Inavelskoeff.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
L

Lantlolla

Någon som vet vad högsta inavelskoeff får vara vid avel?
Gällande iaf varmblodiga travare.
Är lite nyfiken!

Sv: Inavelskoeff.

Vet inte, vet bara att ju högre avelsindex, desto bättre! Och bra ju lägre inavelskoeff hästen har....

mm det fattar ajg också! Men täntke om de fanns någon gräns typ för ABSOLUT INTE och för okej.. typ :P

fast avelsindex och inavelskoeff är två helt skilda saker och har inte med varandra att göra på det sättet.

jag vet inte riktigt faktist.. men jag vet travare som har en inavelskoeff på 12% och det kan vara OK även om jag kan tycka att mer än det är nog mindre okej.. tror jag.. det är inte så att det finns någon speciell gräns ;)
men jag kan gissa på att vanligast är runt 8-9% (jag kan ha helt fel nu)

jo men de make sence. Någon som vet en bra sida där man kan se möjligt föl om man har ja två individer? alltså möjlig avel eller liknande. ngn som kanske fattar ? :D

jag hittade själv vad jag letade efter = )

Föresten någon som vet vad som händer med stamtavlan på fölet om man betäcker med en hingst som ej är avelsgodkänd för travet ? Får den inga papper alls eller vad händer ?

Senast ändrad av en moderator:

de va den sidan jag letade efter som jag hittade sen ! Tack :D

som man hör på namnen på avkommorna så handlar det om tjuvbetäckning (iaf på den ena), Mistake Bråten och Inte Meningen ;)

Max för mig ligger runt 15%.

Jag kollade för skojs skull på VÅR "mindre glada överraskning" född på 80-talet efter två halvsyskon. Han landade på 16% men då hade fäderna ingen släktskap alls i princip.

Så visst beror det lite på HUR släktskapet är fördelat om procenten är acceptabel eller ej... :idea:

Men hur gör man med papper osv när pappan inte är godkänd hingst inom travet ?

Beror lite på ägarförhållanden på hästarna, men visst får du väl regga. avkomman? Kan inte tänka mig annat. Däremot får du inte delta i vissa lopp och får inga uppfödar premier, efter vad jag fattat i alla fall....
Får man fråga vilken hingst det handlar om??

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar