Impregnera täcke - hur och med vad?

Cherarriduracell

Trådstartare
Har några utetäcken liggandes som inte håller emot väta så bra längre. Hört att man kan impregnera med typ kapellimpregnering (canvas protectant) men blir det verkligen bra? Vill ju gärna ha lite "andasfunktion" om möjligt men går det inte att impregnera sig till så nöjer jag mig med att de är TÄTA.

Har även hört att folk använder skoimpregneringsspray, men det är väl rätt dyrt och o-drygt?

Vad har ni använt och hur gör ni?

Har några utetäcken liggandes som inte håller emot väta så bra längre. Hört att man kan impregnera med typ kapellimpregnering (canvas protectant) men blir det verkligen bra? Vill ju gärna ha lite "andasfunktion" om möjligt men går det inte att impregnera sig till så nöjer jag mig med att de är TÄTA.

Har även hört att folk använder skoimpregneringsspray, men det är väl rätt dyrt och o-drygt?

Vad har ni använt och hur gör ni?
Jag har använt impregnex (tro jag det hette) köpt på börjes, och tror även något medel från bucas.

jag brukar köpa impregnering för husvagnstält på jula, som jag sedan sprayar på. Fungerar jätte bra.

Har canvas, båtkapellsinpregnering från biltema och jag tycker de funkar bra! Inte provat på något riktigt kasst täcke, men de är ju inte så dyrt om man vill testa. Jag upplever då inte att andasfunktionen skulle störas.

Använd impregnering för sportkläder, funktionskläder eller gore-tex, annars andas inte täcket. Man brukar hälla det i sköljmedelsfacket har jag för mig.
När du tvättar täcken, använd fintvättmedel om du måste använda tvättmedel alls.

Använd impregnering för sportkläder, funktionskläder eller gore-tex, annars andas inte täcket. Man brukar hälla det i sköljmedelsfacket har jag för mig.
När du tvättar täcken, använd fintvättmedel om du måste använda tvättmedel alls.
Hur fungerar det nästa tvättmaskin man kör, kan rester finnas kvar i maskinen? Tror inte sambon blir så lycklig om jag råkar halvimpregnera alla vanliga kläder...

Jag kör med kapellimpregneringen från biltema, fungerar riktigt bra. Det blir inte så dyrt heller. Köpte "gas-sprayburk" från bucas eller vad det var och det var inte alls speciellt hållbart.
Hur bra andasfunktionen funkar är ju svårt att säga, jag lägger inte på ofodrade regntäcken på svettig häst och det andra täcket har en yllefodring och det fungerar som vanligt med biltema impregnering i alla fall.

Ok, har nu testat Biltemas, Canvas protectant.

Det blev ingen som helst skillnad mot att inte ha någon impregnering alls.

Jag tvättade täckena, lät dem torka helt, skakade flaskan och lade täcket helt platt för att dränka det i impregnering. Det blev blött helt genom till andra sidan. Torkade dem igen, satte på dem idag och ser direkt att de droppar som landar genast sugs in i tyget.

Nope........det köper jag inte igen. Min idé med en impregnering är att det ska pärla sig som när man köper det och rinna av.

Ok, har nu testat Biltemas, Canvas protectant.

Det blev ingen som helst skillnad mot att inte ha någon impregnering alls.

Jag tvättade täckena, lät dem torka helt, skakade flaskan och lade täcket helt platt för att dränka det i impregnering. Det blev blött helt genom till andra sidan. Torkade dem igen, satte på dem idag och ser direkt att de droppar som landar genast sugs in i tyget.

Nope........det köper jag inte igen. Min idé med en impregnering är att det ska pärla sig som när man köper det och rinna av.

Okey, kan ju vara det att jag inte tvättar mina täcken i maskin. Spolar av med vattenslang eller högtryckstvätten.
Provade utan att impregnera och då läckte dom, med impregnering höll de emot betydligt bättre.
Som nya blir de inte, tror inte något blir som nytt.

Okey, kan ju vara det att jag inte tvättar mina täcken i maskin. Spolar av med vattenslang eller högtryckstvätten.
Provade utan att impregnera och då läckte dom, med impregnering höll de emot betydligt bättre.
Som nya blir de inte, tror inte något blir som nytt.

Jag tvättade nämligen eftersom de redan var så dåliga i impregneringen, de är många år gamla så jag tror inte det hade spelat någon roll.
Det jag tänker mig en impregnering är att vätskan man sprutar på ska ersätta den som kommer i form av regn, mätta tyget (vilket man gör när det blir blött rakt genom) eller så ska det lägga sig på ytan som skydd.

Funderar allvarligt att vaxa som man gör med bomullsjackor eller New zelandtäckena om ni kommer ihåg dem?

Jag tvättar aldrig mina utetäcken.. Tycker verkligen det blir helkasst med att försöka imregnera dom efteråt. Jag borstar av dom istället.

Hinner du aldrig få dem dåliga tills de är trasiga då? Jag har haft mina täcken nu i mer än fem år och har aldrig tvättat dem på den tiden just av den anledningen att jag upplever att man aldrig får en bra impregnering men jäklar vad dåligt de håller vattnet ute nu (innan jag impregnerade alltså. Inte för att det blev bättre sedan).

Det känns ju himla dåligt att behöva kasta hela täcken bara för att det inte går att impregnera. Jag skiter i andasfunktionen. Jag tror ju att det fungerar ändå.

Hinner du aldrig få dem dåliga tills de är trasiga då? Jag har haft mina täcken nu i mer än fem år och har aldrig tvättat dem på den tiden just av den anledningen att jag upplever att man aldrig får en bra impregnering men jäklar vad dåligt de håller vattnet ute nu (innan jag impregnerade alltså. Inte för att det blev bättre sedan).

Det känns ju himla dåligt att behöva kasta hela täcken bara för att det inte går att impregnera. Jag skiter i andasfunktionen. Jag tror ju att det fungerar ändå.

Dåliga? Nä dom blir bara dåliga om jag tvättar dom. 15 år har jag haft en del regntäcke.

Dåliga? Nä dom blir bara dåliga om jag tvättar dom. 15 år har jag haft en del regntäcke.

Här är det en som rullar sig och den andra inte, trots det fungerar de nästan lika länge. Borstar dem men de börjar väldigt snart dra åt sig vatten snarare än få det att pärla sig.

Impregnering som är bra är ofta typ PFOS/PFOA, riktigt persistenta kemikalier som är extremt miljöovänligt. Jag undviker att tvätta regn- och utetäcken i det längsta. Köper vettig kvalitet och använder ett tunt ofodrat och tätt täcke ytters om det regnar mycket. Fungerar bra och täckena häller många år.

Men om någon har tips på ett effektivt impregneringsmedel med bra miljöegenskaper skulle jag kunna tänka mig att prova. Vax kunde vara ett alternativ men kanske svårt att få det tätt vid sömmarna.

Impregnering som är bra är ofta typ PFOS/PFOA, riktigt persistenta kemikalier som är extremt miljöovänligt. Jag undviker att tvätta regn- och utetäcken i det längsta. Köper vettig kvalitet och använder ett tunt ofodrat och tätt täcke ytters om det regnar mycket. Fungerar bra och täckena häller många år.

Men om någon har tips på ett effektivt impregneringsmedel med bra miljöegenskaper skulle jag kunna tänka mig att prova. Vax kunde vara ett alternativ men kanske svårt att få det tätt vid sömmarna.

Jag använder ju bara tunna ofodrade täcken utan täcke under. Då måste de ju vara täta tycker jag.

Vax ska nog vara tätt i sömmarna men det är ett jäkla jobb att vaxa täcken tror jag. Brorsan vaxade en jacka och tyckte det var en förbannat jobb.

Men, å andra sidan kanske lite läck i sömmarna kanske man kan leva med jämfört med läck på hela ryggen.

Jag håller med @fio , har alldrig lyckats med att få ett täcke riktigt tätt om det en gång börjat läcka. Köper dyra skaltäcke och tvättar dem inte, spolar av om de är täckta med lera.

Jag köpte ett impregneringsmedel på hööks för två år sedan och sprayade på några riktigt usla täcken och det blev jättebra. Regnet pärlade av.
Tvättade dom inte före och sprayade i några omgångar och lät torka emellan.

Nikvax, den som man tvättar in, funkar men jag är tveksam till hur bra det är att impregnera insidan av täcket... Dessutom stinker den.

Provade Hööks spray och den funkar okej om man är väldigt generös.

Att tvätta täckena tycker jag är ett måste, de blir ju jättesmutsiga och äckliga på insidan. Ser inget samband mellan hur ofta de tvättas och hur vattentäta de är, här har helt nya täcken läckt och gamla som varit tvättade flera gångar håller tät.

Men alla täcken läcker förr eller senare, vissa tex Amigo läcker redan innan de tvättats... Är för jäkla tråkigt! Måste alltid ha dubbla täcken och ändå blir hästarna blöta om det regnar mycket. :mad: Enda som håller dem torra är mina gamla tjocka vintertäcken från Shires men de kan de ju inte ha på sommaren...

I alla mina år med hästar har jag sett ett enda täcke som aldrig läckte! Det var ett rutigt täcke från Börjes, Macpro tror jag det het. När min häst var blöt genom sitt Rambo var denna häst helt torr.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 528
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 426
Senast: Migo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar