inavel- hur pass tillåtet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
P

pigelin73

:confused:
Vi har nyligen börjat med avel. Köpte av 1 uppfödare, ett dräktigt sto och en hingst.
Nu när jag kollar närmare så är stoets pappa även morfar till hingsten...
När vi köpte hästarna så sa uppfödaren (säljaren) av vi kunde sätta hingsten på stoet och sedan även på hennes föl om några år om det nu blir ett stoföl vill säga.. Är ny i gemet med hästavel och kollade inte upp följande led utan bara det första och då såg det ju helt ok ut, men vid närmare titt så är ju dessa släkt. Kan det verkligen vara ok att betäcka stoet med hingsten vi har, stoets pappa är ju även morfar till hingsten?! vet att det får förekomma en viss inavelsprocent, men kan inte reglerna alls... Någon som vet?

Sv: inavel- hur pass tillåtet?

Vad som acceptabelt beror till stor del på vilken ras det handlar om. Inom vissa raser har men helt enkelt inget annat val för det finns för litet antal djur kvar av rasen.
För halvblod ligger det runt 6 - 7 för att vara godtaget av avelsföreningen medan den varmblodiga travhästen godtar upp till 15.

förstår inte riktigt hur du menar, ska det vara 6-7 djur imellan?
Detta rör sig om minishetland.

Räknas i något som kallas inavelskoefficient och som baseras på procent. Om du tittar på denna länken som handlar om travhästar så kan du dels se vad just den här hästen har för inavelskoefficient och del lite längre ner på sidan att det är ganska komplicerat att räkna ut det. http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=118214&existing=S%F6k&breed=warm

När det gäller minishetland så har man lyckats få fram den lilla storleken och att den håller i sig till avkomman just genom en hel del inavel. Men om ditt sto nu är genetiskt befäst med storleken så bör du byta till en mer obesläktad hingst.

tack jättemycket för ditt svar. Verkar ju inte helt lätt att räkna ut %.
Men jag är helt befrälst i min hingst så det blir i så fall stoet som får flytta.
fast hon har ju oxå fin stam, så får se hur jag gör..
Men skulle jag avla på dessa så får ju avkomman flera av stammens namn på både faderns och moderns sida i stambokföringen..måste kolla upp detta med sss.

Inavelsgraden på en "kusinparning" är 6,25%, halvsyskon 12,5%, far-dotter 25%.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka