Inavel/linjeavel (kallblodstravare)

K

knyttet

Har varit inne lite på blodbanken och tittat och funderat...
Hur vanligt är det att man linjeavlar på kallblodiga travhästar? Hur stor inavelskoefficient anses "okej"? På många (de flesta) går t ex Steggbest igen mängder av gånger bakåt i leden.

Jag har inte valt kombinationen sto-hingst själv på mitt föl, jag fick honom s a s på köpet. Men när jag tittar på hans inavelskoefficient så ligger den på dryga 11%. Är det inte väldigt mycket? (jag är helt okunnig i detta).

Nån som kan göra mig lite insatt i detta med inavel. linjeavel och vad man ska tänka på...

Sv: Inavel/linjeavel (kallblodstravare)

Jo, 11% är högt. Men ser du på tex Alm Rau Jo (som dessvärre dog) så har dom medvetet linjeavlat hårt på Jerker.
Att ha 3+3 eller 3+4 är inte för mycket.
Vissa hingstar anses vara bra att ha i linje, som tex Jerker och Granvar.
Jag strävar efter så låg procent som möjligt, under 5%. Det finns fortfarande outcross hingstar som tex Lovin och Bodbäckspålle.
Men det beror på vad ditt sto har för stam och vilka egenskaper hon har.
Det fina med blodbanken är att du kan se vilka stammar som fungerar bra på dom redan existerande hingstarna.
e. Elding- ue.Pilmin har ju varit en vällyckad "trendig" kombination under många år.
Barry är poppis som morfar eller lite längre bak, för att blanda med Elding eller annat blod.
Toddy har länge ansetts av många som rejäl och bra som Morfar.
Sleipner har utbildade avselrådgivare som är insatt och intresserade. Dom är trevliga och kommer gärna med tips.

Senast ändrad av en moderator:

Vad menas med outcross-hingstar??

Hingstar som har en ovanlig stamtavla, en stamtavla som inte innehåller så mycket gemensamt blod som resterande genbanken. Betäcker man med en outcross kommer man därför minska inavelsgraden. Det är alltså motsatsen till linjeavel kan man väl säga.

Tack för info! :)

Min fölunge är e.Lovin och mamman är e.Auvin och har Tyfon(NO) till morfar. Det är Greivin som går igen mest i stammen, eftersom han finns på båda sidor och likaså Steggbest. Jag tycker att 11% låter mycket, fast det kanske var genomtänkt... Fd ägaren till stoet har gjort samma kombination en gång tidigare och den avkomman (2 år nu) ser trevlig ut och har gjort ett par provstarter, får väl se vad det kan bli...

Jag har ett sto e.Sölvjahn ue.Slogum Tron som jag hade små funderingar på att kanske betäcka med hingsten (fölet) om han blir bra som unghäst. Nu tänker jag ridning, inte trav, men är det en stam som travfolk tycker skulle fungera eller tänker jag fel? Jag kan inte titta på kombinationen på blodbanken eftersom min hingstunge ligger under registrering och inte finns med än... Eftersom han har så hög procent borde det väl vara viktigt att inte avla på samma hingstlinjer igen?

Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer om stammar. Blir det en betäckning så blir det ju inte förrän om några år... Just nu försöker jag att hämta andan efter sommarens hemska eskapader med att förlora mitt sto, flaskmata föl osv...tappar man inte lusten för avel då så gör man det väl aldrig... :crazy:

Är outcross vanligt eller är det lite av ett "risktagande"?

Nu har jag forskat lite i stammarna på dina hästar, men det tar lite tid att hitta dom när du inte skriver ut stoets namn. På travhästarna spelar det inte lika stor roll vem som är morfar, det tar man snabbt reda på bara man vet individens namn.

Nåväl, jag hittade på dom i alla fall, finns inga andra alternativ med dom stamkorsningarna.

Om du tänker dig intresset som säljobjekt som travare på en avkomma till hingstungen och det sto du har nu, så får du nog vara glad om du får den såld som travhäst övht. Stammen är gammal, det finns inget av värde på modersstammen varken på hingstungen eller det tilltänkta stoet. Enda chansen är om hingstungen blir så bra som unghäst så han går igenom en hingstvärdering och blir godkänd, då blir avkomman säljbar i alla fall. Men för att priset på den eventuella fölungen ska bli högt så måste hingstungen bli kullens absoluta fixstjärna.

Jag menar absolut inte att vara elak, resultatet kan bli hur bra som helst ändå, det där vet man ju aldrig, men sannolikheten att få fram en avkomma som är intressant för "travfolk" är inte så stor. Övht brukar inte intresset för icke godkända hingstar vara så stort, det är ju knappt så dom sämsta som är godkända får några ston övht.

När det gäller outcross och om det är ett risktagande så beror det nog helt på vilken stam man har på stoet, vad som är outcross i förhållande till stoet. Sen beror det ju också på hur bra outcross hingsten är, som det är nu är inte de bästa tävlingshästarna speciellt mycket outcross, men det finns ändå ett bra utbud att välja på så att man inte behöver höja inavelsgraden. Men sen kan det ju visst gynna framtida generationer att välja en outcross. Så det beror på vad du menar med risktagande och vad du vill med avkomman.

Ja, det var mina synpunkter i alla fall. Absolut inget illa ment mot dina hästar eller dig, jag bara säger hur det är.

Tack! Jag tar definitivt inte illa upp, jag vill ju lära mig och det gör man inte om folk inte är ärliga...
Synd att jag inte tänkte på att skriva ut namnen, det är såklart lättare att söka då... Nu fick du lite extra jobb... :o

Det var nog som jag misstänkte. Jag förstår ju att man som travtränare inte tar vilken chansning som helst när man köper en "påläggskalv". I mitt fall så är ju hingstungens mamma (Trovina) ostartad och man vet ju inte vad hon kan tänkas nedärva heller. Äldsta avkomman är startad först nu som 5-åring.

Likaså nuvarande stoet jag har (Gullan Tabac) som jag ev vill betäcka, hon har väl gjort nån start men inget som jag kan tänka mig skulle övertyga nån att köpa en avkomma att ha till travet... Jag antar att man tittar ganska mycket på stoets prestationer också, det räcker ju inte med att betäcka med en bra hingst...

Jag tänkte som sagt ta ett föl med tanke på ridning, då är det ju annat som spelar in också, men det är ju intressant att höra om kombinationen ut travsynpunkt också (det är ju trots allt det de avlas för annars).

Vad anser man allmänt om Auvin? Är det en "medelmåtta" av gammal stam? Har frågat många om honom, men det är inte så många som känner till honom. Inte Sölvjahn heller, men han har ju inte så många avkommor i Sverige.

Har en fundering till (nu blir du väl snart trött på mig)... ;)

OM du skulle ha valt en hingst till mitt sto (Gullan Tabac) med tanke på att avla fram en avkomma för travet, hur skulle du ha resonerat då för att få ett bättre värde i avkomman och en "modernare" stam?
Jag skriver OM för jag är ganska säker efter vad du skrev att du hade valt att inte avla på stoet utan hade valt ett bättre sto...eller? :D

Ingen fara, du har inte tröttat ut mig än ;)

Auvin är väl en medelmåttig hingst av gammal stam ja, det kan man nog säga.

Om jag skulle betäcka ditt sto, vilket jag med tveksamhet skulle som du säger, så skulle jag välja en förvärvningssäker bra hingst med så modern stam som möjligt. Ju sämre sto desto bättre hingst krävs ju. I ditt fall skulle väl kanske en sån som järvsöfaks ligga nära till hands, en annan intressant hingst är väl lome elden, men där är stammen också lite gammal, även om inte hingsten är gammal. Båda hingstarna har börjat lovande och visat resultat, men vad dom går för i längden återstår att se. Men det är ju poppishingstar nu i alla fall.

Aha! Tack för svaret! :)

Mitt sto är nämligen dräktig med Lovin, därför undrade jag.

Vad tror du om min blivande fölunge då? (Om du orkar svara på det oxå) ;)
Den ska väl antagligen inte gå till travet. Isåfall får jag träna & starta den själv.
Mamman heter Håenflickan och har inte haft nå'n lysande karriär som travare... :D

Jag tror jag börjar gråta. Jag hade gjort efterforksningar långt ner i stammen på ditt sto och på din blivande fölunge, skrivit ett långt meddelande och skulle precis skicka när forumet säger att jag inte är inloggad..... GAAAH!....allt försvann.

För att göra den långa historien kort, så har ditt sto som du säger inte rosat marknaden. Inte heller har hennes avkommor lyckats särskilt bra på banan, men några har i vart fall startat.

Pappan, Pio -78, är väl inte så rolig kanske, men ett tag var nästan alla håen hästar efter Pio, han stog väl där.

Mamman till stoet, Frk. Kilde - 80 var själv en duglig tävlingshäst, om än ingen stjärna. Hennes avkommor har inte heller dom lyckats något vidare på banan, även om en del har startat. Låter inte så kul än va.....gammal stam och inga lyckade individer.

Men....nu letar vi vidare.

Mamma till Frk. Kilde är Kilde -61 (vi hoppar långt bak i åren), vilken måste varit än mycket god tävlingshäst på sin tid. Men hennes avelsresultat är ännu roligare. Hon har 11 avkommor, varav 10 har startat och två blivit godkända avelshingstar, det är mycket bra.

Mamma till Kilde -47 (alltså mormorsmor till din häst, vi hoppar 60 år på 4 generationer, förstår du vad jag menar med gammal stam, men det är du inte ensam om kan jag lova) är Kil Snella. Även den var en mycket god tävlingshäst på sin tid. Hon har 9 avkommor, varav 8 startat och 1 godkänd hingst, det är också bra.

Fortsätter vi ännu längre bak i tiden är det fortfarande fullt i starthästar, men 2 generationer senare är vi nere på år 1919, så då börjar det väl bli rätt ointressant?

Så, för att sammanfatta ditt sto. Gammal stam, trist pappa, men guldkornen och bredden finns längre bak. Frågan är, går detta att återställa eller har anlagen vattnats ur för mycket? Vem vet? Moderna hingstar och snabba generationsväxlingar skulle kanske göra att man hittar tillbaka till anlagen som uppenbarligen finns någonstans.

Din kommande fölunge då. Ja, har du hittat en röd tråd i mitt resonemang kanske du förstått att Lovin inte skulle varit mitt förstaval. Han har en gedigen och bra moderstam, men gammal (i alla fall i förhållande till ditt sto), mamman född -78, och redan en generation tidigare hittar vi steggbest. Pappa Greivin är född -70, alltså inte så modern stam i mina ögon. Sen har inte Lovin haft de lysande avelsresultat som jag skulle vilja haft för att lyfta travegenskaperna som borde finnas i Håenflickan, han har lämnat en hel hög starthästar, men har inte riktigt det som krävs för att förstärka anlaget hos ditt sto som blivit urvattnat, det vill man ju ha fram igen.

Men, kom ihåg att även gamla stammar kan slå väl ut, finns otaliga exempel på det. Stammen på din fölunge är inte ointressant. Tycker visst du kan prova den som tävlingshäst om du skulle vilja. Men ska du avla vidare, hoppas på ett sto, försök få lite tävlingsresultat, och betäck den som 4-5 åring. Med den stammen behöver du i alla fall inte vara rädd för inavel.

Hoppas du inte tar illa upp över mitt inlägg. Men du ställde en rak fråga, och då vill jag ge ett så rakt och ärligt svar som möjligt, utifrån mitt synsätt. Men jag är inte allsvetande :angel:

Miss av mig såg jag, Kilde är född -61, det är givetvis Kil Snella som är född -47.

TUSEN TACK för ditt utförliga svar!! :bow:

Nej, varför skulle jag ta illa upp. Det var intressant läsning!

Valde Lovin främst för att jag gillade hans personlighet och temperament som är likt mitt stos. Hoppas ju på en trevlig, lätthanterlig & snygg avkomma till mig själv! :)

Om du fick välja, vilken hingst skulle du ta till mitt sto då? Jag planerar redan för nästa år! :)

Hur ser stoet ut? Är det en grov och tung häst, hög, låg, långbent, kort, lång......osv.

Vad är det för temperament, lugn som en filbunke eller pigg och glad?

Fin totto. Inte tycker jag hon ser så tung ut på bilderna i alla fall, men bilder är ju bilder, hon skulle säkert inte upplevas som så tung i full tävlingskondition. Tycker det verkar vara en trevlig typ av häst, ser rastypisk ut. Visst finns det detaljer man skulle önska vore något bättre, men det gör man ju på alla hästar. Hennes negativa sidor är väl att jag skulle önska lite mer balanserade proportioner, lite längre hals och lite kortare rygg. Hon är den varianten där längden på hästen sitter i en lång rygg. Måtten på hästen är bra, korset ser helt ok ut. lite förvånad att hon inte är längre än hon är. Annars, fin häst, inga problem att avla på den utseendemässigt. Humöret verkar ju också vara ok, inga konstigheter.

Ska fundera lite till på hingstar, återkommer.

Senast ändrad:

Hmm, undrar om jag inte tar fel på ryggens längd, blir lite olika intryck på båda bilderna. Kanske är det bara önskan om en lite längre hals som stör proportionerna. Med ett lite, lite mer vinklat kors skulle proportionerna också bli lite bättre. Är i alla fall förvånad att inte hästen är längre, den ser längre ut än plus 5.

Ja, nu har jag gjort en liten snabb genomröjning bland hingstarna.

Vi har ju ett flertal Elding söner att välja mellan. Tyvärr har han ju ett otäckt gammal stam, men Elding själv är ju ändå överlägsen, så det struntar ju han och hans avkommor uppenbarligen i. Elding har många små söner, men du har ju en skaplig storlek på stoet så det spelar kanske inte så stor roll.

Bokli Eld - mkt tilltalande stam, speciellt på moderssidan, den är fantastisk. Nackdelen är väl att det är en lågställd häst, kanske inte vad du behöver. Den är också liten, endast 148 cm.

Bokli Balder - också en fantastisk stam. Pappa Bork Rigel var ju själv en total dominant på tävlingsbanan och fantastiskt hållbar. Han har inte levt upp riktigt till förväntningarna i avel, men har ett fullt godkänt resultat. Avkommorna brukar vara väldigt exteriört tilltalande. Denna hingst verkar dock vara ett litet undantag. Han är stor och ser lite tung ut, har inte helt perfekta rörelser, men har en betydligt modernare stam än brorsan Bokli Eld.

Båda dessa är hittills oprövade, eftersom avkommorna inte är tillräckligt gamla än för att ha visat sig på banan.

Krembest, är väl lite av en dark horse, lite småintressant stam, ingen Elding son, men har Elding som farfar (lite snabbare generationer), men kanske en inte helt tilltalande exteriör för din häst, lång rygg och långt kors är väl kanske inte vad du behöver. Också rätt ny i avel, har varit ganska populär i norge.

Lome Elden är väl kanske den mest intressanta Eldingsonen för dagen. Har börjat lysande i aveln, mkt intressant stam och bra egna resultat. Tilltalande exteriör, nackdelen är väl storleken (148).

Sjefen, är väl tänkbar, också en Elding son med intressant stam. Av någon anledning tycker jag personligen att hingsten är lite "blek".

Spikeld är ytterligare en Elding son, men där är moderstammen också väldigt gammal. Han har väl börjat ok i aveln. Stor rejäl häst som uppenbarligen är väldigt väldigt snabb.

Moe Odin är även det en Elding son med fantastiska egna resultat. Oprövad i aveln, avkommorna är för unga. Otroligt snäll hingst, den har jag träffat.

Det tråkiga är att de flesta intressanta är efter Elding. Det kan ju du utan att blinka avla på för den delen eftersom ditt sto har den stam hon har.

Finns många fler fina kandidater, men några har jag sållat bort pga dålig hållbarhet tex.

På svenska sidan finns ju några Troll Jahn söner, tex Järvsömolle och Troll Kevin, men ska man ändå avla på en äldre stam så skulle jag välja en Eldingson. Sedan har vi ju lite mer outcross som tex Qvadrigo och Myggan R.S, men dom skulle jag inte välja, dels är i alla fall Qvadrigo lite tung och klumpig, men sen finns det ingen anledning att välja den typen av stam på ditt sto, där skulle jag hellre lägga in linjer som prestationsmässigt är på topp just nu. Sen har vi ju allas vår Järvsöfaks, men dels är det ju (nästan) omöjligt att få en plats där, sen har jag hört många säga att han lämnar en hel del klumpiga och grova avkommor. Han är ju själv stor och lång också.

Nu har jag gjort ett urval för att (förhoppningsvis) höja travegenskaperna och travanlagen. Finns säkert många fler idéer hos andra, jag har inte kollat på alla hingstar heller.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård