Inackorderingen "from hell"!?

M

Mayara

Måste få litet stöd i min misär... Tycker litet synd om mig själv och det får ni också gärna göra... ;)

Varför blir det alltid problem med inackorderingar??

Den nuvarade vi har började med att flytta undan min sadel och träns och sno min sadelhängare... Sedan invaderade hon sadelkammaren med en halv hästsportsbutik, grejer överallt!! Sedan utfodrade hon sin häst med hö hela sommaren så att vi fick köpa hö för första gången på tjugo år! När hösten kom beställde hon två morotssäckar var tredje vecka till sin enda häst. Dessa förvarar hon i vår lilla sadelkammare (gärna framför täckeshängaren) så att det blir ännu mer belamrat. Inte nog med det; hennes "gosse" har sparkat sönder väggarna i två av boxarna i vårt nyrenoverade stall för att han försvarar maten hela tiden. Det blir bara att putsa om väggarna igen till våren. Hon har även fått en egen garderob att ha sina saker i enligt det kontrakt vi skrivit, dock förvarar hon i alla fall sina prylar på andra ställen. Dörrarna till stall och sadelkammare står på vid gavel fast det är minusgrader. Dessutom kan denna person allt och vet allt och tar inte råd eller tillsägelser från någon... MORRR... :devil:

Ursäkta om jag är gnällig! Vi har ett kontrakt som går ut i maj. -Gissa vem som inte kommer att förlänga det!?

Snälla berätta för mig om era värsta inackorderingar/stallkompisar så jag kan känna litet support från andra bukefalister... Mayara

Sv: Inackorderingen "from hell"!?

Nej du, jag tänker i stället vältra mig i din misär och tacka min lyckliga stjärna att jag har undvikit frestelsen att ta in någon inackordering.

Jag hade dock en gång Stallägaren/Hyresvärden "from hell", men det är väl en helt annan historia.

Aja, för att muntra upp dig då.
För länge sedan så hade jag en stall"kamrat" av värsta sorten.
Det var en liten vanskött snorunge som föräldrarna köpt en ung fjordhäst till för att dämpa sitt samvete.
De lämpade sedan in unge och häst i vårat stall och förväntade sig att "de äldre" flickorna i stallet, d.v.s. vi, skulle ta hand om det hela.
Unghästen gick ju inte att rida på, så ungen kom då på att hon kunde vänta ut att vi skulle åka hem och sedan tjuvrida på våra hästar i hagen.
En gång så hade vi glömt en sak i stallet så vi vände och åkte tillbaka, så då fick vi se tilltaget "live" och kunde ta ungen på bar gärning.

Värst var dock föräldrarnas utskällningar av oss för att vi inte hjälpte "de yngre" i stallet, läs var gratis barnvakt och ridlärare till deras ohängda unge.

Nr 1 rider aldrig hästen, sköter inte den, anser att en sopsäck på 5-6 kg hö ska räcka 1 vecka till en c ponny,hämtar hästen utan förvarning fast hon lovat 2 veckors förvarning så man kunde skaffa sällskap knorrar om hyran.

nr2 är rädd för sin egen häst som hon alrig motionerar men ändå ger 4 kg kraftfoder/dag till.Kommer aldrig till stalle, skyller på tex hjärntumör, hästen sparkar sönder stallvägg+ box, vägrar ersätta skadorna.Vill inte lägga pengar på hö utan ge 3 kg lusern till hästen istället(stort vbl)/dagVägrar betala hyra.

nr3 motionerar inte sin häst, slutar höra av sig, svarar inte i telefon utan jag får ta hand om hästen utan att veta om ägaren lever eller ej.kommer en dag å hämtar hästen.Börjar knorra om stallhyran.

nr4 tar hem hästen varje helg så rangbråk uppstår varje gång hästen kommer tillbaka, hästen kan inte rang ordning å bråkar alltid med ledaren fast den aldrig vinner(såna hästar är farliga).Knorrar om stallhyran då hon ansser att hon inte vill betala lika mkt då hon ändå tar hem hästen varje helg.Ringer en dag å säger att hästen inte vill koma tillbaka"hon vägrar gå till er å därför ska hon inte behöva vara hos er, hon trivs inte alls med er".Nämen, undrar varför hästen inte vill gå till baka, kanske för att hästen alltid får bestämma väg när de rider å till å med om den har lust att ridas(jodå ägaren kan minsann prata med henne) :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Hästmänniskor är en mkt "speciell människotyp" har jag kommit fram till... :smirk:
Här är 2 ex:
1: Släpper ut min 25 åriga ponny (som har förtunnade tarmväggar) i en hage fullt med stark gräs (hagen inte använd under sommaren, men klippt så det va långt grönt "färskt" gräs) trots att vi hade tagit upp det på 2 st stallmöten och att det stod med stora bokstäver på whiteboard-tavlan att hon ABSOLUT inte fik gå i den hagen.. Kommer upp runt kl 3 ser min ponny ligga i hagen, hon reser sig upp när jag ropar men går jätte långsamt mot mig. Första tanken som jag tänkte var att hon gick i den hagen,sedan när jag fick in henne i boxen fick hon akut kolik och jag fick ringa vetrinären. Andra tanken som slog mig då var att hon inte skulle klara sig utan att hjärtat skulle stanna på henne! När det mesta har lugnat ner sig så ser jag på tavlan att det står "släppte din ponny i sommarhagen för jag orkade inte gå till den andra,hade brottom.." Nu klarade min ponny sig och den tjejens vistelse blev inte lång i stallet... (hände flera saker)
Nr2: Fick ett utbrott och hoppade på mig, pappa fick dragit bort henne och frågade varför hon hoppade på mig..,jo jag var tydligen mallig över att min ponny är 25 år och lika pigg och fräsh som hennes tävlings ponny och då det pallade hon inte att se, trots att hon bara hade stått i stallet i 1 vecka och det var första gången jag såg henne eftersom jag hade vart på klassresa..men jag hade tydligen berättat det ändå på något konstigt sätt..:confused:

Med andra ord...det är inte lätt..

Den människan kan inte ha varit gammal va? :eek:

Be henne ta bort allt onödigt, anvisa platser och hyllor som hon har til förfogande så får hon väl rensa upp.

Åtföljs inte detta-Varför inte packa ihop allt hennes pick och pack i plastsäckar förutom det som behövs dagligen- och ställa ut på gården. Hon får väl ordna lager på annat håll...Ni hyr ut stallplats, inte lagringsutrymmen. (Som bonus kanske ni blir av med henne-snabbt som ögat)

Peppar peppar så har jag själv haft relativt stor tur med mina inackorderingar. En knepig människa än så länge, bara.

Men det finns snälla inackorderingar också... Jag inbillar mig att jag och hästen är en sådana. Annars håller jag med Taskmört.

Jag tror att en del stallvärdar är för snälla och tåliga ibland för att till sist explodera för en "struntsak" därför att det var det som fick bägaren att rinna över. OBS! Har ingen aning om du är sådan.

Som inackorderad uppskattar jag att värden tydligt och trevligt förklarar vilka regler som gäller, vad jag förväntas göra och inte göra etc. resp tar upp ev problem som jag eller hästen orsakar så att vi förhoppningsvis kan lösa det så alla blir nöjda. Fast sedan finns det väl hyresgäster som inte lyssnar eller vill förstå.

Tyvärr är det så att man måste ibland vara övertydlig.
När vederbörande flyttar in, om vad som gäller.

HAr varit "snäll"tidigare och sagt att vi delar mm, osv men det resulterar ofta i att folk tyvärr "tar över", om man har otur.
Tycker däremot att jag är delaktig i det pga att man varit otydlig, ett otydligt svar blir lätt ja, eller om man inte säger NEJ så blir det ja okså i slutändan.

Efter att varit med om en riktigt obehaglig typ som senare blev hotfull så har jag fått lära mig genom egna misstag.

Numer så kan jag vara utan inackar, men samtidigt är det trevligt att ha sällskap i stallet.
Så jag har som regel att "take it or live it".

Jag har det som jag vill i mitt stall, passar inte det så får man se sig om efter andra alternativ.
Idag har jag 2 st hos mig som det funkar kanonbra med.
Vi har kul, sammarbetar och dem är jättenöjda.

Jag med för det innebär ju att det går att resa bort 1 vecka på sommaren och ha passning på sina egna utan att vara orolig

Tja...

Hästen måste ha egen hage eftersom hon behöver mer hö än de andra dagtid. Det hade jag inget emot, MEN hon måste givetvis ha torraste/största hagen. Nu har hästen börjat bli orolig inne (enligt ägaren) och då vill hästen ha tillbaka sin box som hon hade förra året. För det har hästen faktiskt sagt till ägaren. Att det står en annan häst där nu skiter väl hon i??
Det är för trångt vid hennes fodertunnor (7 st + diverse tillskotts-burkar) så hon ville ha dem på stallgången istället...
Sadelkammaren...hon måste givetvis ha mest plats eftersom hon äger EN av sex hästar. Hon NÅR faktiskt inte upp till en av sina hyllor och flyttade helt enkelt sina saker till en av mina hyllor. Kanske ska tillägga att hyllan är ca 1,60 och vi är båda två nästan 1,70...
Dessutom är hon FLAMSIG, tjötar hål i huvudet på oss andra och lånar våra saker utan att fråga/lägga tillbaka dem igen.

Känns det bätttre? :D

Har inget eget stall men står i ett kollektivstall.
Den värsta vi har haft hittills är en tjej som köpte en treårig hingst, som hon misskötte, mockade knappt, borstade aldrig, vågade inte rida eller hantera den, lät den gå tills skorna trillade av eftersom den var svårskodd och ändå inte reds, dessutom betalade hon alltid stallhyran väldigt sent...det bästa av allt är att hon hade väldigt mycket åsikter om hur vi andra skötte våra hästar, min shettis var tex vanvårdad för att han inte reds/kördes så mycket...

Annars har vi precis fått in en ny hyresgäst som inte har någon hästvana alls i princip...varför köper man häst då?

Det är ju upp till var och en om man överhuvudtaget ska ha någon inackordering.
Men om man nu ska ha det får man nog säga till redan innan inflyttningen osv.,
ge tydlig och klar information om hur stallet sköts, vad som gäller, sätta upp regler osv.
Om inte reglerna sköts - åker man ut.

Har du försökt prata med människan för det första?
Du måste sätta en klar gräns med vad som är okej och vad som inte är okej.
Berätta vad som gäller, det är ju ditt stall - eller?
Hon måste ju kunna respektera att alla har sin plats i stallet, med sina saker.
Annars får du ju helt enkelt slänga ut henne, eller så får du väll helt enkelt
"hota" med att hon åker ut om hon inte sköter sig och ser efter var hon har lagt sina saker.

Inte_Ung skrev:
Nej du, jag tänker i stället vältra mig i din misär och tacka min lyckliga stjärna att jag har undvikit frestelsen att ta in någon inackordering.
Jag med :D

Har ett fint litet stall ståendes tomt just nu, trots att här kommer folk nästan varje vecka och knackar på och frågar och bönar om stallplats.

Har t.o.m. blivit utskälld :rofl: för att vi har både lediga stallplatser, ridhus, bokskogen direkt inpå m.m. och ändå vägrat att hyra ut, när folk kommit och frågat. Precis som om utskällningen skulle göra oss villigare... :angel:

De enda jag kan tänka mig hyra ut stallplatser till numera är islandshästar, då vi har det själva. Där har det faktiskt fungerat bra för det mesta. Men eftersom många isl.ägare här i Skåne har egna stall eller tycker det är för långt att åka 20-30 minuter till stallet står boxarna tomma för tillfället och får så göra tills det dyker upp några trevliga människor med dito islandspållar.

TACK för alla uppiggande svar!! Jag känner mig redan bättre och inser nu att jag kanske har det ganska bra i alla fall... He, he :D Skämt åsido, vi har verkligen försökt att prata med henne och tala om vad som gäller. Redan från början. Kan väl hålla med om att en del saker kanske man skulle ha påpekat direkt, som det med förvaringen, men man vill ju "ta det litet lungt i början" så man inte framstår som den bitch man är redan från början... ;) Vi har ett kontrakt som är klart och tydligt skrivet på "ren svenska", men människan är tydligen inte läskunnig heller... :devil:

Ni som fick stallet söndersparkat, fick ni någon ersättning?

Mayara

Inte_Ung skrev:

Har varit inneboende i några olika stall tidigare och kan bara hålla med nu när jag har eget litet stall med två boxar. Har just plockat bort och sålt inredningen i det andra stallet för att bygga om det utrymmet till verkstad. Jag behöver bara två boxar och vill inte på villkors vis ha några inackorderingar!
//marti

När jag jobbade med hästar konstaterade dåvarande arbetsgivaren (som hade inackorderingar) "det är f*n som att vara prostituerad, att ha folk rännande bittida och sent med den ena konstiga idén efter den andra".

Kan inte annat än hålla med, jag är inte förtjust i att stå inackorderad hemma hos någon....

Hm, menar du att det är att vara "prostituerad" att behöva ha eller att vara inackorderad? Och visst är det så att det är skönast att få ha sitt eget stall - och att få ha det ifred dessutom! Det dröjer nog innan vi tar in en ny inackordering. Tänkte från början att det skulle bli litet extra klirr i kassan, men det blir bara massor av negativ energi... MVH Mayara

Moniq skrev:
Har t.o.m. blivit utskälld :rofl: för att vi har både lediga stallplatser, ridhus, bokskogen direkt inpå m.m. och ändå vägrat att hyra ut, när folk kommit och frågat. Precis som om utskällningen skulle göra oss villigare... :angel:
Visst är det underbart när man blir utskälld?
Jag hyr ut två stugor som bostäder.
Jag har två villkor: ingen rökning alls på hela gården, varken inne eller ute, och ingen hund.
Gissa om hundägare har givit mig avhyvlingar, liksom även rökare.

Bäst var: "Men det fattar du väl att en sådan stuga ju är helt perfekt för en hundägare, så du måste ju vara helt knäpp som inte tillåter hund i den. Vart skall vi hundägare som vill bo på landet bo då tycker du?"
Jag svarade: "Jag förstår att den vore perfekt för er, men jag vill i alla fall inte ha hund på min gård, och var ni skall bo är inte mitt problem utan ert. Ni får väl köpa något eget hus på landet."
På det så fick jag svaret: "Men det måste du ju förstå att vi inte har råd med, så dyra som hus är där."

Vad svarar man på det?
Att försöka skrika och bråka sig till en stallplats/ett hyreskontrakt är ju inte direkt den bästa taktiken.

Ja så folk kan vara. Ibland tror jag att vi är bland de få normala och alla andra knäppa, eller så är det tvärt om... :D :p :D

Se det positivt..Inte långt till maj månad.. ;)

Vi skulle aldrig ta in inackorderingarnas ägare..nä du.

Alla våra rutiner skulle ju bli söndertrasade av folk som springer in och ut, fodrar "extra" bara sin häst, ska ha täcken hit och dit, gnälla över att höet är för dammigt/för grönt/för gult/ för kraftigt/för dåligt.

Sen ska ju inte deras häst gå med den eller den.
Den ska va inne då och då.
Den ska hit och dit.
Stå i den boxen men den fölmärren ska inte stå brevid.

När vi har fölningar så tar dom med sig halva Europa för att titta.
Längst ner på skalan över otillåtna hästar är ridhästar med nyblivna ägare...

Bäst att hålla sig undan.
Vi har alltid fullt i boxarna när någon frågar om dylik uppstallning.. :D

AM

JAG har haft inackordering from HELL!! Hon hade nio hästar hos mig. Liten lista på vad hon gjorde:
*snodde mittt foder och halm
*Fimpade på gårdsplanen (jag röker själv, så det finns askfat)
* Bytte inte till vinterdäck så jag fick ta hennes hästar vid snö
* Betalade inte hyran
* Hade sina hundar lösa på gården, de bet svansen av en katt, och dödade en tupp
* Vägrade låta sig avhysas
* När jag tillslut ringde polisen, och hotade med att beslagta hennes hundar när de var lösa på min tomt (ja, det får man enligt polis) så anmälde hon mig till djurskyddsinspektören för läckande gödselplatta eller nåt

Nu har jag inackordering from heaven istället... Allting funkar, och har gjort i snart 1 1/2 år... hon har 6 hästar i stallet.... och det bara flyter...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka