Inackorderingen "from hell"!?

Sv: Inackorderingen "from hell"!?

Jag skulle kunna skriva en hel saga om allt konstigt folk som stått i vårat stall.

Det är inte många personer som ställt till det men de har å andra sidan gjort att vi måste göra oss av med dem på ett eller annat sätt.

Nästa nr av stallmagasinet tror jag... är vi med i artikeln om Snåla hästmänniskor.

Där handlar det om prakt exemplaret, jag skulle kunna hänga ut personen i fråga offentligt då han ännu är skyldig oss en stor summa pengar.

Men historien börjar en vår om att en cponny SV A utbildad i hoppning med vinster. Mao en mkt fin ponny som jag verkligen gillade, trots att jag inte är hoppinriktad.

Hästen fick stå i vårat stall endast pga av att den var under försäljning då köpet gått tillbaka o de då stod utan stallplats.
Annars vill vi bara ha intill boende folk så man kan lösa ev krissituationer så snabbt som möjligt, då det är en bit från storstan.

Hästen var som sagt till försäljning igen och gick ihagen med de andra utan problem, när det närmade sig sommarbete så flyttas alla hästarna över till sommarhagen, de som inte ska gå på bete tas in på nätterna enl ök.

Ägaren visste om att betessläpp skedde den dagen då lappar satts upp i stallet 2 veckor i förväg.
NOTERA att sommar hagen har sämre grässorter än vinterhagen de gått i. Hagarna har varit shettisbeten i över 7 år och INGEN har drabbats av fång. Fångkänsliga ponnyer har gått här utan problem innan.

På kvällen efter släppet ringer vi ägaren o frågar om hästen skulle in eller om den skulle vara ute. Den skulle in.

Dagen efter ringer han o ville prata. Jag gick ner till stallet o jag rentutsagt fick en utskällning om att jag släppt henne på bete. Då han nämnt att hästen kunde få fång eftersom det var en ponny. Han hade tydligen nämnt det i samband med att de kom, men eftersom det bara var tillfällig inackordering hade jag tydligen inte noterat det. Att jag påpekade på lappen som han inte kunnat missa , att det var en del av hans ansvar att hålla utkik efter nyheter på tavlan, brydde han sig inte om.

Stackars ponnyn fick gå i vinterhagen som var på tok för gräsrik om så även för en stor ponny-OM DEN NU HADE LÄTT FÖR FÅNG.

Jag frågade om hon hade drabbats av det förut, men nej. Men Korn skulle de proppa i henne ca 4 kg o 2kg hö.....låter skumt. trots att hon inte reds.

Vi åkte iväg på semster 2 veckor. Väl hemma har denne ägare försökt vända alla inackordeingar mot mig/oss då hästen vid försäljning vet beiktning var halt på ena fram.

Anledningen var för att jag släppt henne på bete o de hade rejsat så mycket o hon hade dragit av skon o stukat sig, faktum är att skon inte stt på när jag ledde henne till sommarhagen. Nåja.

När jag påstod det sa han att han hade kollat i vinterhaarna men inte hittat, NEJ tror f.n det! I 80 cm högt gräs, samt bara vid grinddelen dvs han kollade 4/50 delar av hagen (bevis från en annan inackordering som hjälpte till lite o leta)

Då han inte lyckats vända de andra mot oss drog han till med att vi kunde bli betalningsskyldiga för uteblivet köp samt tyckte att det var ren misskötsel av stallet o hästarna med för få fodringar o för mycket tid mellan fodringarna(osv det då det var gräs i hagarna o ljust till 9 på kvällen), att jag förklarade att hästarna dissade höt i boxarna vid insläppet var inget han brdde sig om.
Visst missköter vi allt om der ryktas att vårat stall låter hästarna vara hästar, med fina hagar o jättebra skötsel i övrigt.

Vid det här laget var han skyldig oss 7000 kr i utebliven bet.

Min mamma som fick ta den hårda biten att kräva honom på pengar, var ju lite skraj då personen i fråga var stoor som ett hus o med en iskall blick.

Tillslut hade vi inkasserat den summan, men tiden det tog bäddar ju för nya hyror...

Hösten kom o mamma tyckte synd om ponnyn som gick ensam inte ens en hästa i närheten att titta på ,i våran sjukhage som inte har gräs, vi skulle då stödfodra och helt plötsligt skulle vi släppa in, ta ut o mocka o fodra. Vi var fortfarande sommarlediga och jobbade med målning av stall etc.

Mamma hade lite försiktigt nämnt att ponnyn var understimulerad o olycklig i sin situation. Mannen ifåga sade sig då ha longerat ponnyn 30 min varanan dag sent på kvällen. Vad han inte visste var att mamma har verkstan brevid ridbanan o micklade med bilen i 2 veckors tid från 6-01 på natten o kan inte missa att någon är på ridbababn. Men hon ville inte sänka honom så lågt, han fick våndas över att han ljugit i stället.

Några veckor senare stod deras transport framme o det packades. Vi gick ner o frågade omde skulle tävla. Skall nämna att dottern var i stallet lika sällan o sa varken bu eller bä.

Nej inte tävla, de sa INGENTING de tigde. Tills mamma ställde fler frågor, då säger dottern uppgivet: Vi Flyttar! Pappan hade inte mage själv att säga det.

Betalning skulle han komma med dagen efter.

Sure Bellman- 2 år sen o inga pengar sedda.
MEN SKÖNT att slippa människorna!

En annan vi har i stallet ligger på gränsen.... en grej till o denne får packa sitt pick o pack. Inget jag kan ta nu men allt denna person påpekar är ett slag i ansiktet varje gång.

VARNING FÖR BARNLÖSA 40 ÅRIGA DAMER SOM KÖPER PONNY UNGHÄST!( Konstigt nog är det en vanlig åkomma) Att ha en häst som ett substitut för barn är farligt o jobbigt i den bemärkelsen att det går till överdrift. Tyvärr dyker inte symptomen upp omedelbart utan kommer smygandes.
Denne säger att hon litar så på oss o så, men snokar i allt vi gör..

Så kan det gå när man ska vara SNÄLL o ge stallplats till någon man ej tycker passar in, för det är faktiskt mest det hänger på, att skaffa inackorderingar med samma värderingar o ett sunt förnuft. Inget daltande som går till extrem överdrift.

hoppas jag inte trampade på någons ömma tå om 40åriga damer o dess ponnyer.

Det är bara bita i det sura äpplet o leva med de som går och skicka iväg de som inte passar in för det är trots allt ditt "hem/jobb" som du ska trivas i/på... BASTA!

Senast ändrad:

Det här är ju inte klokt!! Gissa vilken typ av person det är vi har problem med??!... 40-årig ensamstående och barnlöst fruntimmer som inte har någon annan än sin "bebis" att skämma bort! Detta är allstå ett välkänt släkte? Fy fan (sorry) att vi inte fattade det? Varningsskyltar borde sättas upp. -Kanske kunde det informeras om dem på "Anslagstavlan" i TV! :devil: Mayara

Ja, Dessa :devil: -la 40-åriga kärringar utan barn som skaffar djur som substitut!!!

Hade min häst inhyrd i ett nytt stall för 2 år sedan och det var även för stallägaren nytt att ha inhyrningar....vi var från början 5 stycken inkl. stallägaren son.
Allt funkade bra i början tyckte de flesta...men sedan...
En tjejs häst blev sjuk och då började nog terron..den här kärringen ansåg att hon visste mer om hästar och djur än vad alla andra kunde även veterinärerna.
Slutade med att den här tjejen sålde hästen och slutade med hästar.
Sen var vi 4 kvar.
Då började hon både fjäska och vara elak mot stallägarens son.
Hon var ca. 40, han var 12 år.
Antigen var hon snäll o skulle lära honom allt eller så bråkade hon med honom och kallade han föra bög, fjolla m.m.
Sen fick jag höra att jag var otrogen med mot min sambo med allt o all för det visste hon.
Och så mobbade hon den lilla tjejen och hennes mamma, slutade att hon fick flytta!

Mera hon gjorde:

Överfodrade sin häst och överdoserade våra när hon hade fodringen...
Gick promenader med sin häst, och tyckte vi oxå skulle göra det för att det var synd om våra hästar att de hade så dåliga ryttare...gick själv endast med sin för variation hette det...
Bråkade om alls privatliv som hon visste allt om...
Gömmde grejer för oss och annat...
Stal hö från grannstallet för att det tyckte hennes häst bättre om...
Vägrade avmaska när vi andra gjorde det och släppte ändå över sin häst hos oss...
Vi fick inte ha broddar i hagen men hon fick ha blindbrodd...för hennes häst sparkar ju inte...
Hästen sparkade både henne, hovslagren, våra hästar och sönder sin box...
Attackerad med strukna öron i hagen om du kom in då de åt...eller han åt...som han gjorde jämt..
Och allt annat djävulsskap hon kunde hitta på...har massor kvar men orkar inte skriva om det :devil: -la ASET mera!!!

Inte speciellt smarta människor som börjar skälla ut en för att man inte vill hyra ut. :crazy:
Du får helt enkelt be dem vända hemåt å bygga sitt eget ridhus å stall :devil:
Själv kommer jag inte hyra in ngn mer, avskräckt. :eek:

Äsch då, jag har hästar istället för barn(mina hästar är mina barn) men jag behandlar mina hästar som hästar å inte som människor.Fast jag är inte 40 heller ;)

Chivita skrev:
Ja, Dessa :devil: -la 40-åriga kärringar utan barn som skaffar djur som substitut!!!
Idioter finns i alla åldrar och kön, så tänk dig lite för hur och vad du skriver, tack. I "mitt" stall är vi 3 ca 40-åriga kärringar utan barn (jag 38 år, de andra 40+) med varsin häst. Jag känner flera tjejer till i motsvarande situation. Vi har alla haft häst i minst 10 år. Flera av oss är alltså inne på häst nr 2 eller 3. Tror inte någon av oss har hästen som substitut. Föräldrar brukar normalt sett inte sälja eller avliva sina barn, även om kanske viljan finns ibland. Det jag däremot har svårt för är bortskämda och snorkiga ponnyungar som jag har delat stall med ibland tidigare. I extremfallen vill ungen dessutom inte ha ponny, men morsan i 40-års åldern vill det. Ungens frustration går ut över omgivningen och ponnyn i synnerhet när morsan inte ser.

Men visst kan man ha olika uppfattning om hur hästar ska skötas. I regel tycker varje hästägare att h*n vet bäst. Ibland stämmer det, ibland inte.

Ett svar riktat till alla er som säger er ha eller ha haft hemska inackorderingar.
Jag undrar om det inte är ni som är tokiga och inte era inackorderingar. Om de är så hemska som ni säger - varför får de stå kvar? Ni har väl kontrakt med uppsägningstid från båda parter?

Själv skulle jag aldrig acceptera de beteenden som ni beskriver, antagligen måste ni bete er lika knasigt själva för att stå ut med det i ert eget stall.

Jag har bara haft två inackorderingar, båda trevliga. De enda "olater" de lagt sig till med är sådana som jag själv tillämpar (exempelvis att inte alltid sopa undan i stallgången).
För barn gäller ju principen att de gör inte som man säger de gör som man gör - det brukar gälla för vuxna också.

Varje gång jag läser om inackorderingar så blir jag mer och mer övertygad om att jag ALDRIG skall ha några. Samma sak när jag läser om vissa som gnäller på stallägare.

Vore jag dig skulle jag nog be min inackordering välja, antingen följa kontraktet eller flytta.

Jag kan bara tala för mig själv, och jag har avhyst, men det är ingen enkel process..... Om personen vägrar flytta, som i mitt fall eftersom hon hade svårt att få tag i 9 nya boxplatser...

Jag får inte rätt och slätt släppa ut hästarna vind för våg.. Vad gör man när hästarna står kvar? Vad tror du polisen gör? Jo hänvisar en till rättsprocess, hur lång tid tror du det tar?

I värsta fall kan det röra sig om ett år....

Äsch vad jobbit, jag råkade trycka på skick fast jag inte skrivit klart, sen skrev jag värsta långa å nu är det borta bara för att det tog längre än 15 min o det inte går att ändra.

Vad jag kortfattat ville säga är att det finns många vettiga hästmänniskor med sunda tabkar kring hästhållning. Men när det går för långt som i vårt fall med 40 åringen så finns det gränser o de är nådda för länge sedan.

Att ringa mitt i natten o klaga på att höt är dåligt... hmmm
Hon har en analys alla har fått det i stallet, det är hygieniskt o väldoftande.
Inte ens jag klagar trots att jag är nitisk... ringa Mitt i natten.... :mad:

Sen så skrev jag att Idag är vi jättenöjda med våra inackorderingar o hoppas att de fortsätter att trivas med oss.Bara en person då.. :mad:

Att man som stallägare får lite ris ibland ökar ju bara viljan att göra det bättre, för du får mycket tillbaka från de andra.
Men även här finns det gränser, att bara komma och säga att jag vill att ni gör min box större!- Eh? :confused: (alla boxarna är mått godkända efter häststorlek, så det finns inget att klaga på enligt oss, vi kan inte göra mer)

Dessutom har vi en budget vi måste hålla oss inom annars måste vi ta ur egen ficka och så ska det inte vara. :banana:

Men har du inte skrivit kontrakt på att du får säga upp henne om det inte skulle funka?Brukar man inte bara ha några månader uppsägningstid då man säger upp ngn?Låter helt sjukt med folk som vägrar att flytta :crazy: Hon får väl inse att hon inte kan ha så många hästar om hon inte får ngn ny stallplats å sälja några, så måste vi vanliga dödliga göra :smirk:

Inackorderingar kan vara ett problem...
Vi har fyra hästar inackorderade hos oss, och det är inget problem.
Tre gulliga tjejer med sina hoppållar.
Fungerar för det mesta smidigt :).

Jodå, kontrakt fanns och jag kunde påvisa att reglerna inte fungerade, men vad gör du när de vägrar flytta? Du har inget skydd.

Du får inte kasta ut hästarna, eller vägra henne komma dit...

Då är det en rättsprocess, polis mfl. Jag hade kontakt med en jurist i slutet, och efter många hot, så flyttade hon till slut....

Hon var inte vanlig dödlig, hon var förmer än andra......

Lahtel skrev:
Ett svar riktat till alla er som säger er ha eller ha haft hemska inackorderingar.
Jag undrar om det inte är ni som är tokiga och inte era inackorderingar. Om de är så hemska som ni säger - varför får de stå kvar? Ni har väl kontrakt med uppsägningstid från båda parter?

Själv skulle jag aldrig acceptera de beteenden som ni beskriver, antagligen måste ni bete er lika knasigt själva för att stå ut med det i ert eget stall.

Jag har bara haft två inackorderingar, båda trevliga. De enda "olater" de lagt sig till med är sådana som jag själv tillämpar (exempelvis att inte alltid sopa undan i stallgången).
För barn gäller ju principen att de gör inte som man säger de gör som man gör - det brukar gälla för vuxna också.

Eller så är vi helt enkelt för snälla?? Eftersom tjejen i mitt fall inte alltid har varit så här utan det började när vi fick in två nya tjejer så ville jag ändå ge henne chansen att ändra sig.

Skulle inte förvåna mig om jag vet vem detta är. Finns nämligen en kvinna här i Skåne som satt detta i system. Hon kommer ursprungligen från mina gamla hemtrakter och jag har hört minst 2 stall tidigare som blivit "blåsta" på liknande sätt som du berättar.

Ja, det kanske är denna kvinna, kan säga att hon stått på ett kloster i skåne en gång i tiden, innan hon stod hos mig...

Hon har oxå hållt till i sjöbotrakten...

Som en något desillusionerad stallägare så måste jag säga , Vad skööönt att hitta denna tråd och få veta att man inte är ensam om att ha haft problem med en del inackorderingar.

För varje år så blir våra uppstallningskontrakt allt mer heltäckande och informationen om regler vid inflytt alltmer tydliga. Ändå så står man plöstligt där med en "Barbie" matte, och jovisst är det så, oftast brukar dom vara medelålders och barnlösa med hästen som ett slags surrogat för barn.

Som stallägare borde vi mycket mer än vad som görs idag be om referenser ifrån föregående stall innan vi tar emot någon ny inackordering.

Vill som avslutning säga att dom allra allra flesta inackorderingar är bra att ha att göra med.

Hallå där! Pecis samma sak har jag kommit fram till; att man alltid ska be om referenser. Kan de inte lämna några - forget it! I det här kontraktet har vi verkligen försökt att täcka upp allt, men uppfinningsrikedomen hos inackorderingen överstiger tydligen våra fantasier över sånt man kan tänkas råka ut för. En del saker tycker man är så självklara, men inte då! T.ex. att man stänger alla dörrar till kalla och oisolerade utrymmen när det är minusgrader... Eller att man följer den foderstaten som bestämts... Eller att om foder ingår i hyran är det inte samma sak som "fri tillgång"... Eller att man stänger dörren till sadelkammaren...

Sedan måste jag bara få berätta det senaste... Visste ni att man inte kan ge hästen maten om inte klockslaget för utfodringen står på foderpåsen...? T.ex. "frukost" eller "kl. 12.00". Även om det bara finns två påsar med exakt samma mängd hö i dem...? Det är tydligen någon ny Förordning För Främjandet Av Hästägare Med Mycket Litet Annat Att Göra som Jordbruksverket tagit fram.... Och skulle man ge hö ur fel påse måste man lägga över kvarvarande hö i "rätt" påse innan man kan utfodra, annars vetifan vad som händer! :devil:

Konstig människa det där :crazy: En jag hyrde in häst hos hade på kontraktet att hon kunde förbjuda folk att beträda hennes egendom fast de hade häst där, sedan förbjöd hon tjejen som skulle köpa min häst att beträda hennes egendom, hon fick alltså inte ens hämta sin egen häst :crazy: (Det gjorde hon bara för hon var sut att jag inte sålde hästen till hennes kompis men hur konstigt funtad får man vara iskallen egentligen, man kan ju inte hålla på att hota folk när de vägrar sälja hästen till en)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka