Inackorderingen "from hell"!?

Sv: Inackorderingen "from hell"!?

Du får väl säga ifrån?

Jag har fyra hästar inackorderade och det funkar utmärkt bland mina tävlingshästar.
Min sadelkammare får dom inte vara i utan har en egen och så finns det stenhårda regler som de vet att man bara följer utan att tveka.

Jag har ALDIG några problem med dem.

För det första: Vilka hemska människor som ni haft inackorderade! Det finns verkligen människor till ALLT :eek:
Förstår er frustration.

Jag har själv aldrig haft ett eget stall och därmed heller inga inackorderingar... utan är alltså själv en inackordering med min häst.
Jag har varit i 4 olika stall med min häst. I princip samma problem överallt! Överenskommelse... olika viljor och tycken om vad "städat" är osv. Men i det stora hela har det fungerat okej!

Jag längtar efter eget stall för att inte behöva vara så förbannat NOGA med allt! *Missförstå mig rätt nu*
Men så länge jag står i ANDRAS stall så försöker jag så gott jag kan "lyda order" och göra som stallägaren/de andra tycker.
Tror inte att någon har något ont att säga om mig när jag stått i deras stall, förutom kanske lite slarv nån gång... (pga att jag ÄR slarvig, stressad, glömsk).
Jag respekterar att jag står i andras stall.

Men jag längtar efter eget stall så att man KAN lämna stallgolvet OSOPAT och inte behöver bry sig om några höstrån hit o dit och spån på golvet.... :p Sadelkammaren kan vara lite upp o ner emellanåt... :D
Jag är trött på alla pedanter! Blir jättestressad av det.
(men läs ovan: jag accepterar och respekterar det så länge jag måste hyra plats hos ngn annan)

Just nu står jag hos den jobbigaste stallägaren någonsin... suck... Men hon är snäll! :smirk:

jag vet en herre som nog lyckats med det mesta när det gäller att skrämma bort sina inackorderingar. har ca 30 st hästar i sitt stall och han väljer ut sina offer som skall sättas på plats. oftast barn och yngre tjejer. då är han på dom om allt och inget, trots avtal så kastar han ut folk på stört ifall det inte passar. en tjej kom till stallet och hittade sin häst lös på stallplanen, nu var minsann hon och hästen portad! han har piskat barn med ridspö, och hästarna har fått så mycket stryk vid fodringar in/utsläpp så han har flera polisanmälningar på sig. har även egna hästar som han har till trav och kör sönder systematiskt. förut var han expert på dressyr, och då var det de skarpaste betten, sporrar, spö och inspänning som gällde. till slut såldes hästen pga "lynnesfel"... han skulle även ta patent på en uppfinning i form utav en pigg som man sätter på insidan av sadelgjorden under magen föratt hästen ska höja ryggen.. ingen bra representant för akademisk dressyr direkt. så vsst kan man påstå att hästmänniskor är lite speciella:)

Chivita skrev:
Ja, Dessa :devil: -la 40-åriga kärringar utan barn som skaffar djur som substitut!!!
Tur att jag lyckats producera tre ätteläggar :D , jag som är ponnyägare och 40+...

Har stått i två olika stall innan vi hittade vårt eget ställe, det första var kaos... 7 familjer 11 hästar, det var aldrig något annat än tjafs. I de flesta av familjerna var det barnen 10-18 år som hade hand om hästen och föräldrarnas insats var att tuta utanför stallet... :devil:

I stall nr 2 var vi den enda inackorderingen, underbart lugnt och skönt.

När vi sedan flyttade till vårt egna ställe behövde vi ett sällskap till halvblodet och lovade då en kompis som skulle sälja en ponny till en familj att ponnyn skulle få stå hos oss under en övergångsperiod medans vi letade ponny/häst och ägarfamiljen byggde stall. I överenskommelsen ingick att min dotter skulle rida till ponnyn 2 dagar i veckan som hjälp till den nya ägaren. De skulle stå för alla kostnader och även betala min dotter för hennes jobb. Vi fick till att börja med tvinga av dem pengarna...Ponnyn fick kolik på julafton när vi hade huset fullt med släkt, tror ni de (ägarna) kom? Icke då, där gick vi med ponnyn och blev tvungna att ta ut veterinären, de betalade fakturan i tid alla fall. Droppen var när ägarfamiljens dotter blev sjuk och föräldrarna tyckte att jag kunde mocka/sköta/göra matpåsar så att de skulle slippa åka, till saken hör att även vi var däckade i flunsan...Då fick de flytta omgående fast att deras stall inte var klart, de ställde då ponnyn hos min kompis som de köpt av. Själv åkte jag till en (ö)känd :angel: hästhandlare/uthyrare och hyrde en b-ponny som sällskap fram till sommaren...

Nu har jag haft mitt egna stall i snart fem år och det är så himla skönt, jag och mina två ponnier går här och bara njuter av lugnet :love: .
//marti

1. Konsekvent, kort och lättfattat övergripande kontrakt.
2. Löpande info och öppen/rak kommunikation så händer aldrig -ALDRIG detta, ty problemet försvinner lika fort som det uppdagas.

Har också lyckats att producera några ungar så jag ramlar väl utanför skräcködle stämpeln hoppas jag. Är inackorderad hos min gamla ridlärare vi är 5 tanter där varav 2 barnlösa +40 och nu när ni säger det så........ :angel:
På det hela taget så funkar det jättebra,alla följer reglerna som finns med lite missar då och då bara. Lite dement blir man efter 40 :o
Kolla referenser innan något ny kommer hos oss släpps ingen in som ingen känner på något sätt o vänster.
Ni som hyr ut behövs ,alla har inte möjlighet att köpa eller hyra ett eget ställe och jag som är lite grön behöver kunnigt folk omkring mig som kan hjälpa mig.
Så dra inte oss inackorderingar över en kam vi kan vara till nytta och nöje också ibland. ;)

*lånar knapp*
Hoppas det inte låter som jag är en självgod liten snorunge nu men jag måste ändå slå ett slag för mig själv och större delen av de trevliga inackorderingar jag stött på genom åren...
Jag har ju själv bara varit inackordering (förhoppningsvis en av de bra... :cool: ) och har alltid strävat efter att i möjligaste mån underlätta för stallägaren. Å andra sidan, även fast jag försökt vara den exemplariske inackorderingen måste jag säga att åtminstone min första häst (blev inte långvarig, endast några månader på foder) inte höll med mig. Den stackaren som ägde stallet fick kämpa med den där ouppfostrade, gula faran. När sommarlovet kom och jag hade lite mer tid över bestämde jag mig för att nu skulle stallägaren inte behöva bråka med hästen. Sagt och gjort, upp klockan sju på morgonen, promenera till stallet och släppa ut gula faran på egen hand. Och i slutet av sommaren flyttade hästen eftersom jag hade skadat mig för mycket under min tid som fodervärd för att vilja ha kvar honom.

Med nuvarande hästen har det hittills inte varit några problem. Jag har nyligen flyttat till ett nytt stall så vi får väl se hur det blir framöver. Men jag minns i gamla stallet då vi hade några skräcködlor som totalt förstörde den fina stämningen och praktiskt taget höll på att köra slut på vår underbara, supersjyssta stallägare! :mad:
Det kan jag säga, det var nog första gången jag verkligen kände mig mordlysten! Så mycket som vår stallägare ställde upp för oss inackorderingar ansåg jag det som vår heliga plikt att i största möjliga mån underlätta arbetet i stallet. Själv litade jag så fullkomligt på stallägaren att h*n fick fria händer med min häst. Pållen kräver iaf inte så mycket mer än lite mat och kärlek.

Men som sagt, skräcködlorna fattade ganska snart att hur mycket de än försökte skulle de aldrig komma till den punkt då just de fick styra och ställa hur de ville i stallet och drog på egen hand, TACK GODE GUD! :bump:

Jag kommer nog alltid att anse det som min plikt som inackordering att underlätta arbetet för min stallägare eftersom de har nog så mycket att göra ändå, utan att man ska komma och lägga sten på börda. Jag vet också att de flesta inackorderingar runt omkring mig känner på samma sätt och det gläder mig oerhört!

(Fotnot: Jag flyttade från mitt förra stall just för att underlätta för min ganska utbrända stallägare som nog helst av allt hade velat skippa det här med inackorderingar helt och hållet men var för snäll för att vilja säga upp de av oss som stått där så länge.)

bra svarat!!

Jag är ochså en inakodering,fast jag sköter allt själv i stallet. Min stallägare verkar då vara nöjd med mig och hästarna :D
Vi skottar tom gården nu när de varit sådant oväder för h*n jobbat,jag krattar gården och vägen ner till hagen efter vinterns hörullande håller rent på stallgården och i stallet.
Att sedan stallägaren har sin aideer är det bara att lee åt och gå vidare.

Har stått i tre stall tidigare och ja man har ju varit med om de mesta och hört det mesta så nu när jag är själv känns det underbart men visst saknar jag stallkompis ;)

Så ni som har stall ni behövs för oss som inte kan skaffa ett eget stall!!

Vi har det snarare tvärt om. Stallägare from Hell eller vart dom nu kommer från.. :devil: :angel:

Eller så kan man göra som i vårt stall. Prata bakom ryggen eller hänga ut offentligt på den vita tavlan i stallet... *ironi*

Pja, vi har en del i vårt stall:

Nr1: Familj där dottern hoppar nästan varje dag, utan att värma upp och på stenhårt underlag. Hästen vägrar ut sig på tävlingar och slänger av ryttaren. Ingen dressyrridning.
Nu står hästen med kotledsinflammation i båda fram :crazy:

Nr2: Familj där dottern träffat en pojkvän och nästan aldrig rider numera. Rider ca 1-2 ggr i veckan och hoppar då oftast, utan att värma upp eller kolla underlag. Åker och tävlar och blir fly förbannad när hästen vägrar ut sig :crazy:

Nr3: Kvinna som vill ha två hästar men tycker det är för dyrt. Löser detta genom att ha femtielva olika medryttare. Vill inte ta sina pass utan lejer ut dem till sina okunniga medryttare eller försöker sälja dem till oss andra men vill inte betala något.

Nr4: Kvinna som alltid kommer jättesent, efter hästarna kvällsfodrats och rider sin halta häst som blev utdömd för länge sedan.

Nr5: Kvinna som helst skulle vilja linda in sin häst i bomull och gömma den i en garderob. Hästen tål inget, kan inte ha grimma i hagen eller gå med någon annan häst p.g.a att den kan skada sig då. Att den är allmänt ouppfostrad och biter förbigående hästar tycker inte hon gör något. Kvinnan tycker också att hon ska ha en hel del fördelar som vi andra inte har.

Pja, det finns ju en del :angel:

Hade min häst hos en "kompis" på lösdrift.
Hon tyckte det var SÅÅÅ mysigt med hästar vid hennes hus.
En islandsvallack som hon hade vågade hon inte ens rida för han var så "nervig".
Helt plötsligt köpte hon en unghäst!!!! Hon har absolut ingen erfarenhet av unghästar. Hon ser inte ens skillnaden mellan olika gångarter "det är ju så många ben att hålla reda på". :crazy:
Sedan skulle hennes dotter ha en shettis.
"Det är så trevligt när det ser ut som en riktig hästgård"

Så för henne är det nog bara status.
Jag och en tjej till tog våra hästar därifrån, för även om hon skaffade nya hästar hela tiden så gjorde hon inget mer!!!!
Det var vi som mockade hagen och gjorde rent i vindskjulet.
Man gick på deras gård som en jävla dräng.

Köpte mark vid mitt hus och byggde ett eget stall så nu rår man sig själv!! HELT UNDERBART :D :)

Jag hyr själv in vår pålle och tycker nog att vi sköter det bra.
Jag frågar hellre en gång för mycket om vad som gäller än att det ska bli bråk. Fast fråga bör man ju göra innan man flyttar dit och då gäller det att ta reda på allt.

Jag har alltså ingen erfarenhet av att hyra ut men kan nog ändå förstå problemet. Vissa hästägare vi delat stall med är ju hopplösa!

Slarviga och slänger grejor överallt, lånar mat och strö av andra utan att fråga, glömmer att det är deras tur att fodra, rider inte men fodrar ändå med massor av kraftfoder så att deras hästar är rent livsfarliga att hantera, mm mm mm..............

Nä om vi någonsin köper eget ställe så blir det INGA inackorderingar.
:devil:

Om du som stallägare deltar i hästens skötsel, d v s fodrar släpper in ut, så är du också ansvarig för om hästen är vanskött.
Ridning på halt häst räknas nog dit.

Jag tror jag kan hålla fast vid det jag skrev tidigare. Ni som accepterar sådan inackorderingar - det är ni som är tokiga.

öh? Jag är INTE stallägare utan en inackorderad jag med.
Nr 1, 2 och 4 ska dessutom flytta i månadsskiftet april (som tur är).

Moniq skrev:
De enda jag kan tänka mig hyra ut stallplatser till numera är islandshästar, då vi har det själva. Där har det faktiskt fungerat bra för det mesta. Men eftersom många isl.ägare här i Skåne har egna stall eller tycker det är för långt att åka 20-30 minuter till stallet står boxarna tomma för tillfället och får så göra tills det dyker upp några trevliga människor med dito islandspållar.

Får jag fråga varför? Många islandshästägare verkar resonera så.
Häromkring är det mest islandshästar som går på lösdrift och ibland har det funnits lediga platser men bara till islänningar.
Det kan ju bli problem med fodermängden men inte om det är fritillgång.
Har halvblod och spanat på alternativa lösdrifter då det varit lite tjaffsigt istallet och hästen hade struliga hagkompisar (dock har det börjat lösa sig nu).
Men det verkar svårt att hitta till halvblodet.

Hej Dorinda - Jag kan ju bara svara för mig själv och det är inte menat som att racka ner på andra hästraser. Jag har både ägt och fött upp halvblod och haft många andra raser också.

För oss är orsakerna "många bäckar små". Här är några av anledningarna till att just vi valt att bara ha islandshästar som inackorderingar.

Människorna:
Ägarnas gemensamma intresse för rasen och gångarterna
Ridsällskap där hästarnas gångarter matchar varandra
Åka på kurs ihop eller ta hem instruktör att rida för

Hästarna:
Ofta är islandshästarna mer flockfostrade och har sitt sociala "språk" i högre grad än en del andra hästar.
Mer naturliga instinkter kvar, allra helst om de - som de flesta - vuxit upp i flock eller åtmonstone tillbringat delar av uppväxten i flock.
Större, tyngre häst = mer upptrampat, både i hagar och där man rider. Det märkte vi, inte minst, på hur ofta/sällan vi behövde harva ridhuset och utebanan t.ex. när vi hade både halvblod och islandshästar parallellt.

Sist men inte minst. Eftersom det är vårt stall och vi måste handskas med och hantera även de inackorderade hästarna är det helt enkelt roligare med den ras som intresserar oss mest. :D

Som en allmän reflexion förvånar det mig varje gång vi blir "anklagade" och rent av måste försvara vårt beslut att bara ta emot islandshästar om vi skall ha några inackorderingar. Det är vår gård och inget kommunalägt stall där det skall vara någons sorts rättvisa mellan hästraserna. Vi är i vår fulla rätt att göra som vi vill och trivs med, utan att behöva ursäkta oss och förklara till sura hästägare. Däremot förklarar vi gärna till den som är nyfiken/intresserad och frågar trevligt - som Dorinda :D

Det hade varit intressant om de som tycker vi är konstiga för att vi bara vill ha islandshästar inackorderade tycker samma sak om de stallar som väljer att ha andra inriktningar på sina stall som t.ex. western, eller rena dressyr- alt. hoppstall. Även där är det ju ett gemensamt intresse som förenar.

Bubbla skrev:
Eller så kan man göra som i vårt stall. Prata bakom ryggen eller hänga ut offentligt på den vita tavlan i stallet... *ironi*

Ha ha, det där är en gammal goding! :smirk:

*knapplån* Om ödets vägar skulle ta mig till Skåne skulle jag gladeligen hysa in pållarna hos Moniq :love:

Jag har i princip inte några inackorderingar. Dvs det kan inte komma okända och få en plats bland mina pållar. Däremot har jag haft en del inackorderingar genom åren i alla fall, men då är mitt recept på att få det att fungera att man har samma hästsyn och vill samma saker. Pållarna har då varit helinackorderade som om de varit mina egna och ägarna har bara kommit när de haft lust och ridit. Då blir det inga underlag för konflikter om vem som gör vad - jag gör helt enkelt allt :p

Eller så är det unga hästar som bara ska växa upp i flock. Jag är rätt dålig på att säga nej till kompisar som behöver göra av sin fölunge nånstans när den ska skiljas av - och sedan blir de ofta kvar :angel: Eller så är de sålda men inte hämtade...

Just nu har jag tex 16 hästar hemma. Bara hälften är mina :crazy:

Men det är extremt oekonomiskt att ha inackorderingar, marknadsvärdet på en lösdriftsplats på landet är så lågt att jag inte har tagit något betalt alls - vill hellre byta tjänster eller få hjälp med något, tex stängsling.

När vi hade ridhästarna inackorderade betalade de 1000 kr/mån (slutet av 90-tal) och jag räknade ut att det kostade mig någon krona varje gång jag gav dem mat :o

Tack för svaret :)
Känns logiskt på båda visen. Antingen likasinnade att träna med.

Eller variation, hos oss är folket och hästarna välldigt blandat, vilket fungerat jättebra fram tills för nått år sedan då det blev en del tjafs men nu har det laggt sig igen som tur var.
Jag föredrar variation, jag har en allround häst och platsar nog inte på rena inriktningsstall. Tränar lite av varje (Dressyr, hoppning, körning).
Skulle dessutom inte vilja hålla på och hantera en massa stora bruna ouppfostrade hästar, dom är ju läskiga :smirk:
Sen har jag kunnat dra lite nytta av det och få hålla på med flera trevliga hästar (haft turen att vara medryttare på några anndra i stallet). Islänningar, kallblodstravare :love: och mera körning.
Så för mig passar det blandade bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka