Inavelskoeff.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavelskoeff.

Hingsten heter Musikanten!
Hm hon berättade det där med loppen men det är papprena som vi är lite oroliga för då vi gärna vill ha rena papper på fölet ändå.
Mvh Marica

Jag tror det blir ganska dyrt att få ett föl efter egen hingst, kan inte exakt hur det är, men tror att du bland annat måste cem-testa hingsten innan betäckning! Ring STC för att få exakt besked!

hm.. får nog göra de, hästen ska ju inte gå på travet, det är inte meningen.
men vill ju kunna få rena papper på den.! = )

Är det alltså en betäckning som redan skett?
I så fall lär du väl knappast behöva CEM testa. Det känns ju som lite overkill om betäckningen redan är gjord. Däremot antar jag att du får betala in licenskostnader för hingsten i efterhand, om det ens är möjligt fortfarande att registrera tjuvbetäckningar. Om det inte är en häst som ska gå på travet skulle jag ha registrerat den på SH istället, med eller utan härstamning, så slipper du i allafall licenskostnad för den.

Man behöver inte CEMtesta( Jag behövde inte men gjorde ändå) det är väl mer om man har hingsten till förfogande åt andra utomstående ston.

Svarar på er både. att stoet är inte betäckt. Utan kommer betäckas till våren. Men undrade ändå. Vi har inga ambitioner att tävla i trav så det har vi uteslutit!
Så vore de bäst att registrera föling i SH, men går de skriva med härstammning ? För vi vet ju de mesta om hingsten men dock inte reggad så vi får tävla med ev föl.

Det vi är rädda för är ju papprena och ajg verkar vara dum för jag fattar inte hur ni menar att jag ska göra :P haha
Sen är vi rädda för att fölet ska bli för litet haha. = )

För att kunna reistrera i SH med härstamning krävs att båda föräldrarna och fölet är DNA kollade. Alla registrerade travare (i STC alltså) är redan kollade, så om mamman är reggad, betyder det att hon är DNA kollad. Återstår kostnaden för DNA koll av pappa och föl, ID kontroll av fölet, samt kostnader för passet. Du måste dessutom lösa språngrulla hos SH, vilket kostar under 200:- har jag för mig, samt betala in stoavgift till SH, vilket väl handlar om runt en hundralapp nu för tiden.
Den ID kontrollant du anlitar ska då inte vara en av STCs kontrollanter, utan en som är godkänd för alla raser utom travare..

Man behöver inte CEMtesta( Jag behövde inte men gjorde ändå) det är väl mer om man har hingsten till förfogande åt andra utomstående ston.

Ok, det är borttaget alltså! Förr var man tvungen att göra det på egenhingstar också, antar att det var för att stona inte skulle kunna smitta en hingst i kommersiell avel senare!

Jo så var det nog och jag CEM testade också pga av det..
Fast reglerna ändras ju så snabbt så det kanske är så nu. När jag betäckte (2005) så var det ingen betäcknings avgift, det kom 2006.

Alltså båda hstarna har ju gått i travet som yngre, vet inte om det har någon betydelse?
MEn sån ID-kontrollant ska den ej får godkänna travhästar? Eller själva rasen ? För fölet blir ju ändå en varmblodig travare... ?
Ledsen för att jag är så dum.. hehe

Om båda föräldrarna har gått på travet, är båda DNA typade. Jag tyckte du skrev något om att hingsten var oregistrerad? KAnske läste fel.
Ska du registrera i STC, måste du använda deras ID kontrollanter/frysmärkare.
Ska du registrera i SH ska du använda deras ID kontrollanter. Hästen blir då inte frysmärkt, och inte stamboksförd i STC, alltså i laglig mening inte en renrasig travare, även om den är det genetiskt.

Alltså han har gått ngt på travet, men är inte godkänd hingst för att avla till travhästar...
Fattade jag de som, jag ska se om jag kan få mailen av henne ikväll och klistra in dem här!

Han hade väl sprungit in runt 89000 eller ngt, så han har ju gått på travet ngn gång iaf. hehe

Du KAN ju alltså registrera honom som travare. Grejen är ju bara att du måste då lösa en betäckningslicens för 8-9000:- innan du betäcker. Är det en ridhäst du har tänkt försöka få fram, och du är helt säker på att du aldrig kommer att vilja försöka få den till start som travhäst, skulle jag ha lagt de pengarna på en godkänd hingst av ridhästras istället. (Tex PRE, arab, fullblod, halvblod).

Förtydliger: För att kunna registrera avkomman som travhäst, hos STC, måste du lösa licens för hingsten, vare sig han är godkänd eller ej. Licensen är DYR. Om då anledningen till att du vill betäcka med den här hingsten är att du vill komma billigt undan när du ska göra dig en ridhäst, så blir det ju inte riktigt så..

Nej precis, och vi är helt säkra på att vi inte vill ha någon häst till start så det kommer inte ens på tal! Så man kan helt enkelt inte registrera fölet som varmblodig travare om man inte löst licens till hingsten ? Alltså få han orena papper? Eller? Haha tack för all hjälp ni bistår med!

*kl*

Runt 10 i inavelskoefficient skulle jag sikta på som max. Jag skulle absolut inte vilja ha mer än 12-13.

Här är en till tjuvbetäckning förresten.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar