Importera / Exportera ?

S

ssaanddi

Jag undrar om det är någon som kana hjälpa mig att förstå

jag ska köpa ett fullblod som står i Sverige just nu men är registrerad i Danmark.
För att jag ska få registrera han här och få papperna på han så måste jag importera och exportera han, kostar ca 3000 ;-
Men om jag inte bryr mig och att ha papperna på honom kan jag bara skaffa pass på han här i Sverige då?

det är en djungel, och jag fattar inte ett skit :P

Hoppas det finns någon kunnig där ute som kan hjälpa mig.

Sv: Importera / Exportera ?

Varför ska de kosta att importera? Jag hämtade bara min häst från danmark. Visserligen innan passkravet så jag fick ju skaffa ett svenskt pass till honom men annars hade jag haft kvar hans danska.

Tror de menade att jag va tvungen att göra det om jag ville ha kvar papperna på honom, men de e en valack så ska ju inte avla på honom precis så känns inte som papperna är jätte viktiga.
Men de e nog mest de jag undrar, hur de funkar, om jag bara kan skaffa pass på han här i Sverige eller vad man måste göra ?
Och om han inte är chipad måste man göra det då :s

Jag impoterade ett sto från finland förra våren. Allt jag behöver göra är att skicka in hennes finska pass för att få "svenskt" pass på henne.

Är inte din häst chippad så måste detta göras.

På "vilket vis" står hästen i Sverige nu då? Galoppör som är tillfälligt i träning?

Har du pratat med Svenska Galoppförbundet?

Är han registrerat fullblod kan det vara lite andra regler :)

Jag vet att för de fullbod som kommer från England så byter man inte ut några papper öht. I och med att de är registrerade i den engelska stamboken, så stannar de kvar där livet ut.
Det är endast det engelska förbundet, via Weatherby's som får utfärda pass för dem och passen ska inte bytas ut mot svenska.

Ring och kolla med de som kan fullblod ;)

Senast ändrad:

När jag köpte min förra häst så var hon inte registrerad i sverige utan hade ett belgiskt pass.
Det enda jag behövde göra var att skicka in passet och mitt köpekontrakt till asvh och så fixade dom alltiohopa tror att det gick på ca 700kr. Men då hade hon ju också redan ett pass. Om hästen du har tänkt att köpa inte har ett pass så kan jag tänka mig att det blir summor upp mot 3000kr..

Han är omhädetagen i Danmark av polisen men har hamnat här i Sverige av någon konstig andledning, så nu är det svenska polisen som har hand om fallet och dom vet typ inget alls om de här med pass och allt.
Vi pratade med galoppförbundet och de sa att de inte trodde att det skulle vara några problem att regristrera han som okänd här och då ansöka om pass till han. Men vi skulle ringa och prata med avelsförbundet men dom är ju inte jätte lätta att få tag i.

Han är omhädetagen i Danmark av polisen men har hamnat här i Sverige av någon konstig andledning, så nu är det svenska polisen som har hand om fallet och dom vet typ inget alls om de här med pass och allt.
Vi pratade med galoppförbundet och de sa att de inte trodde att det skulle vara några problem att regristrera han som okänd här och då ansöka om pass till han. Men vi skulle ringa och prata med avelsförbundet men dom är ju inte jätte lätta att få tag i.

Hur gammal är han?
Vet du namnet på föregående ägare? Kan du ta reda på det, så kan man ta reda på om ägaren finns i galoppförbundets register (det danska)
Är han chipmärkt?

Rena, registrerade fullblodd är också blodtypade, DNA-registrerade.

Finns det chip, kan man kolla med det danska galoppförbundet om de har en motsvarande häst. I så fall behövs bara dublett av passet.

Han är 8 år.
jag vet inte vad förra ägaren heter men polisen gör, har precis fått reda på att han har ett pass i Danmark någonstans ( gamla ägaren vägrar lämna det ifrån sig )
och eftersom de inte får tag i det så säger de att ända sättet är att exportera och importera.

Någon som vet om det verkligen är så att man måste göra så?
de har ju alla andra papper på han, tycker man borde kunna beställa en dublett av passet eller något sådant i så fall :confused:

Han är 8 år.
jag vet inte vad förra ägaren heter men polisen gör, har precis fått reda på att han har ett pass i Danmark någonstans ( gamla ägaren vägrar lämna det ifrån sig )
och eftersom de inte får tag i det så säger de att ända sättet är att exportera och importera.

Någon som vet om det verkligen är så att man måste göra så?
de har ju alla andra papper på han, tycker man borde kunna beställa en dublett av passet eller något sådant i så fall :confused:

Vilka "de" säger vad? Du måste vara tydlig :)

Om nu hästen har blivit omhändertagen av en eller annan orsak, så finns ju all dokumentation på det. Det borde då gå att "döda" det existerande passet (om nu gamla ägaren håller fast vid det) och få ut en dublett med hjälp av papper från polis och djurskydd.
Har han chip är det lätt att fastställa vilken häst det rör sig om.

Ring och prata med det danska galoppförbundet.

Skriv ned allt i kronologisk ordning, så du har klart för dig vad du ska säga och kan svara på frågor. Du måste vara tydlig och lägga alla fakta på bordet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 618
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Tuggbensfavoriter

Hästrelaterat

Tillbaka