Sv: Inavel/linjeavel (kallblodstravare)
Jag tror jag börjar gråta. Jag hade gjort efterforksningar långt ner i stammen på ditt sto och på din blivande fölunge, skrivit ett långt meddelande och skulle precis skicka när forumet säger att jag inte är inloggad..... GAAAH!....allt försvann.
För att göra den långa historien kort, så har ditt sto som du säger inte rosat marknaden. Inte heller har hennes avkommor lyckats särskilt bra på banan, men några har i vart fall startat.
Pappan, Pio -78, är väl inte så rolig kanske, men ett tag var nästan alla håen hästar efter Pio, han stog väl där.
Mamman till stoet, Frk. Kilde - 80 var själv en duglig tävlingshäst, om än ingen stjärna. Hennes avkommor har inte heller dom lyckats något vidare på banan, även om en del har startat. Låter inte så kul än va.....gammal stam och inga lyckade individer.
Men....nu letar vi vidare.
Mamma till Frk. Kilde är Kilde -61 (vi hoppar långt bak i åren), vilken måste varit än mycket god tävlingshäst på sin tid. Men hennes avelsresultat är ännu roligare. Hon har 11 avkommor, varav 10 har startat och två blivit godkända avelshingstar, det är mycket bra.
Mamma till Kilde -47 (alltså mormorsmor till din häst, vi hoppar 60 år på 4 generationer, förstår du vad jag menar med gammal stam, men det är du inte ensam om kan jag lova) är Kil Snella. Även den var en mycket god tävlingshäst på sin tid. Hon har 9 avkommor, varav 8 startat och 1 godkänd hingst, det är också bra.
Fortsätter vi ännu längre bak i tiden är det fortfarande fullt i starthästar, men 2 generationer senare är vi nere på år 1919, så då börjar det väl bli rätt ointressant?
Så, för att sammanfatta ditt sto. Gammal stam, trist pappa, men guldkornen och bredden finns längre bak. Frågan är, går detta att återställa eller har anlagen vattnats ur för mycket? Vem vet? Moderna hingstar och snabba generationsväxlingar skulle kanske göra att man hittar tillbaka till anlagen som uppenbarligen finns någonstans.
Din kommande fölunge då. Ja, har du hittat en röd tråd i mitt resonemang kanske du förstått att Lovin inte skulle varit mitt förstaval. Han har en gedigen och bra moderstam, men gammal (i alla fall i förhållande till ditt sto), mamman född -78, och redan en generation tidigare hittar vi steggbest. Pappa Greivin är född -70, alltså inte så modern stam i mina ögon. Sen har inte Lovin haft de lysande avelsresultat som jag skulle vilja haft för att lyfta travegenskaperna som borde finnas i Håenflickan, han har lämnat en hel hög starthästar, men har inte riktigt det som krävs för att förstärka anlaget hos ditt sto som blivit urvattnat, det vill man ju ha fram igen.
Men, kom ihåg att även gamla stammar kan slå väl ut, finns otaliga exempel på det. Stammen på din fölunge är inte ointressant. Tycker visst du kan prova den som tävlingshäst om du skulle vilja. Men ska du avla vidare, hoppas på ett sto, försök få lite tävlingsresultat, och betäck den som 4-5 åring. Med den stammen behöver du i alla fall inte vara rädd för inavel.
Hoppas du inte tar illa upp över mitt inlägg. Men du ställde en rak fråga, och då vill jag ge ett så rakt och ärligt svar som möjligt, utifrån mitt synsätt. Men jag är inte allsvetande