Importera hund?

Red_Chili

Trådstartare
Om två-tre år ska jag köpa en till hund :p
Det finns en ras jag redan som 10-åring pratade om "En sådan ska jag ha någon gång." sa jag. När jag sedan läst på om rasen och träffat några hundar ur rasen har jag blivit övertygad, den är perfekt.

Till problemet: Det finns i dagsläget ca 17 hundar av rasen i Sverige och jag tvivlar på att det kommer hinna bli så hemskt många fler innan det är dag för att köpa en.

Hur går det till när man importerar en hund? Hur hittar man bra uppfödare av en ras som är jätteliten till antalet och hur får man den hit?

Fördelar/nackdelar?

Sorry för ett kanske något svamligt/konstigt inlägg - min hjärna är död och jag är både trött och hungrig :p

Sv: Importera hund?

Ser tyvärr inte din bild men dom är görfräcka :)

Passar du på att slänga in en skotsk hjorthund till mig då också när det är dags? Finns inte alltför många i sverige heller.

Så, nu ska det vara fixat så att alla kan se den :p

Självklart gör jag det! Förövrigt drömde jag ofta (för länge sedan då) att jag hade en hjorthund, så jag kanske ska ha en sådan jag med ;)

Hur det går till när man importerar beror såklart på vilket land du tar in ifrån. Olika regler för allt..

Du letar upp en uppfödare, tar kontakt och väljer ut valp. Är det ett rabiesfritt land kan valpen flygas hem innan 12 v ålder, med särskilt dispens från Jordbruksverket. Är det ett listat land, måste valpen stanna kvar hos uppfödaren och bli rabiesvaccinerad, den kommer alltså hem vid 7 mån ålder som tidigast. Vissa länder har fortfarande karantänskrav, men dom är rätt få.

En rabiesvaccinerad hund kan transporteras nästan hur som helst, men en icke vaccinerad valp under 12 v, måste direktflygas - alternativt ha plomberad bur om det är mellanlandningar.

Lite svårt att beskriva allt bara sådär, har du inga mer specifika frågor?

Ah okay.

Nje, har inga mer specifika frågor just nu, vill nog mest få ett hum om hur det går till.

Dåså, det är ungefär sådär det går till ;) En del pappersarbete med dispens exempelvis, alla papper för hunden och sånt. Sen en väntan, och en lång resa..

Exportstamtavla ska skickas med valpen förstås, och den ska vara vaccinerad och avmaskad mot diverse saker beroende på land.

Min egna ras är ännu krångligare, för där måste det skickas blod från båda föräldrarna också, samt valpen/hunden ifråga.

Eftersom de flesta av de 17 hundarna som finns i sverige antagligen är importerade så kan du pröva få kontakt med någon ägare? Då får du höra om uppfödarna lite också??

Amstaffarna måste DNA-typas, för att få registreras i SKK. Så det krävs blod från föräldrarna för att intyga att valpen är just efter dom, så att inget icke renrasigt kan komma in i SKK.

Himla bra, dock lite krångligt.

Smart! Så långt har jag inte ens tänkt :o
Däremot planerar jag att kontakta uppfödare och så under världsutställningen - det kommer hela 22 azawakher dit :bump:

Är det ett listat land, måste valpen stanna kvar hos uppfödaren och bli rabiesvaccinerad, den kommer alltså hem vid 7 mån ålder som tidigast.
Det går att få dispens från Jordbruksverket att importera valp innan dess om valpen kommer från en rabiesfri kennel, vilket de flesta gör.

Enklast är att importera från England, Irland, Island eller någon av de andra öarna inom EU som är sjukdomsfria. Då är det bara att ta hit dem utan rabiesvaccinationen.

Du får ta in valpar under 12 veckor i landet, men kom ihåg att flygbolagen kan ha en gräns på minst 12 veckor för att valpen ska få flyga. SAS har det tex och du får inte flyga med valp under 12 veckor.

Nej, inte så som jag skrev. Man kan inte få dispens för länder som inte är helt rabiesfria, utan då gäller rabiesvaccinationen. Jag skrev ut att det gick på båda sätten, beroende på land.

Jag kan alla dessa regler i sömnen nu, eftersom jag själv håller på att importera och har kollat upp specifika regler för över 15 olika länder, samt lusläst alla allmänna regler.

Det bästa du kan göra är väll att försöka leta upp de i sverige som har sådanna hundar, snacka med dem om de har tänkt skaffa valpar i framtiden och isåfall så vill du tinga en redan nu.

Shit vad lätt jag fick det att låta.. jag tror inte att det är så lätt som det låter faktisk.. ursäka flummandet :rofl:

För något år sedan var det så att man kunde söka dispens för att ta in valpar från EU-länder utan rabiesvaccineringen om valparna var yngre än 3 månader. Jag vet för jag har gjort det en hel massa gånger!! Men jag kör ju kommersiella valpar. Det har alltid varit så att de som tar in max 2 st valpar har haft lättare regler än vi som tar in max 10 åt gången, så jag blev lite förvånad över att reglerna skulle vara lättare för oss.

Kollade på SJV nu och ser att de ändrat reglerna till att man får ta in från länder som har varit rabiesfria i minst 2 år utan vaccineringen. Undrar när de ändrade, för jag importerade sista kullen från Tyskland hösten 2006.

Det bästa du kan göra är väll att försöka leta upp de i sverige som har sådanna hundar, snacka med dem om de har tänkt skaffa valpar i framtiden och isåfall så vill du tinga en redan nu.

Shit vad lätt jag fick det att låta.. jag tror inte att det är så lätt som det låter faktisk.. ursäka flummandet :rofl:

Så har jag också tänkt ;) Jag har ganska bra kontakt med de två som är aktiva med sina azawakher i Sverige och har reggat kennelnamn. En av dem planerar nu att para sin ena tik, men den kullen lär komma för tidigt för att jag ska kunna köpa då :mad:
De andra som har azawakher verkar inte vara så pigga på att avla - än. Mycket kan ju hända på två år.

Under World dog show ska jag ragga uppfödare :idea:

Ja, jag vet att det fanns lite fler länder med där man kunde söka dispens ifrån, men dom har blivit ännu hårdare nu. Frankriker och Belgien står i "karantän" för tillfället, för dom har haft 1, eller om det var 2, utbrott vardera.

Men om jag minns rätt så fanns Tyskland just med på denna lista förut, jag tror att det var runt 2005 som någon importerade med dispens därifrån som jag känner till. Antagligen är dom borttagna pga något tecken på rabies eller annan sjukdom.

Men om 2-3år skriver jag upp mig på listan för en azawakh också:p Det var tack vare dem jag upptäckte borzoien och övriga vitnhundar, just för deras elegans och skönhet bläddrade jag inte vidare:) ohh kommer aldrig glömma den bruna lilla hunden med vit nos:love:
haha svammel inlägg..

Haha, det låter bra det ;D
Den azawakh jag fått starkast intryck av var en som jag fick hälsa på vid en utställning. Muta med godis, godis och ännu mer godis för att jag skulle få sätta mig bredvid matte. Sedan nosade den på mig även om jag inte höll godis. Jag höjde då handen lite för att den inte skulle behöva kura ihop sig för att nosa. Då bet den. :grin:
Trots det blev jag förälskad i henne på något konstigt sätt.
Har träffat en hel del andra azawakher som inte varit lika skarpa mentalt (som tur är - annars hade jag inte velat ha en). De har varit fantastiska. Reserverade som tusan, men vänliga ändå :laugh:

Till er andra: Tack för era svar. Jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera dem så jag läser noga och suger åt mig allt ni säger. :idea:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 063
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej börjar med att säga att det INTE är jag som letar hund. 2 får räcka. Har en väninna som söker efter en specifik ras och har svårt...
Svar
5
· Visningar
1 280
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 579
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka