importera häst?

B

banshee

Är det någon som har erfarenheter från att ta in hästar från Tyskland eller övriga europa? Vad kostar det? vart ska man vända sig och vilka tillstånd behövs?

Sv: importera häst?

Jag har bara tagit in från Spanien. Då kontaktade jag en transportfirma som tog hem hästarna åt mig. Självklart blev de vterinärbesiktigade innan resan. Inga papper krävdes.

Har importerar från Argentina.
Då gick vi ihop med några andra som också skulle importera och hyrde en container. Hästarna flögs då i en container från Argentina till Frankrike för att där stå i karantän i 2 dygn och sedan transporterades de med hästbuss upp hit till sthlm.

Priset låg väll runt 100 000 tror jag men som sagt. Det var ju från Argentinga och inte från ett europeiskt land.

Det låter intressant. Är det typ dom som kör travhästar? Vart kommer man i kontakt med sånna?

I varje nummer av Ridsport finns det annonser från hästtransportörer. Annars finns det ju alltid "telefonkatalogerna på nätet" att leta i.

Jag har ingen koll på importering av hästar personligen, men min tränare/arbetsgivare har importerat hästar från Lettland ett par gånger. Hon har själv åkt dit och valt ut hästar och sedan kört hem dem i egen lastbil, och så åkte de färja över till Sverige. Jag tror bara att det gäller att hästarna har pass och är vaccinerade och veterinärbesiktigade osv, och Tyskland borde inte vara så krångligt att importera hästar ifrån, tack vare EU etc :)

Tack för alla svar! Men är det ingen som har en prisuppgift eller kan droppa några namn på transportfirmor som man kan lita på?

oops. Är ny här men det borde jag såklart tagit reda på:o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 094
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar