Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det vill jag verkligen inte.
Men jag har inte lyckats med att få igenom en uppsägning.
Jag måste gå genom Hyresnämnden för det och där så finns inte tillräcklig grund för det.

Är det inte bara så simpelt att du anger uppsägning med skälet att verksamheten ska ändras, eller t o m upphöra? Vem skulle kunna motsätta det?


Tycker för övrigt det låter helskumt att man kan ockupera något sådär och att det kommit via Hyresnämnden, på vilka grunder då? Förstår inte ens hur de ska kunna bestämma villkoren för din uthyrning och vad du hyr ut och dess villkor (bortsett fr hyrestid, uppsägning etc som kan skilja sig om det tex går under lokaluthyrning i stället).

Vad exakt hyr du ut? Eller är det nåt slags arrende eller vad? Låter minst sagt som en väldigt unik situation.
 
Senast ändrad:
Ännu märkligare är det ju att någon skulle motsätta sig mark el fastighetsägares beslut eller behov av renovering!

Vill man ha tex nedgånget staket, trasiga boxar, dåligt hagunderlag?

Såvida hyresgäst blir varse i förväg om det och får motsvarande under tiden, kompensation, eller möjlighet att välja att säga upp sig ser jag faktiskt inte rimlighet i att hindra..För renovering ska liksom inte en verksamhet behöva upphöra även om man skulle kunna ange det som skäl också (finns de som slängt ut hela stallet pga aviga hyresgäster, renoverat och plockat in nya och vettigare hyresgäster. Plus en översyn samt ändring i nya avtalen för att hindra att situationen uppstår igen)
 
Det är just pga de motsägande redovisningar/svar osv som jag blir undrande ?
Det är inte så krångligt.
Jag hyrde ut lösdrift och de tog för sig av saker som inte ingick.
Eftersom att jag lät det gå för lång tid så kunde jag sedan inte häva deras rätt att ha det de hade använt olovandes.
Det fungerar så i Sverige när man får mark ockuperad, jämför irländska asfaltläggare.
 
Vill man ha tex nedgånget staket, trasiga boxar, dåligt hagunderlag?
Jag sköter inte om vare sig hagar eller boxar.
Det finns inte i kontraktet.
Kontraktet betyder "Får använda befintligt".
ser jag faktiskt inte rimlighet i att hindra
Det finns inget rimligt med människor som gör hur de vill oavsett vad som står i ett avtal.
Plus en översyn samt ändring i nya avtalen för att hindra att situationen uppstår igen
Avtal hjälper inte mot sådana här situationer.
 
Det är ingen verksamhet på det viset utan det hanteras som lokalhyra.
Ockupationen medförde att det blev så.
Uthyrning av lokal är också verksamhet. Och den kan upphöra.

Vår hyresvärd fick problem och gjorde just detta, slängde ut alla som hyrde lokal (han orkade inte med strulet) med hänvisning till att den delen av verksamheten skulle upphöra (lokaluthyrning).
 
Du kommer att upphöra med verksamheten som har med djur att göra. Inte hyra ut lokal/fastighet för djurförvaring. Det finns ju många skäl att man inte vill ha den delen av verksamheten kvar, sviktande lönsamhet är ju det vanligaste.

Det kan ju ha den ljusa sidan att de inte vill bo kvar om de inte kan ha hästarna på samma ställe...
 
Det finns ju många skäl att man inte vill ha den delen av verksamheten kvar,
Jag skulle vilja ha stallet tomt på vintern och bara ta in sommarbeteshästar eller andra betesdjur.
Detta för att slippa bl.a. gödselstacken.
Stallets takhöjd är dessutom bara tillräcklig för ponnyer och små hästar.
 
Vi har lyckats bli av med en väldigt besvärlig hyresgäst på en av våra gårdar ganska nyligen.
Vi kunde säga upp, (efter 11 år) med hänvisning att vi i vår familj(vuxen son) själva behövde fastigheten som bostad, och tillhörande byggnader till sonens sambos verksamhet. (6 månaders uppsägning) alltså om du kan hävda att du behöver det själv,(tex utökad egen verksamhet) så ska det gå att ordna.
vi skrev dessutom in att det skulle återställas i samma skick som innan de flyttade in där (stallet alltså), vilket ställde till en hel del för dom eftersom dom helt olagligt flyttat väggar och byggt om därinne.
 
Vi kunde säga upp, (efter 11 år) med hänvisning att vi i vår familj(vuxen son) själva behövde fastigheten som bostad, och tillhörande byggnader till sonens sambos verksamhet.
Jag kan inte använda den vägen då jag hyr ut flera bostäder affärsmässigt och har för avsikt att fortsätta att hyra ut.
Men min nödutgång är att stycka av huset och sälja det separat för då så får nya ägarna rätt att ta över det själva.
Och de nya ägarna kan ju t.ex. vara något av mina vuxna barn.
 
Jag kan inte använda den vägen då jag hyr ut flera bostäder affärsmässigt och har för avsikt att fortsätta att hyra ut.
Men min nödutgång är att stycka av huset och sälja det separat för då så får nya ägarna rätt att ta över det själva.
Och de nya ägarna kan ju t.ex. vara något av mina vuxna barn.

Vi hyr också ut fler bostäder. Vi behövde inte sälja, utan hänvisade bara till det jag skrev över. Inga bekymmer alls, trots att vi flertalet gånger innan försökt bli av med dom. men säkert går det att göra som du skriver, stycka av och sälja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 449
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp