Inbakad fläta i stället för knoppar!

Athenalover

Trådstartare
Får man ha inbakad fläta i manen i stället för knoppar på dressyrtävling? En utav våra hästar har lång man och det skulle ta långtid att göra knoppar och sen skulle det nog se rätt konstigt ut!

Hur gör ni som har lång man på era hästar? Vill inte rycka den då vi tycker att den är fin och passar henne!:)

Tack på förhand!:bow:

Sv: Inbakad fläta i stället för knoppar!

du får ha manen hur du vill (utsläppt, knoppad, flätad, stubbad, osv)

okej! men det måste väl se prydlig ut?? har för mig att jag har läst någonstans att man får högre poäng med knoppad man!

Det borde man nog inte få, det är ju inte det som gör ridningen.:smirk:

Däremot kanske en knoppad man ger högre poäng än om du kommit med en lång, oborstad man med halmrester i, men det tänker du ju inte göra, eller hur?;)

En snyggt gjord inbakad fläta blir i många fall snyggare på hästar/ponnyer med lång man. Skulle absolut satsa på det, istället för att försöka sig på knoppar med en man som inte riktigt lämpar sig för det. ;)

Tror inte att man får tex en 7a istället för en 6a om man har snygga knoppar. Men om hästen är ovårdad så ger ju det ett ganska dåligt intryck, hur fint den än går...

Visst får du ha en inbakad fläta på tävling! Jag har alltid haft det, både på ponny och storhäst. Man får inte lägre poäng för att man inte har knoppat men det gäller att lära sig göra en snygg inbakad. Jag har tävlat SM på ponny med inbakad och jag tror inte att jag hade fått fler poäng om jag knoppat... :)

Donnis skrev:
Visst får du ha en inbakad fläta på tävling! Jag har alltid haft det, både på ponny och storhäst. Man får inte lägre poäng för att man inte har knoppat men det gäller att lära sig göra en snygg inbakad. Jag har tävlat SM på ponny med inbakad och jag tror inte att jag hade fått fler poäng om jag knoppat... :)

okej! men hur gör du en inbakad fläta?? vi brukar fläta i hop hela manen!

pinky skrev:
Det borde man nog inte få, det är ju inte det som gör ridningen.:smirk:

Däremot kanske en knoppad man ger högre poäng än om du kommit med en lång, oborstad man med halmrester i, men det tänker du ju inte göra, eller hur?;)

Nej! jag hade ju inte tänkt att tävla med en tovig man med halm i hehe...

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj