Importhästar - hållbarhet?

Sv: Importhästar - hållbarhet?

Har ett hollänskt sto som gått 150 hoppning på sin tid. Idag är hon 27 år och rids som pensionär 5-6 dagar i veckan. lika pigg och fräsch som en tioåring. Och hennes avkommor har blivit toppen.
Så jag tror det är väldigt individuellt om hästar håller eller inte och att det knappast beror på var ifrån de kommer

Jag tycker halvblod överhuvudtaget verkar gå sönder väldigt lätt. Så jag tror inte att det bara beror på aveln eller uppväxtförhållandena, utan det beror nog främst på hur folk rider dom.

Detta tycker jag är väldigt sant vad du skriver för jag upplever alltid att folk säger när man undrar hur det är med pållarna deras att de kar knäleds- kotleds etc. inflamationer. I många fall så rids dom fel och är de då ett stort halvblod eller liknande och väger en del och belastar dom fel då så får dom ju förslitningsskador etc. Mitt intryck av när man är på tävling att måånga hästar är alldelles för feta , dom får för mkt käk helt enkelt och då blir de bara skador på dom om går och belastar fel eller liknande.

Har även en vallack från holland som de har vart massor av problem med, just nu har han kotledsinflammation och han har vart halt antal ggr. Köpte han från en hästhandlare som min tränare är bekant med så man litar ju på vad man hört men herregud, de har vart till med skada än nytta .. Men han är iallafall vacker att titta på ! hehheh

'Men vi ska inte bara trycka ned dom, många hästar som kommer hit funkar ju kalas.. Det handlar nog framför allt vart ifrån man köper dom, för som många har sagt så skcikar dom ofta upp skiten hit för dom vet att vi vill ha de bara de e någorlunda stam på dom gjort lite..

Senast ändrad:

Min häst är imp Holland och friskare häst får man nog leta efter. Köpte henne som 6 åring och nu efter 7 år tillsammans har hon bara varit sprutad i lederna 1 gång!!!

Tror inte man kan dra den parallellen att imp hästarna från holland skulle ha sämre hållbarhet, men däremot föds det ju upp väldigt mycket hästar, det kanske är en faktor som man måste ta med.

Min häst var inte van vid att gå i hage utan stod uteslutande bara på box, men det verkar inte skadat henne det minsta...desto gladare är hon nu när hon får gå ut nästan varje dag:d

Vad är erfarenhet, har importhästarna sämre hållbarhet än våra svenskuppfödda hästar? Många runt mig hävdar det, speciellt att hästarna från Holland ska vara dåliga ur hållbarhetsaspekten eftersom de avlar på prestation och de föder upp hästarna i små platta hagar och låter dom stå på stall mycket av tiden.

Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter!

Jag har varit på praktik i Holland på ett stort ställe. De hade fölston, unhästar och tävlingshästar.
De hade stora fina hagar där fölstona med sina föl gick ute hela långa dagen, unghästarna 1-2 gick på lösdrift, 3 åringarna stod på stall på nätterna och ute i stora hagar på dagarna, så gjorde även tävlingshästarna.
Tjejen som hade stället hon hade eget stort ridhus, men red sällan i det. Hon red mkt hellre ute med sina hästar.

Visst så finns det skillnader i hästhållningen i Holland. Marken är dyr, men de stora ställena har oftast mkt mark till sina hästar. Där emot så de enskilda hästägarna som har privata stall ar det mkt sämre med mark pga priserna.
När jag var där så annsågs det lite som lyx att ha en häst, just för att de innebar att man behövde mark till hästen så att den kunnde gå i sin hagen.

Oavsätt var man köper häst utomlands eller Sverige så tror jag på en ordentlig undersökning av hästen, och jag tror tyvärr att många slarvar med det när de köper häst utomlands och på så vis får hem en dålig häst.

Men att en häst skulle vara skit eller sämre hållbarhet för att den är import det tror jag inte på.

Jag har en holländsk D-ponny på 7 år som jag köpte våren 2006, då hade hon varit i Sverige i en månad ungefär. Hon fick kotledsinflammation första sommaren, hade nog början till det redan när jag köpte henne. Efter det har hon aldrig varit skadad!

Sen är hennes temprament värt guld, underbarare ponny får man leta efter! Så jag är väldigt nöjd med mitt köp :love:

KL

En liten tanke bara.. skall försöka formulera mig rätt.

Halvblod är ju bland de vanligaste, och de som vill tävla i hoppning/dressyr (alltså de vanligaste grenarna) väljer ju oftast att ha halvblod då de lämpar sig bäst till just de grenarna. Och eftersom det finns flest utövare i de grenarna så blir ju trycket större efter fler och bättre hästar. Dessutom så vill man ha en så ung och duktig häst som möjligt en sk. "naturbegåvning".
Igentligen finns det väl inte så många riktiga naturbegåvningar, utan de är de som gjort mkt på kort tid och lyckats klara sig igenom det som kallas naturbegåvningar. Sedan kommer det en köpare till hästen och eftersom den redan har "kommit så långt" så fortsätter man att sätta press på den, fort skall det gå så man själv kan klättra upp i klasserna och göra sig ett namn. För det är ju för ens egna höga nöjes skull man håller på med sporten. Sedan kommer skadorna..

Uppfödare och försäljare spottar ut hästar till folk och är berädda att skicka hästar över hela världen för att tjäna pengar på dessa "naturbegåvningar" och "framtidshopp". Och fort skall det gå. Hästar transporteras snabbare än vad posten hinner skicka paket till thailand för att spara tid och pengar. Inte så konstigt att vissa hästar som redan från början var på väg att bli nedbrutna faller ur.. Och vi i sverige är INTE oskyldiga!

Vad är det jag försöker säga med all denna text?
Jo att jag tror inte att det har med just rasen som gör att halvblod är så mkt trasiga, utan att det är störst efterfrågan och tillgång på just halvblod och då finns det m a o fler ryttare som sitter och rider sönder sina hästar.

Tror knappast att alla quarterhästar är friska bara för att de inte är tyska, svenska, hollänska eller danska halvblod?
Finns säkert hur många hästar som helst som gått sönder för de har haft en ryttare som vart okunnig och övat Slidestop och diverse rörelser och konster utan att varken hästen eller ryttaren vart riktigt redo. Men det hör man aldrig, för quarterhästar är inte lika vanliga som halvblod.

Så jag tror att det har att göra med hur hästen rids och hanteras, inte vad den har för hemland.

Nu blev det en jäkla massa luddig text och jag är usel på att formulera mig över internet men hoppas att någon förstår vad jag försöker säga. :crazy:

*Kl*

Det är ju inte direkt så att svenska hästar är speciellt hållbara heller... :smirk:

Har hört att holländarna skickar hit den mindre hästarna, för att de är rätt storväxta där uppe, många hästar på 160-165 skickas då hit till oss lite "mindre", hur vida det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Jag har shjälv en importerad ponny fråpn spanien! Han har hållt (peppar peppar ta i trä..) sig frisk hela tiden ja haft han. Han reds in som 6 åring och var helt hanterad, vet också att hans bästa kompis som importerades samtidigt har varit hel och frisk han med. Kanon bra psyke och steg, super ponny!

Det med mankhöjden har jag också hört,dock kommer min häst från Ty. Men hans öpfödare behöll bara hästar som var över 170 cm när dom var 3 år eller ngt sådant..min är "bara" 167;)

Det finns importhästar som går sönder och såna som håller, det finns svenskfödda hästar som går sönder och såna som håller. Det går itne att säga generellt. Däremot beror det ju på vem som har haft dem. kanske hästarna generellt tas hårdare i yngre år i andra länder som tex Holland, vilket kan resultera i hästar som inte riktigt klarar det och därmed går sönder, men som sagt det har nog mer med ryttare och utbildare att göra än på landet hästen är född i.

Men den svenska hästen är ju inte speciellt hållbar den heller så, det är nog hugget som stucket.

Köpe en färdig (gick LA i Belgien)) ganska dyr, mkt lovande hopponny 6 år i från Belgien.
Den togs bort 2 år efter köpet pga. inte höll , trots lugn klok ridning, sparsamt tävlad+ perioder som den fick stå som konvalecent mm.
Stor sorg när denna underbart duktiga och supervackra ponny togs bort!

En viss del är ju hur hästen är byggd extriört också, de kan vara byggda i nedförsbacke, eller vara väldigt stora och tunga och dörför inte heller klara den pressen som sätts på dem.

Vi har en 7-årig hollänsk import som vi inte har haft några skador på. Veterinären kontrollerade hans mun och sa att han hade en ovanligt oförstörd mun/tänder för att vara från Holland, där munnen normalt sett kan se mycket mer illa ut av deras ridning. Vår häst är troligtvis en övervuxen ponny och det kan förklara att han är sparsamt tagen. Över ponnymått=inte bråttom med utbildningen och mindre värdefull :) Vi är helnöjda eftersom han passar oss utmärkt i storlek och har en underbar ridbarhet och ett riktigt bra rörelsemönster :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
35
· Visningar
2 062
Senast: Syrax
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
999
Senast: hamilton1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar