Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hyr också ut fler bostäder. Vi behövde inte sälja, utan hänvisade bara till det jag skrev över.
Åhå.
Då så kan vi ju börja så när något av mina barn vill ha tillgång till den bostaden.
Det verkar ju jättebra, litet för bra för att vara sant.
 
Tack alla för ert engagemang.
Nu så känner jag mig litet uppmuntrad i frågan och det behövdes.
Jag har haft grava tankar på att sälja allt till något byggbolag och låta dem slakta upp gården i massor av villatomter.
Men det är egentligen en dålig idé.
 
Jag skulle vilja ha stallet tomt på vintern och bara ta in sommarbeteshästar eller andra betesdjur.
Detta för att slippa bl.a. gödselstacken.
Stallets takhöjd är dessutom bara tillräcklig för ponnyer och små hästar.

Se till att få dem väck och sedan så ändrar du till att du enbart hyr ut säsongsvis, som här betestid och specar det noga i avtalet att avtalet endast gäller "under perioden x" och kan inte förlängas utan nytt avtal eller på annat sätt tingas till tex nästkommande år. Så att man i så fall hela tiden måste ingå nytt avtal så kan du omöjligt bli så här bunden.

Sen skulle jag vara väldigt noga med att också då skriva in vilka hagar eller annat hyresgäster har tillgång till och att de vid behov kan behöva använda andra hagar etc och att du som hyresvärd när som helst äger rätten att bestämma när det sker efter behov.
(Det finns ingen mening att någonstans lova en hyresgäst en specifik box i ett stall eller en specifik hage, eller så att det kan tolkas så)

Tycker du har fler bra förslag på hur du kan göra: sälja/överlåta till annan, ändra verksamhet, upphöra med uthyrning..sedan skulle du också kunna ange hyresförändring pga ökade utgifter och sätta en hyra de inte längre kan betala. Jag tror det finns en del skäl att man visst kan ta sig från detta
 
Avtal hjälper inte mot sådana här situationer.

Nya avtal kan visst hjälpa, ändrade villkor helt enkelt.
Vi har avtalsfrihet i sverige så det avtal man ingår är självvalt och för det mesta även innehållet. Däremot finns ju såklart vissa villkor som inte så lätt går att avtala bort beroende på vad avtalet berör.

Kan sånt här hända har man i mina ögon fel avtal för ändamålet om man tex inte vill ha hyresgäster som enkelt kan hävda sin rätt att stanna kvar.
 
"Fr o m 20xx-xx-xx kommer jag att upphöra med all verksamhet som innebär förvaring av hästar under andra perioder än 1/6-30/10 och för denna sommarperiod endast för betesgång (utan tillgång till byggnader och övrig fastighet).

Detta då jag inte ser någon möjlighet att på ett kvalitetsmässigt försvarbart sätt uppfylla gällande lagar och regler för bl a fastighet och byggnader. Detta innebär att jag tvingas säga upp ert kontrakt av xxxx-xx-xx till avflyttning xxxx-xx-xx vad gäller stall, hagar och därtill hörande utrymmen. Er avstädning och återställning ska se enligt gällande regler.

xxxx-xx-xx

Inte_Ung"
 
Ja, just det! Man kan ju i uppsägningshandlingen ange att man redan nu kommer att vidta vissa åtgärder (förespeglande problem av något slag som inte är uttalade, kanske misstanke om en giftig växt?) t ex att förlägga hagarna på annat sätt (läs: riva), vilket begränsar tillträdet redan nu...
 
Bygg en gång mellan dagens hage och de andra.
Jo det fungerar ju faktiskt också.
Vita stolpar sätter man lätt och snabbt.
Dock så skulle jag vilja att det togs träckprov på hästarna innan de smittar ner flera beten än de redan har gjort.
Men det går ju att ordna.
Och om de är fulla med mask så är det ett argument för att säga upp dem.
För då så sprider de parasiter.
 
utan tillgång till byggnader och övrig fastighet
Gödselhanteringen går nog att få underkänd av kommunen.
Jag har ingen platta och det har varit okej när jag använde stallet, då alla hästar gick på lösdrift och ingen var installad.
Stallet var då bara uppvärmningsbara boxar för sjukvård.
 
Gödselhanteringen går nog att få underkänd av kommunen.
Jag har ingen platta och det har varit okej när jag använde stallet, då alla hästar gick på lösdrift och ingen var installad.
Stallet var då bara uppvärmningsbara boxar för sjukvård.
Kanske be länsstyrelsen göra en kontroll av stall/hagar? De är ju rätt nitiska nuförtiden och brukar hitta en hel del åtgärder för att få ha hästar kvar i stallen...
 
Jodå jag har ett kontrakt.
Men i det så står det lösdrift.
Jag deltar inte i skötseln av stallet så ockupationen upptäckte jag sedan.
Och då så hamnade den i Hyresnämnden där Hyresnämnden skrev in bete och boxar.

Jag brukar inte ha för vana att skriva kontrakt på sådant som jag inte avser att hyra ut.
vad skulle hända om du ska sälja, hur faan kan hyresnämden bestämma detta att det ska gälla boxar också, tycker detta låter märkligt
,
 
Tja kontroller ska ju ske med intervall så de lär ju inte kunna leva på det hur länge som helst. Reglerna ändras och även med nya kontrollanter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp