor, skiftar. Hästar som är här på utbildning och så skiftar det också med, beror helt på hästarna.

Sen har jag också förstått att har man tex blåa benlindor, ska man ha blå schabrak och helst blå tröja. ;) ÄR det så? Vad tycker ni?

Klart man ska! Nej men dressyr för mig är snyggt och stilrent. Vilket ju även innebär min klädsel.

Vissa av dem, de som behöver

Hur ofta rider ni på kandar och hur ofta anser ni det är ok att rida på kandar, säg per vecka?
Jag rider i stort sett endast på kandar när jag tävlat och ytterst sällan hemma.

Eftersom jag inte kommit användadet närma ( anky) så kan jag inte säga rakt ut generellt men för mig så är det nej.

Nej varför skulle det vara det?

Jag har alltid lindor på alla fyra när jag rider dressyr, ut i skogen blir det ibland bara strykkappor på alla benen.

matcha är viktigt...allt behöver inte vara i exakt samma färg, men många olika färgcominationer är förfärligt enligt mig. det ska se snyggt ut.

nej,det har inte behövts på mina hästar.

just den hästen jag har nu rids ingenting på kandar.

emot.

det tror jag absolut inte, en bra dressyr ryttare är noggrann men tålmodig.

Kan ju dra det för sköthästen
Lindor eller dyl och boots är alltid på.

Jag skiter i det fullständigt men matte är mer noggrann. Nu går hela polles garderob i vitt, svart och blått så det är ganska svårt att misslyckas.

Förutom flugskydd på sommrarna så nej.

Är väl ungefär hälften-hälften.

Förstår inte vitsen med det

I skäthästens fall har matte ett enormt tålamod när hästen är i närheten, betydligt kortare i andra fall :angel:

Jag är fälttävlansryttare med dressyrhäst :D
Dressyrträning blir det oftast lindat i ngn snygg färg, annars lindat när jag känner för det. Ut i skogen om vi verkligen ska bröta runt så blir det senskydd fram.

Matchat är allitd snyggt, jag tänker kanske inte på det så mkt om jag bara ska rida en vanligt pass hemma i ridhuset.

Mitt senaste tillskott som är en 2 årig hingst fick ha skydd i hagen dom första dagarna för att han aldrig vart ute i hage innan. Det var en jäkla tur att han hade det för han la sig och rulade fast i tråden men tack vare skydden hände absolut ingenting han skakade loss sig lite snyggt. Nu går han utan och mina andra hästar har aldrig haft skydd.

Jag tränade upp till LA-MSV men tränade sällan på kandar hände ngn gång iband och tävlade aldrig med det. Just nu med unghästar är det inte aktuellt på länge. Ingen större mening enligt mig at rida för mkt på kandar man måste ändå kunna alla rörelser på vanligt träns först.

Jag har inga större erfarnheter av det därför anser jag mig inte ha kunskap att säga för eller emot.

Hmm vet inte vad det påståendet kommer ifrån?! Så nej, det tror jag inte.

Hobbydressyrryttare, men ändå..

Han har strykkappor/lindor och boots fram. Ibland även bak då han gärna blir lite "trång"..

Sen har jag också förstått att har man tex blåa benlindor, ska man ha blå schabrak och helst blå tröja. ÄR det så? Vad tycker ni?
Pja, nu gillar jag just blått. Att se prydlig och matchad ut är väl bara ett plus!

Endast med tex regntäcke, inget på benen..

Rider inte på kandar. Kan man och vill man kan man väl göra det ett par dagar.. Variation är viktigt.

Vad är vitsen? Helt klart emot.

Det beror väl från person till person..

Jag kan ara svara för mig själv.

Hästarna har benskydd eller lindor runt om. Vid galoppträning, terräng osv har de ofta boots också.

Hemma ser jag ut lite hur som helst, stallet ligger ute i skogen, då är det viktigast att det är funktionellt. Vid träning och när jag åker till ridhus (syns bland folk) så är det klart att det ska matchas!

Boots när de är broddade. Inte annars.

Ingen utav nuvarande hästar rids med kandar.

Emot.

Öhhh? nej.

Citerar mig själv:

Det är inget påstående, en tanke. Lite orätt givetvis att dra alla över en kam, men många dressyr ryttare jag sett blir fort stressade och kniper om och håller i ordentligt när de rider, speciellt på tävling. Självklart förekommer det inom alla grenar, en fundering helt enkelt.
Må hända att dressyr ryttarna har förmågan att rätta till sin pålla i "smyg", men hoppare kan dra till med ett och annat. ;)

Är det större konkurrans inom dressyren än inom tex hoppning eller fälttävlan?
När jag tävlat dressyr känner man sig bara ivägen när de kommer paddlande med sina jättehästar, medans på tex fälttävlan är alla av "samma skrot och korn".
Vad tycker ni?

1. Bara strykkappor
2. Ridsporten och framför allt dressyren är en estetisk sport och att ge en snygg helhetsbild är viktigt. Grundtanken i ridning är samspelet mellan ryttare och häst vilket förstärks med enheltliga färger. Ungefär som att man klär tvillingar i likadana kläder.
3. Nej
4. Aldrig, är inte på den nivån - än
5. Vet för lite om det, men har svårt att se meningen med det. Samtidigt undrar man om man kan vara så framgångsrik som Anky har varit i flera år om det är skadligt. Problemet är nog om man inte vet hur, varför och när man ska göra det, utan man gör det just för att en världsryttare använder den metoden och tror därmed att det är bra för alla hästar i alla lägen.
6. Om du har kort stubin avråder jag bestämt att vara dressyrryttare. Det kräver en stor portion tålamod och ödmjukhet. En dressyrhäst ska gå med mycket energi men avspänd, en svår kombination som man aldrig når genom att tappa humöret och bli hård och irriterad.
En gammal "räv" sa till mig en gång att hoppning det är sport men dressyr är konst. Och det ligger kanske något i det.

Vad har svaren på dessa frågor för betydelse för om du tänker köpa en "dressyrhäst" eller inte?

Vad har svaren på dessa frågor för betydelse för om du tänker köpa en "dressyrhäst" eller inte?

Det var inte därför jag frågade, behöver inga svar för att veta om jag ska köpa en dressyrhäst eller inte. Jag är bara nyfiken på "dressyrvärlden", känner redan till hoppningen och fälttävlan. Jag är helt enkelt bara intresserad av hur det går till, comprende? ;) Skrev nog det i inlägg nr 1

Om du har kort stubin avråder jag bestämt att vara dressyrryttare.
Hoppas du inte förstod de så att JAG har kort stubin.. Det var bara en fundering.

En gammal "räv" sa till mig en gång att hoppning det är sport men dressyr är konst. Och det ligger kanske något i det.

Hm, bra tanke!

Donatello: Najs! Hur kom det sig att du skaffade dressyrhäst? Håller du fortfarande på med fälttävlan?

varierar, ibland strkkappor, är det inte nlött i paddocken har jag lindor. Oftast har jag neoprenskydd på fram och strykkappor bak!

Jag har under åren sett många ekipage som lindar hästens alla ben upp till knäna och boots på alla fyra. Hur gör du?boots ibalnd när jag hoppar högre hinder, men annars som ovanstående.

Sen har jag också förstått att har man tex blåa benlindor, ska man ha blå schabrak och helst blå tröja. ÄR det så? Vad tycker ni?
personligen tycker jag det är snyggt att matcha! absolut inte nödvändigt...

noep

aldrig

Emot!

nej, det tro jag inte:crazy:

Innan jag köpte Donnatello (dressyrhästen) så hade jag haft ett fullblod som jag startat en terräng med så jag var inte riktigt fast i fälttävlansträsket. Jag köpte Donnatello för att jag ville ha en häst som rörde sig bra och jag älskar att träna dressyr. Han var aldrig hoppad uppsuttet när jag köpte honom men tränaren tyckte att han hoppade så himla bra så jag tänkte att va tusan lite terrängträning skadar väl inte. Sen var vi fast :D efter det så tävlade vi både fälttävlan och dressyr. Då han var modig och hoppade precis allt man styrde på var det ju ingen tvekan om att han skulle få gå terräng också.
I dagens fälttävlan är det ju så himla viktigt med en bra dressyr så det var ju ingen nackdel att ha en "dressyrhäst".
Nu har jag bara en 2-åring och en 3-åring som ska säljas. 2-åring återigen med enbart dressyrstam så vi får väl se om han kan bli ngn fälttävlanshäst i framtiden :)
Men dressyrhästar kan faktist hoppa också ;)

Innan jag köpte Donnatello (dressyrhästen) så hade jag haft ett fullblod som jag startat en terräng med så jag var inte riktigt fast i fälttävlansträsket. Jag köpte Donnatello för att jag ville ha en häst som rörde sig bra och jag älskar att träna dressyr. Han var aldrig hoppad uppsuttet när jag köpte honom men tränaren tyckte att han hoppade så himla bra så jag tänkte att va tusan lite terrängträning skadar väl inte. Sen var vi fast :D efter det så tävlade vi både fälttävlan och dressyr. Då han var modig och hoppade precis allt man styrde på var det ju ingen tvekan om att han skulle få gå terräng också.
I dagens fälttävlan är det ju så himla viktigt med en bra dressyr så det var ju ingen nackdel att ha en "dressyrhäst".
Nu har jag bara en 2-åring och en 3-åring som ska säljas. 2-åring återigen med enbart dressyrstam så vi får väl se om han kan bli ngn fälttävlanshäst i framtiden :)
Men dressyrhästar kan faktist hoppa också ;)

Shit va kul! Jo jag tänkte precis det att va bra med en dressyrhäst i fälttävlan, just på grund av dressyrmomentet! Du har tur!
Jo, de kan väl hoppa, utom en. ;) Han hoppar som en kråka men är fantastisk som dressyrhäst.
Månne din häst vara till salu? Så får jag ju både och!? :angel:

Det är inget påstående, en tanke. Lite orätt givetvis att dra alla över en kam, men många dressyr ryttare jag sett blir fort stressade och kniper om och håller i ordentligt när de rider, speciellt på tävling.

Det där tror jag handlar mer om rädsla och nervositet. Och det tycker jag absolut att dressyrryttare har mer av än hopp- och fälttävlansryttare - jag tror till och med att Ridsport förklarade varför det var så i något nummer. Många är kontrollfreaks och får panik bara hästen studsar lite. Men dessa ryttare lär inte nå några högre höjder inom sporten.

Jag är inte på hög nivå men svarar ändå, är mest inriktad på dressyr så :)

Lindor/skydd på alla benen och boots fram. För att hon stryker sig och slår sig.

Ska är väl fel ord. Jag tycker om att matcha både mig och hästen men det är klart man kan ha röda lindor och grönt schabrak om man vill det :p

Nej, bara boots när det är broddtider

Rider inte på kandar

Inget jag är för nej

Det tror jag absolut inte. Varför tror du det?

lindar runtom och boots på frambenen. rider jag ut har han (vita :p) benskydd

nja allt behöver inte ha exakt samma färg, det kan se lite överdrivet ut. särskilt om det är en stark färg som blått. men det ska matcha, är väldigt fult med en massa udda färger.....

ja

inte ofta, varierar lite beroende på vad vi håller på med. kanske 9/10 ggr träns. tycker inte det finns någon regel om hur ofta man får ha kandar.. så länge allt funkar på träns också så är det inte fel att ha kandaret det mesta av tiden.

emot

nej det tror jag inte, snarare tvärtom!! jag kan vara hetsig mot folk men aldrig mot mina djur. utan tålamod kommer man ingenstans.

Min har i princip aldrig skydd, han får lätt skav så det är väl nästan större risk med än utan.. Debuterade tom skånes största hubertusjackt utan skydd (men i dressyrsadel o långa läder..). Kanske inget att rekomendera men han blir så irriterad av att ha skydd på sig så han får oftast slippa, inga i släpet heller.

Jo, jag vill ju hellst inte se ut som en clown när jag rider, men jag köper mest gråa o svarta prylar så det är rätt så enkelt att matcha.. Gör det enkelt heter det väl..

Hur ofta jag rider på kandar varierar, jag rider periodvis nästan bara ut o då blir det rakt bett o ingen nosgrimma. Enkelt o bekvämt för både mej o hästen, dock sitter det väl sådär för jag tappade det faktiskt för ett tag sedan.. :eek: Men som väl är har man en väldresserad häst som stannade så jag kunde sätta på det igen.. :D

Hur ofta man rider på kandar kan ju kvitta, det är väl snarare HUR man rider på kandaret som spelar roll.
Sitter man o fuskar med det (använder det som en tränsförstärkare för att hålla ner huvet på hästen) så lär man ändå få det i nacken förr eller senare..
Betten har olika egenskaper därför är det ett utmärkt redskap, man har ju allt i ett så att säga..
Men jag kan tycka det är rätt så skönt att slippa alla remmar o jox, framförallt när jag rider ut, och om jag vill rida igenom min häst på tränsbett så tycker jag det är skönt att slippa ytterligare ett par tyglar att hålla reda på.

Rollkur har jag svårt att uttala mej om då jag vet för lite om det. Är varken för eller emot.

Tror inte dressyrryttare har kortare stubin än andra, de är ju individer de också ;)

KL

Att matcha benlindor är för mig en fullständigt petitess, och benlindor gör enligt experter oftast mer skada än nytta. Jag tror heller inte att någon seriös dressyrryttare sätter den typen av värden framför sund och genomtänkt träning och hästhållning över huvud taget.

Liknande trådar

Dressyr Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster. Inga höga klasser utan tittade bara på klassen L:B1. Började med att stå...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 295
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar