Inavel/linjeavel (kallblodstravare)

Sv: Inavel/linjeavel (kallblodstravare)

Jet skrev:
Mitt sto är nämligen dräktig med Lovin, därför undrade jag.

Ditt fina sto har jag ju sett! :)
Är hon konstaterat dräktig nu?

Tackar och bugar för alla hingstförslagen! :bow:
Ska försöka kolla in dem och se om jag faller för någon av dem! :)

Är inte helt säker på hennes längd. Ska försöka komma ihåg att mäta igen. Det var några år sen...
Hmmm. Jag har alltid uppfattat henne som grov, men jag har iofs aldrig sett henne "vältrimmad" i tävlingskondition! :)

Ja, hon ultraljudades senast på 72:a dygnet och var fortfarande dräktig.
Nu är hon inne på det 149:e! :)

Just det! (Ang Järvsöfaks!)
De förra ägarna försökte få henne dräktig tre år på rad med Järvsöfaks, men hon tog sig inte...
Därefter fick jag köpa henne. Betäckte med en ridhingst och hon tog sig direkt.
I år tog det två brunster innan hon tog sig. Antagligen för att vi började lite för tidigt på året.
Så det verkar inte som om det är meningen att hon ska ha nå'n avkomma med Järvsöfaks...? :smirk: ;)

Nej, det kanske inte var meningen. Hade ett varmblod för något år sedan som betäcktes på normalt vis, var hennes fjärde dräktighet eller något sådant. Hon tog sig tre gånger (samma säsong), men kastade tidigt alla tre gångerna. Det var nog inte heller meningen, dom passade väl inte ihop antar jag.

Med jämna mellanrum har många problem att få sina kallblodsston dräktiga. Många hingstar har dom åren en dräktighetsprocent på neråt 50% och därunder. Kallblodsstona verkar vara väldigt känsliga för tillräckligt med ljus och värme osv.

Finns många fina hingstar att välja mellan. Nya godkänns ju varje år.

Lycka till med den blivande fölungen och med stoet!

Vilket fint kallblod du har! :) Påminner om en "gammal" K4-häst jag en gång skötte; Åge hette han. Han var dock större och grövre.
Var "rädd om" ditt stos "gamla" linjer. Även om de kanske inte varit högpresterande tävlingshästar så kan man inte med säkerhet säga att de inte hade kapacitet.

Fråga; är långa ("rektangulära") hästar inte önskvärda inom travet? Visst förstår jag att det inte är bra för hållbarheten om de är långa som fjolvintern, men kan någon förklara..?

Öhh, du har inte läst mitt inlägg om stammen på den hästen va? Jag har forskat i modersstammen tillbaka till 1919, och att inte säga att den stammen några generationer bak varit högpresterande, det är ju lite konstigt. Det är ju precis det den varit, även om det ligger någon generation bak från hästen det är frågan om.

Rektangulära hästar är väl de dominerande bland de bästa tävlingshästarna (kallblod, inte varmblod). De får gärna samtidigt vara högställda (långbenta). Men (i mitt tycke) så ska dom helst inte ha för lång rygg, även om de är rektangulära så ska längden hellre sitta i bogar och kors, men fram och bakdel måste ju sitta "ihop". Blir det allt för lång rygg så sitter inte fram och bakdel "ihop", hästen har då gärna svårt att få koordinationen att stämma. Även om den får koordinationen av alla fyra benen att stämma, så kräver det betydligt mer ryggstyrka att orka hålla aktionen med en lång rygg.

"Även om de kanske inte varit högpresterande tävlingshästar så kan man inte med säkerhet säga att de inte hade kapacitet."

Formuleringen klantig, borde skrivit; "Även om ALLA kanske inte..."

Tack för ditt svar "Anhe"! Och tack alla för intressant tråd! :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård