Importhästar - hållbarhet?

Sv: Importhästar - hållbarhet?

Men min nära vän som varit i Holland många gånger blev väldigt förvånad över hagar och annat just för att hen hört samma som du. De ställen som hen har varit på har haft gigantiska hagar och grönt året om.

Jag har bott i Holland halva mitt liv.
Hästar har definitivt INTE stora hagar att röra sig i. Mark i Holland är helt sjukt dyrt och det finns inte många stall som har råd med det. Många stall är mitt i byar/städer också och det enda som finns är ett ridhus och asfalt.
Med lite tur har stallet någon/några små grushagar som hästarna kan vara ute i någon timme eller två om dagen.

I norra Holland har stallet generellt sett större och bättre hagar, men inget jämfört med hur det är i Sverige. Finns inte heller någon skog eller stora öppna ytor i Holland som dom kan röra sig på, så för det mesta står dom i en box eller i en grushage, och rider man ut är det bara helt plant på anlagda ridvägar.

Svar till TS:
Hästarna som är till försäljning hos företag (i Holland) börjar ridas in alldeles för tidigt, och det går alldeles för snabbt. Det är inte ovanligt att en 6-7 åring går svår dressyr... Vilket jag tycker är helt absurt vid så ung ålder (speciellt med tanke på att KWPN brukar vara riktigt stora, runt 170-185 i mkh.)
Jag tycker halvblod överhuvudtaget verkar gå sönder väldigt lätt. Så jag tror inte att det bara beror på aveln eller uppväxtförhållandena, utan det beror nog främst på hur folk rider dom. Även om en häst bara har stått i en box 23 timmar om dygnet i 5 år så behöver ju inte hästen gå sönder när den är 8. Men det är klart att den gör det när den rids fel. Hade man ridit samma häst i skogen i ett par år för att bygga upp den hade den nog inte gått sönder så lätt. Men det är klart att den håller nog längre om den är uppvuxen på mer "svenskt" vis, dvs stora kuperade hagar osv.

Senast ändrad:

Varför skulle det vara sämre hållbarhet på importerna? :(
Har själv 2 st (från Tyskland) har ALDRIG varit skadade,
iof är dom rätt unga (6 och 1 år).
Tycker själv importer är riktigt trevliga individer!
Och det finns faktist dåliga hästar/hästuppfödare i Sveriga oxå!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jo fast det gäller ju alla hästar som rids fel, oavsett ras!
Tror knappast att ett halvblod går sönder mkt lättare än en t ex Arab, (eller annan ras) även fast de har fått exakt samma förutsättningar.

Ja precis, dessutom är det allt för vanligt att hästarna står inne näst intill dygnet runt alt. små hagar här i Sverige.

Jag personligen tycker de tyska hästarna håller högre kvalité än de svenska hästarna, det är mest holländarna och danskarna som inte håller, min erfarenhet iaf. Självklart är det från häst till häst.

Jag personligen tycker de tyska hästarna håller högre kvalité än de svenska hästarna, det är mest holländarna och danskarna som inte håller, min erfarenhet iaf. Självklart är det från häst till häst.

Det är också vad jag hört, Holland kan jag förstå om man tänker sig att markbristen gör att utevistelsen för hästarna är minimal. Men Danmark? Borde de inte ha ungefär samma förhållanden som vi? Tyska hästar och Irländare verkar många vara possitiva till.

Jo fast det gäller ju alla hästar som rids fel, oavsett ras!
Tror knappast att ett halvblod går sönder mkt lättare än en t ex Arab, (eller annan ras) även fast de har fått exakt samma förutsättningar.

Enligt min erfarenhet går hbl lättare sönder än "typiska ponnyraser". Även om de rids ungefär samma (harvar runt i ridhuset 7 dagar i veckan) och står i samma typ av stall med samma (dåliga) hagar.

Jo irländska hästar brukar ju hålla. Hihi men dem korsar ju kors och tvärs.:smirk:. Dem är ju inte alltid så vackra:angel:
Men håller gör dem och hoppar också.

Irländare är ju det vackraste som finns! :love:

Grängesberg (med 3 irländska pensionärer i stallet)

Kul o höra någon som är nöjd med sin import!

Jag måste tillägga att de holländare jag har haft att göra med har vart oerhört hållbara och dessutom mycket trevliga.

På rak arm kan jag komma på 6 stycken som funnits i stallet.
En gick 150 hoppning, en var mycket lovande men ådrog sig en muskelskada vid en olycka, såldes sedan till Finland.

Den härligaste av dom alla är nog endå Bert, han var ett unikum, kommer aldrig mer att träffa en häst som Bert!

Han var stor, grov och en riktig hejjare på att hoppa. Vann JSM tex.
Berra tävlades sina sista år av junior och gjorde det med bravur, dock så gjorde han sig illa på framhoppningen i Flyinge och trots en lång konvalescenstid där han fick gå och ha det gott så kom han aldrig mer tillbaka på tävlingsbanan, det han älskade mest av allt.

Bert fick tyvärr sluta sina dagar då han bara blev sämre och sämre i sitt ben.

Jag kan tro att ALLA som på något sätt kommit i kontakt med Bert har ett starkt minne av honom, han var en riktig charmör.

*saknar dig Touch Me Too*

Så, holländare har i alla fall jag bara gott att säga om, kanske har jag haft tur.

alltså vad är detta för tråd? det fattar väl vem som helst att hur hållbar hästen är beror inte på vilket land den kommer ifrån utan rent genetiskt, sen hur den rids, hur den är byggd m.m. Hur dumma är folk? Jag föredrar utländska hästar för dem har kommit mycket längre med aveln än svenskarna. Du kan få så mycket mer häst för pengarna! Man kan aldrig jämföra sverige med tyskland vi har inte ens i närheten så mycket bra hästar här som dem har, där är det ju överflöd, klart dem då exporterar hit hästar och kanske får bättre betalt då dessa härstamningar m.m är mer eftertraktat här. Jag blir mörkrädd av såna här trådar:crazy:

alltså vad är detta för tråd? det fattar väl vem som helst att hur hållbar hästen är beror inte på vilket land den kommer ifrån utan rent genetiskt, sen hur den rids, hur den är byggd m.m. Hur dumma är folk? Jag föredrar utländska hästar för dem har kommit mycket längre med aveln än svenskarna. Du kan få så mycket mer häst för pengarna! Man kan aldrig jämföra sverige med tyskland vi har inte ens i närheten så mycket bra hästar här som dem har, där är det ju överflöd, klart dem då exporterar hit hästar och kanske får bättre betalt då dessa härstamningar m.m är mer eftertraktat här. Jag blir mörkrädd av såna här trådar:crazy:

Personligen tror jag att hållbarhet beror på en blandning av genetik, uppväxtförhållanden och ridning/träning och sist men inte minst individen. Meningen med denna tråd var att ta reda på folks erfarenheter för det finns skilnader mellan länderna i både avel och hästhållning - vad gör då detta för hållbarheten?

Jovisst det finns en del läckra, men också mindre fina.

det gäller både ponnierna och hästarna

Ja, dom korsar med allt. :D Men jag måste säga emot för min nuvarande irländska är då rakt inte ful (fast nu är hon ju inte irländsk rent av utan har 50 % franskt blod i sig :p ). Hon är en riktig snygging, enligt mig och många andra också ;)

Jomen det finns en hel del läckra, som man dreglar över och andra som är buttugly som man säger

*lånar knapp*

Jag har två holländare. Stora masstodonter som går 1,30 hoppning. Båda har hjärta av guld och har aldrig varit skadade. Har haft dem i 3 resp 5 år.

Folk som gnäller över att importhästar går sönder skyller nog oftas på hästen istället för att erkänna att deras egna dåliga ridning orsakar problemen.

kl

de imopreter jag haft har lla avlivats utan irländarna de har varit suveräna. Men det kan ju även handla om otur.

*kl*

Jag har bara haft importhästar. Ponnyn jag hade kom från holland. Han hade haft en skada tydligen hos ägaren innan mig, dock fick dom aldrig veta vad det egentligen var men han fick aldrig några problem med det. Under tiden jag hade honom var han aldrig skadad eller halt.
Dock fick han avlivas ett år efter jag sålt honom p.g.a en spark i hagen, men det kunde ju lika gärna ha hänt en svensk häst.

Hästarna jag har nu är impoterade från danmark och beligen

Häst nummer 1 köpte vi nästan direkt från danmark och han har vi haft mest problem med, men skador och sånt. Var helt frisk fram till början av 2007 och han har haft lite problem till och från fram till för kanske en månad sedan.
Började med kotledsinflamation. Blev friskförklarad från det 3 månader senare. Åkte sedan till fodervärd och där har han haft lite problem med rygg och bakben men han är även bra från det nu.
Nästa år ska han åter besiktas och röntgas och jag hoppas verkligen att han är helt bra då!

Häst nummer 2 har jag inte haft så länge och hon har (peppar peppar) inte haft någon skada eller så ännu.
Ända med henne är att hon inte kan gå i för kuperade hagar och terräng. Hon gick ute i en hage en gång med lite berg längst bort i hagen, självklart gick hon omkull där och fick ett rätt djupt sår in i benet.
När jag är ute och rider i skogen så blir hon snubblig så fort det blir lite stening o.s.v. Har sett bilder och film på henne i Belgien när hon springer i hagen och hagarna är helt plana så antagligen är hon väl inte van att gå i kuperade hagar och terräng.

svarar oxå på detta..
"Men vi har haft fyra holländare och ingen av dessa har hållt speciellt bra. Dock kan jag mycket väl förstå om de behåller de bra hästarna och skickar skiten upp till oss."

I somras köpte vi ett holländskt d-ponnysto(importerad t holland från england som riktigt ung), SUPERSNYGG ponny med utmärkt exteriör och jättefin engelsk stamtavla och så hade hon tävlat på nationell nivå i körning och hösten -06 såld som ridhäst till sverige.
Hästen var jättejättesned i bäckenet, och hade varit det flera år..vänster fram är kraftigt som en shires och utfluten hov och höger fram som ett fullblods, lite överdrivet men det är en bra jämförelse, hade oxå lindriga pålagringar i framkotorna(vet dock ej när de uppkommit exakt).
Så vi beslöt att lämna tillbaka henne sorgligt nog, då vi inte fick veta om pålagringarna när vi tog över henne.

Nu utbildas hon vidare och tävlas i hoppning, är frisk nu, men vet. kunde inte garantera att hon skulle hålla i framtiden.

Det blev en sjuhelv*tes dyr läxa kan jag ju säga...

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte uttala mej om hållbarhet i allmänhet.Har en från Tyskland och två från Irland och peppar peppar de har aldrig haft ngr problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
35
· Visningar
2 062
Senast: Syrax
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
999
Senast: hamilton1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar