Importera liten unge

MissFideli

Trådstartare
Finns det något land förutom Norge som man kan ta in unga kattungar från? Alltså som inte har rabies mm?

Funderar lite på att importera, men vågar inte ta hit en hona som är 7-8 mån.

Sv: Importera liten unge

Storbrittanien och Irland ska vad jag vet vara rabiesfria.

Jag importerade en liten kille ifrån Danmark för en månad sedan :love:

Man behöver inte oroa sig för reglerna är hårda så vid minsta rabiesrisk så får du inte lov att importera.
Det ska vara en veterinär som skriver att det ej funnits rabies fall inom en radie av 50 kilometer på 2 år från uppfödaren eller ev. ny ägare.......

Lycka till!
Det var inte så krångligt som jag först trodde. :banana:

Hur är det med rabiesvaccineringen? Behövde du inte det då?

Men därifrån ska den inte gå att få hem före rabieskoll.
Rabies i sig är jag inte orolig för, men jag har inte tid att vänta på hela programmet.

Dom är det? Men iaf Storbritannien är så jäkla dyra på sina katter, iaf Britterna, så jag måste kolla upp det först. Enligt rykten är det svårt att få en avelsduglig katt därifrån för under 10000:-. Sen tillkommer ju resan dit och hem för mig osv.

hejsan!
Det har ju kommit NYA regler för import av hund och kattungar.....
De skall då importeras innan de är 3 månader - typ 11 v. -
De skall inte ha fått någon rabiesvaccination och veteriären skall skicka ett sådant intyg jag nämnde förut......detta skall då gå igenom jordbruksverket och man får ansöka om dispens för import av kattunge...GRATIS

Det är verkligen inte så svårt som det kanske låter....kolla www.sjv.se

Kom på en annan sak också, ju tidigare du importerar din katt desto billigare ska den bli, du behöver ju inte betala uppehälle tills 8 mån ålder och du behöver inte betala för rabies sprutan eller antikroppskontroll för det behöver du ju inte......

Min katt skulle kostat 7000 danska kr. men ioch med nya regler kostade han "bara" 5000 danska sedan.

Detta skall du inte låta nån uppf. lura dig på :devil:

De flesta europeiska länder går det ju numera att ta in ungar under tre mån från, med vetintyg och dispens från jordbruksverket.

När jag pratade med sjv skulle det inte vara några större bekymmer att få dispens, eftersom det är god skäl, men det beror väl på hur du lägger fram det.

loveponies skrev:
Australien och Nya Zeeland är populära att importera från pga att de är rabiesfria.

Det var snack om på ett hundforum ganska nyligt att det ska bli krav på rabiesvaccinationer även på australienimporter! Någon som hört något om det? Skulle gälla alla EU-länder. Skulle det vara sant är det ju vansinnigt. I Australien har man aldrig ens haft rabies.

Ajja bajja....Som Sverakmedlem får du inte köpe eller förmedla kattungar yngre än 12 veckor.....

Tänk på att det inte är många dagar du har att vinka på mellan 12 veckor och <3 månader.....

För att få det att fungera behövs det rikligt med tid och planering.....

Men lycka till med arbetet, hoppas du får tag i en fin britthona till utställning och avel..

Men nu tar du i, var har jag pratat om ungar som är yngre än 12 v?
Jag har pratat om ungar yngre än 8 månader. Det handlade om att importera från rabiesfritt land för att ta hem en 8 mån hit är dödsdömt. Så ska jag importera måste jag ha hem från ett land utan rabies eller lyckas få hem på dispans vilket jag inte tror fungerar. Det kan skilja upp till 1 v på 12 v och 3 mån, så tid finns ju. Och eftersom det inte är aktuellt närmaste 1,5 åren så hinner jag nog planera en hel del skulle jag tro.

Var står det att man inte får köpa före 12 v?

Senast ändrad:

Hallå, det var jag som sa import av kattunge innan 3 månader.

Jag importerade min kille när han var inne på sin tolfte vecka.
Jag har inte hört några protester från Sverak, de har ju själva de nya reglerna på sin sida så jag antar att de accepterar detta.

Jag angav inga speciella skäl i dispensansökan heller, det låter svårare än det är när man läser om hur man ska bära sig åt....

Tveka inte Nytt Blod Behövs......

[
För att få det att fungera behövs det rikligt med tid och planering.....

Det tog mig ca 2 veckor......för vi visste inte om de nya reglerna först utan jag var beredd att vänta till han var 8 mån.....
Men så berättade uppf. om reglerna och så satte vi bollen i rullning..... tacka vet jag faxmaskinen, jag faxade alla uppg. till sjv.

:) Jag tog tåget från Köpenhamn, ingen Tull så långt ögat nådde,,,
Men för säkerhets skull gick jag in på tullverkets hemsida för där kan du göra en anmälan om import.
De bryr sig inte bara du gjort en sån, då kan du passera tullen utan att förtulla.......

Tyvärr hade min anmälan blivit fel så jag fick sedan ett mail ifrån tullen där de frågade om jag fört ut _skjutvapnet_ ur Sverige igen :rofl:
Min chef sade: Va? hade du skarpladdad katt i bagaget :rofl:

Nä, det var faktiskt mycket lätt!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 823
Senast: cirkus
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 322
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 293
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus