In från bete?

Elisha

Trådstartare
Kanske inte rätt tråd men provar.
När planerar ni att ta in era hästar från betet?

Funderade på det idag. Här där jag bor är det runt 8-10 grader på nätterna nu bara och när det är regn blir det ju rätt rått väder. Speciellt för min som har kissinge spines och lätt spänner sig, i natt får hon ha täcke för nu när jag kom ut nyss kändes hon spänd och väldigt kall. Men vill helst ha henne ute hela sep i alla fall.

Sv: In från bete?

Nu har min stackars krake stått inne på natten pga sjukdom sen början av juli i år, så just i år kan jag inte säga något om.

Andra år har jag nästan alltid tagit in nu, i början-mitten av aug, just för att det blir kallare och tar mer energi från hästen, plus att det oftast inte är så mycket bete kvar att roa sig med hos oss.

Men om du vill ha hästen ute så tycker jag att täcke på natten är helt rätt om din häst har känslig rygg. Det är ju åsksäsong dessutom och såna skurar kan inte vara kul att få på en KS-rygg

September ut är planen som det ser ut just nu, men då är min ingen fryskott alls.

Vi planerar att ha våra ute åtminstone september ut. Att det är lite kyligt klarar dom fint, men blir det ihållande regnrusk så åker dom nog in lite tidigare. Bete har vi i överflöd. Mitt fullblod är också rätt känslig för regn (spänner sig) och nu är hon under veterinärbehandling för just spänningar i kroppen så då åker täcke på vid "skitväder". Alla andra går nakna.

Skönt att ha de ute så länge som möjligt, mockar och donar gör man ju tillräckligt resten av året;)

Byter till vinterhagen om några veckor...där är det bete som putsats några gånger i år. Installning beroende på vädret...på ett sätt är dom redan installade eftersom jag tar in dom några timmar varje dag så dom slipper värsta insektstrycket. Vi flyttar norrut, till norra Hälsingland, under hösten så dom blir automatiskt installade nattetid då...nu bor vi i södra Småland. Sen blir det vidare flytt till Västernorrland ;)

*knapp*

Så länge som möjligt tidigare år, vilket varit runt september. Men flyttar nu i slutet på augusti och där tror jag tyvärr inga går ute nattetid.

Helst oktober ut också, men då blir det att lägga på täcke och fodra extra. Och såklart att det inte blir för regnigt, för då får de komma in på natten. Är vädret torrt och kallt klarar dom sig ute hur bra som helst. Här nere brukar det hålla sig fint långt fram på hösten, och i år ska det visst bli en riktigt fin höst har jag hört :laugh:

De brukar gå ute till mitten av september om vädret är ok. Minns nåt år då sep var kanonfint, då var de ute till okt.

Har inte bestämt mig än.

Vi har extremt mycket bete. De lär gå i sommarhagarna tills nov. Stödfodras givetsvis med det som behövs.
Å andrasidan så har vi lösdriftshästar som går ute jämt så vilken hage de går i gör ingen skillnad för dem.

Jag hoppas på att de kan gå ute september ut. De som ska tävla mycket får kanske komma in lite tidigare allt är beroende av väder och vind.

Hoppas jag kan ha henne sep ut. Betet kommer definitivt räcka:)

Nu har jag henne precis runt knuten och det är så bekvämt, sen får jag åka bil till stallet resten av året så jag drar gärna på det om det går. Men blir det riktigt skitväder så det ständigt och jämt krävs täcke får hon åka till stallet tidigare.

Våra har varit inne ca 2 v nu för de behövde både vila upp sig och få mer mat än betet erbjuder.

I morgon lördag 15:e är det slut på dygnetruntbete för min häst. Jag hade gärna tagit in henne någon vecka tidigare. Det börjar bli riktigt kyligt nu. Skall bli härligt att återgå till normala rutiner!

Hoppas på att kunna ha dom ute på betet september ut, har börjat stödfodra min gamling sedan någon vecka.
Tar in dom någon enstaka natt om det verkar bli ösregn, annars tar jag in dom på em och släpper ut dom på kvällen igen.
På min gamla tant blir det täcke på vid kalla nätter/vid regn annars blir hon stel och spänd i ryggen.
Fast jag såg att hon var ännu stelare i benen nu när hon stått inne en natt, så hon mår definitivt bra att vara ute mycket.

I morgon lördag 15:e är det slut på dygnetruntbete för min häst. Jag hade gärna tagit in henne någon vecka tidigare. Det börjar bli riktigt kyligt nu. Skall bli härligt att återgå till normala rutiner!

Förstår det nu när du äntligen fått plats i ditt favoritstall ;).

Ruben har möjlighet att komma in på nätterna från 1 september men han får gärna gå ute längre om han vill.

/Kicki

Vi brukar ta in hästarna när första snön kommer, självklart får dom komma in under natten om det är skit väder + att vi täckar dom ute vid kyla. Men våra är rätt härdade och tycker inte om att stå inne så vi vill ha dom ute så länge som det går, och då har vi sagt att när första snön kommer då får dom komma in :)

Min gamling har sovit inne om nätterna hela sommaren, går på bete dagtid. Äter samma foder som han äter höst, vinter och vår. Har faktiskt bara sovit ute 2 nätterna än så länge.:laugh:
Har regntäcke på sig ruskiga dagar.

Vi tar inte in hästarna men vi går över till stödfodring till vintern. Det gör vi när betet inte längre räcker som enda föda rent näringsmässigt och oftast blir det i mitten på oktober.

Vi tar inte in hästarna men vi går över till stödfodring till vintern. Det gör vi när betet inte längre räcker som enda föda rent näringsmässigt och oftast blir det i mitten på oktober.
Likadant här. Våra hästar säger till när det är dags. :)

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar