Inavel - linjeavel ?

xaheena

Trådstartare
Satt just och tittade på en häst på blup, tittade då på hennes avkommor.

Jag hoppas det står fel för enligt blup har stoet fått en avkomma med hennes egen far !?!

Jag trodde verligen inte det var tillåtet, det måste väl ändå kallas för inavel och inte linjeavel ?

Har inte så bra koll då jag inte sysslar med linjeavel öht.

Jag håller på att tappa hakan !

Sv: Inavel - linjeavel ?

Ja Ilmengrund - pappan till Hartung är väl ett extremt exempel på far-dotter parning.

Linjeavel är väl 2+4, 3+3 eller 4+2. Har för mig att det alltis ska bli 6 tillsammans för att räknas som linjeavel. I detta fallet blir det ju 1+2=Inavel

För linjeavel så får väl samma häst inte förekomma förrän i tredje led?

2+3 är en vanlig linjeavelsplacering.

Vad jag fått lära mig skall man undvika att linjeavla så att summan blir under 5, och summa 5 och 6 anses ha "bäst" effekt utan att ta för stora risker.
så 2+3, 3+3 och 2+4 är väl det man ser mest i välplanerad linjeavel.

Vet inte om jag tänker fel men, hur blir blir det om samma individ förekommer fler gånger än 2 i samma led, ex om ett sto förekommer 4 ggr i 4:e led - är det fortfarande linjeavel eller blir det för koncentrerat trots att det är långt bak?

I det här fallet finns då en hingst 3 ggr i 3:e led.

Senast ändrad av en moderator:

Borde det inte vara inavel två halvsyskon borde väl betäcks om hingsten finns tre gånger i tredje led.

Det går väl bara att räkna på det förenklade sättet om djuren i övrigt är obesläktade

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka