Inackorderings kostnad privat?

Zqathan

Trådstartare
Jag ska för ovanlighetens skull åka bort i tre dagar, där det inte finns möjlighet att ha hundarna med.

De ska passas av två olika personer.
Person ett är en nära släkting och vi byter tjänster, inga problem där.

Person två som ska ta hand om ”Lillan” känner jag väl men är ingen släkting och vi byter inte tjänster med varandra (aldrig gjort)
”problemet” är att hon säger att hon inte vill ha betalt….

Suckar djupt är ju så mycket enklare att säga vad hon vill ha och få betalt.
Nu måste jag ge mig ut och köpa present…

Och då är min fråga vilken summa brukar det kosta med hem inackordering.
Alltså för vilken summa är det rimligt jag köper en present för?

Vill inte verka snål, kan ju behövas fler gånger…
Men jag har aldrig haft någon hund bortlämnad, har alltid dom med på ett eller annat sätt, så jag har ingen aning alls vad som kan vara rimligt för tre dagar.

Tänkte att här vet säkert någon:banana:
tacksam för hjälp!

Sv: Inackorderings kostnad privat?

Varför inte helt enkelt acceptera att du får en vänskaplig tjänst utan att du nödvändigtvis måste betala för den??
Rätt som det är kan du ge en sån tjänst tillbaka, till den personen eller till någon annan (modell "skicka vidare").

Inackorderingskostnad varierar en del beroende på var i landet man bor, men runt 150-250:- per dygn är nog ganska vanligt.

Tack för svaret!
Då tänker jag inte helt fel om jag köper för 3-400:- då?
eller är det på tok för lite blir ju bara 100:-/dygn...

Är påskveckan och jag råkar bo där det finns ett jättebra fisk rökeri (men dyrt) så funderar på att köpa gör lax.

Senast ändrad:

Kan bara säga att om JAG, som bekant, hade ställt upp som hundvakt för en bekant utan att vilja ha betalt, skulle jag bli GALEN om denna bekant försökte omvärdera min tjänst i pengar.
Personligen skulle jag dra mig för att göra den personen några tjänster i fortsättningen eftersom jag skulle tycka att det var pinsamt.

Du ska naturligtvis göra det som känns bäst för dig, ville bara ge mitt ett exempel från ett annat perspektiv.
Om summan är rimlig eller inte kan bara du själv avgöra.

VET du att de gillar lax??
Annars blir ju värdet inte riktigt detsamma för mottagaren som för din plånbok:)

Själv skulle jag nog, om jag tvunget ville betala "valfri summa" för någonting, satsa på presentkort på blommor eller annat. Så att mottagaren kan använda pengarna lite mer valfritt.

Jag tycker att du ska tacka för att denne INTE vill ha betalt, och ärligt om jag hade nåns hund i 3 dagar skulle jag skämmas för att ta mer betalt än 100 spänn..

Så antingen ger du henne en hundring och säg "till bensinen åtminstonde" eller "slitage av dej". Annars kan du alltid köpa nått mindre men som alla vet är en snäll grej, blommor tex.

Jag är vigd att hålla med Stintas, om man sagt nej till pengar och får nått för 300-400kr så skämms man ju och undviker att hamna i denna situation igen...

Tack för svaren!
Har aldrig lämnat bort någon hund detta är första gången…
Inte speciellt orolig, hon som ska passa ”Lillan” känner henne sedan valptid och hon har en egen hund av samma ras och i samma ålder, som Lillan leker ofta med
Hon har en stor inhägnad gårdsplan, så dom kommer att kunna busa hela dagen.:D

Har aldrig ens tänkt tanken att man skulle ta ila upp om man köpte en present som ”tack för hjälpen”
Jag har alltid betalt för mig i alla situationer, så det känns helt naturligt att göra det…

Kan inte ge bensin pengar eftersom det är jag som lämnar/hämtar och självklart ska Lillan ha mat med sig.

Nja det där med lax var mest en tanke eftersom jag kommer hem skärtorsdag och lax passar bra på påskbordet och just den här laxen är otroligt god (men tyvärr också sanslöst dyr)
Tror nog de tycker om lax annars kan de ju bjuda på den (vet att de kommer att ha folk påskafton)

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, troligen kommer det aldrig att behövas passning fler gånger, men man kan ju aldrig veta…

En present kan du ju köpa men du behöver nog inte försöka "betala" med den kostnaden. Min djurvakt över påsk (dock ej hund utan betydligt lättare djur som bara ska ha mat, visserligen), ska få ett påskägg har jag tänkt.

helt klart så är uppskattning i ord värt mer än något annat (om man inte ska leva på det då). förklara för hundvakten att du verkligen är jättetacksam och/eller att det bara är att ringa när hon kan tänkas behöva hjälp. ska du köpa något, så köp något litet. en blomma, ett litet påskägg eller något annat symboliskt.

(vill du ändå ha reda på kostnaden så har jag betalt så lite som 100 kr/dag för två hundar i en box, men det var iofs några år sedan. mina vänner brukar få en liten symbolisk summa om vi kommit överens om det, men oftast blir det en gentjänst av något slag)

Senast ändrad:

Ska ut och handla kläder till resan i dag och ska samtidigt se om jag hittar något littet men trevligt till henne (åker på tisdag kväll)
tycker blomma/choklad känns så opersonligt på något sätt får se vad jag kan hitta...

ärsh blommor och choklad uppskattas av mig iaf!
Nu när det är planerings tider, plantera jätte söta blommor i småkrukor som kan stå ute efter ha grott inne i några veckor, skulle jag bli super glad för iaf. :laugh:

Och nu när det är påsk, bjud in dem på en god påskmiddag!:laugh:
Eller köp ett rejält stort påskägg med blandat godis. :D

När jag är hundvakt till vänner och bekanta förväntar jag mig inte att få något, bara en gentjänst. :p

Har hon en egen hund?
Isåfall köp ett gäng hundben till den. Ska ta upp en hund åt en bekant när jag åker hem till norrbotten och vill absolut inte ha betalt för det, sa att de istället om de gärna ville ge något för det fick köpa ett hundben till min hund som fått dela med sig av mattes knä på vägen upp :D

Men du ska inte känna att du måste köpa något. Hon ville inte ha betalt och ett "tack så hemskt mycket" räcker långt.

Samma tanke här, om hon har hund eller liknande, köp ngt till den.

Jag hade en medryttare en gång som inte bara passade min häst hela julhelgen, utan sen dessutom BETALADE för det. Hon menade att hon ju fått ha hästen X dagar extra, och då skulle betala X kr mer. Jag försökte febrilt tycka att hon ju HJÄLPTE mig, så jag kunde åka hem, och hästskrället var dessutom under medicinering och kunde inte ridas etc.

Men nej, hon vägrade ta emot pengarna i retur, jag vägrade behålla dem. Så jag tog dem och köpte något hästrelaterat för det, som hon pratat om att hon behövde/tänkt köpa, minns inte exakt vad, en ridhjälm tror jag. Och den tog hon emot med massor av tack, och alla blev nöjda.

Så något till hennes hund kanske?

Annars gillade jag laxiden, just för det är påsk, och en laxbit skulle du kunnat komma med som 'extra tack för hjälpen och glad påsk' även om du betalat. MEN, framgår det att laxen kostar skjortan så kan det bli fel.

Och som andra sagt, visst kan de bli fel om hon sagt 'vill inte ha betalt' och får en present - men jag tror risken är liten. Jag har gett present, inte eg för att 'ändå betala för mig' utan som TACK för hjälpen, mer än orden sas, och det har aldrig fallit i 'ond jord'. Men då har det varit en mer symbolisk summa, så därför skulle jag akta mig lite för laxen om det sas framgår att den är snordyr (eller mottagaren vet det). Annars så kör på laxen, 'Den här laxen tycker jag är så himla god, och passar ju bra till påsk med, så ville dela med mig och som litet symboliskt tack för hjälpen, det betyder mycket för mig att åka iväg, och att du då ställer upp och inte ens vill ha betalt för besväret'.

Annars en 'presentpåse'/påskägg med tuggben etc till hunden hennes, du behöver ju inte fylla den för just 3 - 400 kr dock, utan gesten mer.

när jag passar så får jag en gentjänst :) i detta fallet så kan du ju köpa ngt till deras vovve eller ngt lite som typ choklad :)

hade jag gärna gjort, men det går inte eftersom jag tyvärr är handikappad:(
Inte mycket jag kan hjälpa till med...

Fast nu har jag tänkt till och hon kommer att få en sak som kostar 250:- MEN inte för mig eftersom den är vunnen (vet hon om och hon har flera gånger sagt att hon skulle bli jättglad om det var hon som hadde vunnit!)
Alltså ett hyfsat värde men 0 för mig:idea:

Varför skulle du inte kunna göra en tjänst åt någon bara för att du är handikappad???

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 433
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 522
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 538
Senast: ako
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 320
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka