Impregnering av täcken!

WBanna

Trådstartare
Efter att ha tvättat ett täcke en gång, så verkar det omöjligt att få det regntätt igen. Har provat flera olika impregneringar, både sådan som man smetar på och Impregnex's spray. Har även testat sånt man häller i tvättmaskinen och tvättar täckena med. Men inget funkar. När jag använde sprayen så sprayade jag över täcket flera gånger, men ändå släpper det igenom vatten. Har någon tips på impregnering som är riktigt bra?? Hur sjutton ska man bära sig åt för att slippa genomblöta täcken/hästar?
/Anna

Sv: Impregnering av täcken!

Utegångstäcken ska man tvätta så sällan som möjligt. Speciellt de som är behandlade och andas. Det bästa är att borsta av dom bara när leran torkat. Om du ändå vill tvätta använd ytterst lite tvättmedel och ett skonsamt.. Vi tvättar våra täcken när säsongen är över..

Jag gav upp förra hösten då jag impregnerade två regntäcken (ett b***es och ett h**ks) och impregneringen rann rakt igenom täckena. Det blev ett nytt Eventtäcke istället.

Finns det något mirakelmedel är jag också intresserad av att få reda på vilket, mina såll ligger BRA på hästen så jag skulle gärna använda dem.

Tvättar mina utan tvättmedel eller möjligen specialtvättmedel för att de inte ska börja läcka.

Jag tvättar inte mina täcken (vattentäta) i maskin eller med något medel alls. Jag spolar av dem med högtryckstvätt, eller så spolar jag av dem i duschspiltan i stallet innan jag tar det av hästen. Jättesmidigt. :D

Blir fodret också riktigt rent då? Tycker att det luktar så snuskigt om täckena när dom är lite fodrade och har använts en längre tid.

Jag tycker det blir rent om man använder högtryckstvätten. Då spolar jag både in- och utsida.

Det är ju svårt att göra rent fodret när man spolar av täcket medans det ligger PÅ hästen...

pinky skrev:
Jag tycker det blir rent om man använder högtryckstvätten. Då spolar jag både in- och utsida.

Det är ju svårt att göra rent fodret när man spolar av täcket medans det ligger PÅ hästen...

Och det är nog inte så bra att spola hästen med högtryck... :D

har hört att man kan använda sånt man inpregnerar båtkapell med..ska finnas sånt man använer i tvättmaskinen...har ej provar själv...

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 533
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 038
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 746
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka