Sv: Inackorderingen "from hell"!?
Hej Dorinda - Jag kan ju bara svara för mig själv och det är inte menat som att racka ner på andra hästraser. Jag har både ägt och fött upp halvblod och haft många andra raser också.
För oss är orsakerna "många bäckar små". Här är några av anledningarna till att just vi valt att bara ha islandshästar som inackorderingar.
Människorna:
Ägarnas gemensamma intresse för rasen och gångarterna
Ridsällskap där hästarnas gångarter matchar varandra
Åka på kurs ihop eller ta hem instruktör att rida för
Hästarna:
Ofta är islandshästarna mer flockfostrade och har sitt sociala "språk" i högre grad än en del andra hästar.
Mer naturliga instinkter kvar, allra helst om de - som de flesta - vuxit upp i flock eller åtmonstone tillbringat delar av uppväxten i flock.
Större, tyngre häst = mer upptrampat, både i hagar och där man rider. Det märkte vi, inte minst, på hur ofta/sällan vi behövde harva ridhuset och utebanan t.ex. när vi hade både halvblod och islandshästar parallellt.
Sist men inte minst. Eftersom det är vårt stall och vi måste handskas med och hantera även de inackorderade hästarna är det helt enkelt roligare med den ras som intresserar oss mest.
Som en allmän reflexion förvånar det mig varje gång vi blir "anklagade" och rent av måste försvara vårt beslut att bara ta emot islandshästar om vi skall ha några inackorderingar. Det är vår gård och inget kommunalägt stall där det skall vara någons sorts rättvisa mellan hästraserna. Vi är i vår fulla rätt att göra som vi vill och trivs med, utan att behöva ursäkta oss och förklara till sura hästägare. Däremot förklarar vi gärna till den som är nyfiken/intresserad och frågar trevligt - som Dorinda
Det hade varit intressant om de som tycker vi är konstiga för att vi bara vill ha islandshästar inackorderade tycker samma sak om de stallar som väljer att ha andra inriktningar på sina stall som t.ex. western, eller rena dressyr- alt. hoppstall. Även där är det ju ett gemensamt intresse som förenar.