Importkostnader?

HorseCrazy

Trådstartare
Hej! För det första vill jag säga att tråden kanske inte kom på rätt ställe. men något som jag alltid undrat över är vad en import från sverige till finland kostar.jag är jättenyfiken och är glad om det finns svar.:laugh: jag är nyfiken och blir glad om jag får svar.

Sv: Importkostnader?

Kan inte tro att det kostar mycket, Finland är ju med i EU liksom Sverige så du betalar ingen tull el dyl.

Inte en susning. Jag vet inte om det alls kostar nåt utöver själva transporten?

Jag flyttade min häst från Sverige till Finland för några år sedan och det kostade inget. Hon är registrerad i Finland nu.

Det kostar transporten och veterinärintyget som hästen ska ha för att åka mellan olika EU-länder. Mer är det inte.

gäller detta Danmark också? har hittat några hästar,och tänkte ta med transporten över för att köpa en häst på plats eftersom jag har långt dit.
bron kostar extra antar jag eftersom jag har släp, men annars ska jag bara se till att ha ett färskt vetintyg? el måste man föranmäla att man tar in en häst, eller kör man bara in den och sen skickar in pass och registrerar i Sverige?

Du behöver ett veterinärintyg som är nyare än 48 timmar. Kolla Jordbruksverkets hemsida för regler om att ta in häst i Sverige. Registreringen antar jag att du gör till Ridsportförbundet (jag har enbart registrerat häst importerad till Finland). Bäst att kolla med dem också i förväg tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 146
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar