Importhästar - hållbarhet?

M

Muffe

Vad är erfarenhet, har importhästarna sämre hållbarhet än våra svenskuppfödda hästar? Många runt mig hävdar det, speciellt att hästarna från Holland ska vara dåliga ur hållbarhetsaspekten eftersom de avlar på prestation och de föder upp hästarna i små platta hagar och låter dom stå på stall mycket av tiden.

Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter!

Sv: Importhästar - hållbarhet?

I mina öron låter det som rent skitsnack.

Det är klart att det finns sämre förhållanden i alla länder.

Men min nära vän som varit i Holland många gånger blev väldigt förvånad över hagar och annat just för att hen hört samma som du. De ställen som hen har varit på har haft gigantiska hagar och grönt året om.

Varför skulle hästar vara sämre för att man avlar på prestation ? Det låter ju urkorkat. Det är ju tvärt om - en häst som inte håller kan ju liksom inte prestera...

Nej, tror inte att man kan generalisera på det sättet... Jag anser att en häst som får växa upp i flock, med bra foder, i stora kuperade hagar, massvis av utevistelse, rids in av någon som har hjärnan med sig, får den tiden som behövs för att utvecklas åt rätt håll osv. ges bättre förutsättningar än dem som får växa upp ensamma, i grushage några timmar om dagen, fodras enligt modellen 75 % kraftfoder och 25 % grovfoder (smått ironiskt och ganska överdrivet) och rids in med målet avv kunna säljas fort.

Det har inget med nationalitet att göra.

Jag har erfarenheten att ponnyer håller bättre än hästar, oavsett ursprungsland.
Just Holländarna har vi haft väldig otur med. Den skrönan jag har hört är att Holländarna håller sämre eftersom marken i Holland innehåller så pass lite kalk. Sen att det finns något som heter kalktillskott verkar de som går på det inte ha en tanke på. ;)

Men vi har haft fyra holländare och ingen av dessa har hållt speciellt bra. Dock kan jag mycket väl förstå om de behåller de bra hästarna och skickar skiten upp till oss. :angel:

"Men vi har haft fyra holländare och ingen av dessa har hållt speciellt bra. Dock kan jag mycket väl förstå om de behåller de bra hästarna och skickar skiten upp till oss. "

Jag tror att det är mkt detta det handlar om. vet folk som köpt importer ( från tyskland/holland) med bra stam och dessutom billiga och sen ifrågasatt varför det varit fel på dem... säger ju sig själv att det inte lönar sig, om det inte vore för att hästen knappt är värd nåt. tror inte att de föder upp hästar sämre än vad vi gör, tvärtom så tror jag att de håller en högre standard på sitt avelsmaterial än vad vi många ggr gör i sverige.

Jag tror inte det är så stor i skillnad i hållbarhet, men har själv erfarit att många kompisar som har importerat hästar, har stått med en skadad häst ganska snart(förutom dem som kommer från Irland).
Jag tror det till stor del, kanske har med att just dem hästar som importeras kanske inte är dem bästa, från dem bästa ställena. Dessutom om de kommer via en hästhandlare, är dem inte alltid så noga besiktade.
Dem stall vi hör talas om, kanske inte är dem med de bästa kvaliten.

Dels så finns det ju vissa ställen, som har stora tunga män, som rider unga hästar hårt, för att de snabbare blir klara.
Dessutom känns det som det är mer vanligt att man vill ha stora starka män, som rider och utbildar, vilket inte är lika vanligt Sverige.
det är lite den uppfattningen jag får, dem söker män till ridning och kvinnor till att sköta hästarna på backen och i stallet.

Men det är bara mina spekulationer, är ju inte alls säker på om det är sant eller inte.

De bästa hästarna lämnar ju aldrig Holland eller Tyskland generellt, de hästar som importeras hit är de där som blir över så att säga.

Har dock hört att hästarna i Holland har sämre skelett då de har kalkfattig mark.

Har hört att holländarna skickar hit den mindre hästarna, för att de är rätt storväxta där uppe, många hästar på 160-165 skickas då hit till oss lite "mindre", hur vida det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Jag har shjälv en importerad ponny fråpn spanien! Han har hållt (peppar peppar ta i trä..) sig frisk hela tiden ja haft han. Han reds in som 6 åring och var helt hanterad, vet också att hans bästa kompis som importerades samtidigt har varit hel och frisk han med. Kanon bra psyke och steg, super ponny!

Vi har haft väldigt många irländska importer i stallet och det har alltid varit de bästa hopphästarna. ;) :D

De bästa hästarna lämnar ju aldrig Holland eller Tyskland generellt, de hästar som importeras hit är de där som blir över så att säga.

Har dock hört att hästarna i Holland har sämre skelett då de har kalkfattig mark.

Det är väl ändå verkligen inte sant!!!

det beror ju på när du köper hästen om den är ung eller äldre.

Du kan ju få tag i en häst som ung i Tyskland och som är väldigt bra! typ runt föl upp till 3år

Har hört att holländarna skickar hit den mindre hästarna, för att de är rätt storväxta där uppe, många hästar på 160-165 skickas då hit till oss lite "mindre", hur vida det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Jag har shjälv en importerad ponny fråpn spanien! Han har hållt (peppar peppar ta i trä..) sig frisk hela tiden ja haft han. Han reds in som 6 åring och var helt hanterad, vet också att hans bästa kompis som importerades samtidigt har varit hel och frisk han med. Kanon bra psyke och steg, super ponny!

Min ena vän handlar med dressyrhästar just i Holland och där är suget efter små hästar enormt. De letar små dressyrhästar i Sverige :rofl:

Samtidigt som de säkert skickar hit de "små" hopphästarna

Kan faktiskt säga att av 6 hästar jag ägt har en av dem kommit från Sverige i grund och botten!
hästarna har kommit från Irland 2 st, Holland 1 och Belgien 2 st.
Den som har hållt sämst var en ponny från Irland med en kass benställning. holländaren hade en knäledsinflammation när jag köpte honom så han fick sprutas på en gång, har sedan hållt (han var åtta vid skadan) tills förra veckan då han fick en senskada i hagen han är nu 18 år. Den svenska hästen har hållt bra men var gräslig att rida och att hantera. ägarna idag har fortfarande problem i ridningen.
Belgarna har jag ägt den ena i 6 år och den andra i ett par månader så den veta jag inte så mycket om, men den "gamla" har haft två kotledinflammationer men har även gått 140 hoppning under tiden
Förslitningsskador på hästar som tävlar lite större är inte så ovanligt och det beror inte på vilket land hästen kommer ifrån. Det finns riktigt kassa uppfödare här i Sverige oxå.
Hittar man en häst som man tycker om skit i vårt den kommer ifrån! ha kul och må bra med din häst..

Tack alla som tagit sig tid o svara, vill gärna höra fleras åsikter och erfarenheter.

Själv upplever jag att man knappt vågar nämna att man tittar på en importhäst i vårt stall för den allmänna åsikten verkar vara att de är skit. Min erfarenhet är att de är trevliga att rida och hantera. Hållbarhetsmässigt har jag ingen erfarenhet så därför undrar jag vad ni vet.

Jag måste försvara Holländarna lite..:angel:

Jag har ett sto på 6 år som importerades när hon var 4 år, hon har vart skadad när hon stått hos oss men det har vart rena otursgrejer. Och jag tror knappast att hon hade blivit mindre skadad om hon hade vart från Sverige (blev sparkad).
Dessutom så har hon haft jättebra (peppar peppar ta i trä) läkekött då hon läkt mkt bättre äv vad både vi och vet någonsin hade vågat hoppas på med tanke på skadans bredd.

Hon är lite grinig när hon äter i boxen, då hon har gått i lösdrift med en massa hästar och har antagligen fått slåss lite för maten. Hon uppfödd på ett stort stuteri, så det med att hästarna inte går på lösdrift mm är nog bara skröna. (Hoppas det iaf!)

Dessutom är hon 170cm + och har ett psyke som är väldigt starkt.
Bra gångarter och hoppteknik.
Hade hon haft dåligt skelett så hade hon inte kunnat läka som hon har gjort i dag.

Kul o höra någon som är nöjd med sin import!

Jo irländska hästar brukar ju hålla. Hihi men dem korsar ju kors och tvärs.:smirk:. Dem är ju inte alltid så vackra:angel:
Men håller gör dem och hoppar också.

Just nu äger jag en svenskfödd häst och en importhäst ( imp tjeckien ) och kan säga att min svenskfödda häst har sämre hållbarhet än min import om man nu ska se det på det sättet men jag tror det är indviduellt min gammla häst som jag tyvärr fick avliva för snart 2 år sen var import från Danmark

Just nu äger jag en svenskfödd häst och en importhäst ( imp tjeckien ) och kan säga att min svenskfödda häst har sämre hållbarhet än min import om man nu ska se det på det sättet men jag tror det är indviduellt min gammla häst som jag tyvärr fick avliva för snart 2 år sen var import från Danmark

Komemr den från tenerifesstables? har hört att dem hästarna är riktigt hållbara och inte kostar skjortan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
35
· Visningar
2 062
Senast: Syrax
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
999
Senast: hamilton1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar