Sv: Importhästar - hållbarhet?
KL
En liten tanke bara.. skall försöka formulera mig rätt.
Halvblod är ju bland de vanligaste, och de som vill tävla i hoppning/dressyr
(alltså de vanligaste grenarna) väljer ju oftast att ha halvblod då de lämpar sig bäst till just de grenarna. Och eftersom det finns flest utövare i de grenarna så blir ju trycket större efter fler och bättre hästar. Dessutom så vill man ha en så ung och duktig häst som möjligt en sk. "naturbegåvning".
Igentligen finns det väl inte så många
riktiga naturbegåvningar, utan de är de som gjort mkt på kort tid och lyckats klara sig igenom det som kallas naturbegåvningar. Sedan kommer det en köpare till hästen och eftersom den redan har "kommit så långt" så fortsätter man att sätta press på den, fort skall det gå så man själv kan klättra upp i klasserna och göra sig ett namn. För det är ju för ens egna höga nöjes skull man håller på med sporten. Sedan kommer skadorna..
Uppfödare och försäljare spottar ut hästar till folk och är berädda att skicka hästar över hela världen för att tjäna pengar på dessa "naturbegåvningar" och "framtidshopp". Och fort skall det gå. Hästar transporteras snabbare än vad posten hinner skicka paket till thailand för att spara tid och pengar. Inte så konstigt att vissa hästar som redan från början var på väg att bli nedbrutna faller ur.. Och vi i sverige är INTE oskyldiga!
Vad är det jag försöker säga med all denna text?
Jo att jag tror inte att det har med just
rasen som gör att halvblod är så mkt trasiga, utan att det är störst efterfrågan och tillgång på just halvblod och då finns det m a o fler ryttare som sitter och rider sönder sina hästar.
Tror knappast att alla quarterhästar är friska bara för att de inte är tyska, svenska, hollänska eller danska halvblod?
Finns säkert hur många hästar som helst som gått sönder för de har haft en ryttare som vart okunnig och övat Slidestop och diverse rörelser och konster utan att varken hästen eller ryttaren vart riktigt redo. Men det hör man aldrig, för quarterhästar är inte lika vanliga som halvblod.
Så jag tror att det har att göra med hur hästen rids och hanteras, inte vad den har för hemland.
Nu blev det en jäkla massa luddig text och jag är usel på att formulera mig över internet men hoppas att någon förstår vad jag försöker säga.