Importera liten unge

Sv: Importera liten unge

palle skrev:
Ajja bajja....Som Sverakmedlem får du inte köpe eller förmedla kattungar yngre än 12 veckor.....

Tänk på att det inte är många dagar du har att vinka på mellan 12 veckor och <3 månader.....

För att få det att fungera behövs det rikligt med tid och planering.....

Men lycka till med arbetet, hoppas du får tag i en fin britthona till utställning och avel..

3 månader är inte detsamma som 12 veckor. Månader har olika många dagar medan veckor alltid har ett visst bestämt antal dagar nämligen sju. En kattunge får alltså (inom SVERAK) som yngst vara 84 dagar vid leverans. Maj månad, juni månad och juli månad har tillsammans 92 dagar så det finns ett glapp mellan 84 dagars ålder och t ex 92 dagars ålder på 8 dagar. Under den tiden är det fritt fram att importera utan att man bryter mot SVERAKs regler ;)

8 dagar är ändå ganska gott om tid så det krävs inte mycket mer planering än när man importerar enligt de gamla reglerna som kräver vaccinationer, titerprover, karantän etc.

Att importera en kattunge under 3 månaders ålder låter för lättsammare än att importera en äldre katt, med tanke på allt runtomkring. Sedan skulle jag aldrig låta en så liten kattunge resa halva jordklotet runt, utan det skulle för min del handla om import ifrån ganska näraliggande länder, t ex Danmark eller Tyskland.

Senast ändrad:

Jag har ju inte skickat in någon dispensansökan, utan bara mailat och frågat om de trodde den skulle gå igenom, och jag fick svaret att det inte borde vara några som helst problem. Jag angav skälen: behov av nytt blod (avelspopulation på 14(!) djur, varav två hanar, i hela Skandinavien), och att det är mycket skonsammare för katten att flytta när den naturligt stöts bort av mamman än att rota sig där och sedan flytta i puberteten. Dessutom är jag rädd för att befintliga kattkräket skulle ha mycket svårt att acceptera en precis könsmogen katt, medans han gärna tar sig an bebisar.

Jag vet att det är drygt 1 vecka mellan 12 veckor och 3 månader, vad jag menade var att som Sverakmedlem får du inte ta in någon kattunge som är yngre än 12 veckor. Det som en upplysning till tidigare inlägg där det stod att man kunde ta in dom redan från 11 veckors ålder...

Och att en mycket noggran planering är nödvändig då jag vet att flera sådana importer stupat på något så enkelt som sjuk veterinär...och "plopp" så var kattungen äldre än 3 månader...
För du kan inte ta vilken veterinär som helst utan du måste ha våran motsvarighet till distriktsveterinär som genomför besiktning m.m.

Men det ska inte förnekas utan dom nya reglerna har förenklat importen enormt.

Men dom nya reglerna har dessvärre gjort det mycket besvärligare för dom som vill para och ställa ut sina katter utanför våra gränser.

Så allt är inte bra med dom nya reglerna...

Jag kan ju tyvärr inte använda populationen som nått skäl eftersom Britten är Sveriges största korthårsras. Så frågan är om enbart tjuriga katter hemma är ett skäl. Iofs är ju alltid nytt blod välkommet, så även inom Brittrasen fast den kan ju inte direkt kallas liten.

MissFideli skrev:
Jag kan ju tyvärr inte använda populationen som nått skäl eftersom Britten är Sveriges största korthårsras. Så frågan är om enbart tjuriga katter hemma är ett skäl. Iofs är ju alltid nytt blod välkommet, så även inom Brittrasen fast den kan ju inte direkt kallas liten.

Oavsett om britten är den största korthårsrasen i Sverige så kan du hävda att ni behöver ta in friskt blod. Stor avelsbas innebär ju inte per automatik en frisk ras ;) Många individer i en ras innebär inte heller per autimatik bred avelsbas. Schäferna är t ex. en numerärt väldigt stor ras, men avelsbasen är trots det ganska smal då det är svårt att hitta dugliga avelsdjur. Tror inte att SJV har någon koll på hur sjukdomsdrabbad britten är eller inte.

Skulle tro att motiveringen till dispensen mest är en formsak.

Avelsbasen är olika beroende på om man färgavlar eller ej. Jag gillar inte augoti-katter och ska jag avla rent solida utan inslag av maskat eller augoti/silver så är det rätt svårt. Nytt blod behövs ju alltid, kruxet är att den katten som "förstör" avelsbasen (och även gjort mycket nytta förstås) är en vuxen import från Holland. Dvs han har lämnat en hel del där nere med.

MissFideli skrev:
Avelsbasen är olika beroende på om man färgavlar eller ej. Jag gillar inte augoti-katter och ska jag avla rent solida utan inslag av maskat eller augoti/silver så är det rätt svårt. Nytt blod behövs ju alltid, kruxet är att den katten som "förstör" avelsbasen (och även gjort mycket nytta förstås) är en vuxen import från Holland. Dvs han har lämnat en hel del där nere med.

Fast väljer man att färgavla minskar man ju avelsbasen frivilligt
s a s. Man kanske får ta att det föds en katt med en färg eller ett mönster man inte gillar om det är så att man annars har problem att hitta nytt blod.

Innan Junior och hans kullbror föddes hade jag en(1!!) hankatt att välja till min Scottehona.....

Och honom hade jag redan använt......

Men nu har jag två(2!!!), kullbröder visserligen men ändå....

Så något färgavlande får nog anstå till senare i denna ras.

Men jag förstår ditt dilemma med smal avelsbas.....

Jo, men ska man avla på en stor ras så måste man ju ta in i beräkningen vad som säljer.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 823
Senast: cirkus
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 328
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 293
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka